کابوس‌های شبانه زنگ خطر ابتلا به این بیماری است

اگر دچار بی خوابی و بدخوابی هستید یا شب‌ها در اثر دیدن کابوس‌های ترسناک به یکباره از خواب بیدار می‌شوید، نگران ابتلا به این بیماری خطرناک جسمی درچند سال آینده باشید. در ادامه این مطلب را به نقل از باشگاه خبرنگاران بخوانید.

کابوس‌های ترسناک شبانه زنگ خطر این بیماری است
محققان در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند اختلالات خواب و دیدن رویاهای ترسناک هنگام خواب می‌تواند نشانه ابتلای شخص به بیماری پارکینسون ۱۵ سال قبل از ظهور علائم بیماری باشد.

محققان دانشگاه تورنتوی کانادا با تحقیق بر روی تعداد زیادی از داوطلبان مبتلا به بیماری‌های پارکینسون و آلزایمر دریافتند که بیش از ۸۰ درصد این افراد دارای سابقه بدخوابی، بی خوابی و دیدن رویاهای ترسناک هنگام خواب در سالهای قبل بوده اند.

یکی از اختلالات هنگام خواب که به نام حالت REM شناخته می‌شود به حرکت چشم زیر پلک بسته هنگام خواب گفته می‌شود که دراین زمان فرد رویا می‌بیند، حالت REM در دسته بیماری‌های روانی قرار می‌گیرد و می‌تواند زمینه ساز ابتلای فرد به سایر بیماری‌های روانی و خلقی نیز شود.

در حالت عادی هنگام دیدن رویا حرکت چشم نباید این اندازه سریع باشد، همچنین سلول‌های مغزی به حالت استراحت قرار دارند، اما در افراد مبتلا به اختلالات خواب سلول‌های مغزی بیدار هستند و فرد به طور ناخودآگاه هوشیار است.

معمولاً افرادی که مبتلا به اختلال REM هستند رویاهای ترسناک می‌بینند. در این تحقیق که در کنفرانس سالانه علوم اعصاب در کشور کانادا منتشر شده، کارشناسان دریافتند بدخوابی، کابوس دیدن و مشکلاتی از این دست به خاطر اختلال عملکرد در سلول‌های ساقه مغز است.

بیماری پارکینسون شامل کندی، لرزش و سفت شدن اندام‌های بدن به ویژه دست، پا، گردن و انگشتان دست است که متاسفانه راه حل درمانی ندارد و همزمان با افزایش سن پیشرفت می‌کند.

معمولاً افراد مبتلا به این بیماری در اثر مشکلاتی، چون سقوط از ارتفاع، مشکلات قلبی عروقی و مغزی جان خود را از دست می‌دهند.

شیوع بیماری پارکینسون در کشورهای مختلف دنیا و بین زنان و مردان به یک اندازه است که کارشناسان اختلال عملکرد سلول‌های مغزی بخش دوپامین را عامل آن می‌دانند.

بر این اساس کارشناسان توصیه می‌کنند چنانچه فرد دارای اقوام درجه یک مبتلا به این بیماری است و در طول شب دچار بدخوابی، بی خوابی و دیدن کابوس می‌شود برای معاینات دقیق‌تر به پزشک مراجعه کند تا از پیشرفت بیماری در سالهای بعد جلوگیری شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا