«شاهزاده تاریک» رئیس بخش ایران سازمان سیا شد

سیا «مایکل دی آندره» را به عنوان رئیس بخش ایران در سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا معرف کرد.

وی معروف به شاهزاده تاریک سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا است . وی مسئول پیگیری عملیات شکار «اسامه بن لادن» رهبر پیشین القاعده و بسیاری از حملات پهپادهای آمریکایی به فرماندهان گروه های افراطی بوده است.

بنا بر این گزارش، انتصاب چنین فردی به ریاست بخش عملیات های ایران حکایت از موضع سختگیرانه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در قبال ایران دارد.

سیا از اظهارنظر درباره انتصاب جدید در بخش مربوط به ایران خودداری و تاکید کرده که درباره هویت یا کار مقامات این سازمان صحبتی نمی‌کند.

در ادامه گزارش این روزنامه به حضور مقامات و اشخاص به شدت ضد ایرانی در مناصب مختلف دولت ترامپ از قبیل رئیس سیا، مشاور امنیت ملی و تعدادی دیگر از مناصب عالی رتبه اشاره کرده است.

نیویورک تایمز با اشاره به مواضع ضد ایرانی رئیس سیا تصریح کرد: «مدیر سیا در آقای دی‌آندره یک خصلت پرکاری علیه ایران یافته است. دی‌آندریا در شمال ویرجینیا و در خانواده‌ای که برای دو نسل با سیا ارتباطاتی داشتند، بزرگ شد. او با همسرش که مسلمان است در ماموریتی خارجی ملاقات کرد و برای ازدواج با او، به اسلام گروید البته اینطور نیست که او به طور خاص، قوانین و آداب اسلامی را دنبال کند».

گفته می‌شود که دی‌آندره در سال‌های پس از ۱۱ سپتامبر، عمیقا در برنامه بازداشت و بازجویی از مظنونان تروریستی فعال بوده؛ برنامه‌ای که به شکنجه تعداد زیادی از زندانیان منجر شد. موضوع شکنجه زندانیان و بازداشت‌شدگان توسط سیا و نهادهای اطلاعاتی آمریکا، در گزارش سال ۲۰۱۴ مجلس سنای آمریکا، محکوم شده است.

وی در سال ۲۰۰۶ مسئول مرکز مقابله با تروریسم شد و ۹ سال کار مدیریت برای بازداشت و شکار «ستیزه‌جویان در سراسر جهان» را عهده‌دار بود.

نیویورک تایمز در ادامه گزارش داده که ماموران تحت نظر او، «نقشی محوری» در شهادت «عماد مغنیه» فرمانده بخش نظامی حزب‌الله لبنان داشتند.

این روزنامه نوشت: «سیا در همکاری با اسرائیلی‌ها، از یک خودروی بمبگذاری شده برای کشتن آقای مغنیه در دمشق استفاده کرد».

دی‌آندره در تشدید حملات با استفاده از پهپادها در داخل خاک پاکستان هم نقش محوری داشت. در دولت باراک اوباما حملات پهپادی به بخش مهمی از اقدامات آمریکا تبدیل شد.

با ریاست او بر مرکز مقابله با تروریسم در سیا، حملات پهپادی آمریکا به بهانه مقابله با گروه‌هی تروریستی به طرز گسترده‌ای افزایش یافت.

در دوره ریاست او بر این مرکز، اتفاقاتی هم افتاد که سبب فشار بر سیا شد. از جمله این اتفاقات، اقدام یک «منبع اطلاعاتی سیا» در منفجر کردن خود در پایگاه آمریکا در افغانستان بود که در نتیجه آن ۷ عضو سیا کشته شدند.

در ژانویه ۲۰۱۵ حمله پهپادی آمریکا به یک مقر القاعده در پاکستان، سبب مرگ دو گروگان غربی شد. «وارن وایناشتاین» آمریکایی و «جیوانی لو پورتو» ایتالیایی در این حمله کشته شدند.

چند ماه پس از این اتفاق، دی‌آندره به یک منصب جدید منتقل شد تا اثرگذاری و مفید بودن این برنامه‌های مخفی و محرمانه را بررسی کند./ر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا