چطور با گیاهان دارویی شامپو بسازیم؟

حتما روی بسته‌بندی محصول را مطالعه می‌کنید تا بدانید کدام برای موهای‌تان مناسب‌تر و البته بدون عوارض است. اما شاید گاهی اوقات با خود فکر کرده باشید که همه این شامپوها را کنار بگذارید یا چطور می‌توانید به جای این همه شامپو‌های مختلف که حتی انواع گیاهی آن هم چندان گیاهی نیستند، از مواد طبیعی برای شستن موهای‌تان استفاده کنید.

این موضوع زمانی بیشتر اهمیت پیدا می‌کند که موهای‌تان دچار مشکلاتی مثل زبر شدن، ریزش و… هم شده باشد، آن‌وقت است که به‌دنبال بهترین گزینه‌های موجود هستید تا بهترین نتیجه عایدتان شود.

در این مطلب شوینده‌های جدیدی برای موهای‌تان به شما پیشنهاد می‌کنیم؛ شوینده‌های طبیعی که هیچ فرآوری روی آنها انجام نشده است. دکتر لیلا شیربیگی، استادیار دانشکده طب سنتی و دکتر سعید صانعی، مشاور طب سنتی، در این مطلب همراه ما بودند.

قدم اول چیست؟

لابد شما هم مثل همه خانم‌ها دل‌تان می‌خواهد موهای زیبا و شفاف داشته باشید اما باید بدانید که عواملی مثل آلاینده‌های محیطی و شیمیایی، رنگ و دکلره کردن مداوم، سشوار کشیدن و آرایش هر روزه موها، شست‌وشوی نامناسب موها با مواد نامناسب و… می‌تواند تاثیر مخرب بر موهای‌تان داشته باشد. اولین نکات مهم برای حفاظت از موهای‌تان این است که موها را از آسیب‌ها حفظ کنید، تعداد دفعات رنگ و سشوار را کم کنید و تغذیه و تقویت موهای‌تان را مدنظر داشته باشید. اما اگر به هرحال موهای‌تان دچار آسیب شد، می‌توانید با استفاده از مواد طبیعی تاحدودی آسیب‌ها را جبران کنید.

یک نکته بسیار مهم

توجه به این نکته بسیار مهم است که اگر می‌خواهید از روش‌هایی که در این مطلب پیشنهاد می‌شود استفاده کنید، حتما باید با پزشک خود مشورت کنید. پس بهتر است همیشه قبل از مصرف موضعی هر یک از گیاهان ابتدا مقداری از گیاه را با کمی آب مخلوط کرده و به صورت ضمادی در کنار داخلی بازو گذاشته شود. بعد از یک ربع محل ضماد را از نظر قرمزی و خارش بررسی کنید و اگر قرمزی و التهاب از گیاه موردنظر روی پوست به وجود نیامد، می‌توانید از آن استفاده کنید.

یک نرم‌کننده خانگی

دکتر شیربیگی می‌گوید: گل‌ختمی سفید یکی از گیاهان پر‌کاربرد در مشکلات پوست و مو است. مصرف مداوم لعاب گل‌ختمی می‌تواند باعث نرمی موها شود و برای نرم کردن موهای رنگ یا دکلره شده پیشنهاد می‌شود. دستور تهیه این ترکیب را از زبان دکتر شیربیگی بخوانید: عصاره جوشانده ختمی (لعاب ختمی که به معنی آب لعابدار جوشانده ختمی است) را می‌توان در حمام حدودا ۵دقیقه روی سر قرار داد. این کار به شفاف شدن موها کمک می‌کند و می‌تواند از ایجاد موخوره جلوگیری کند. نحوه تهیه عصاره ختمی بدین ترتیب است که ۳قاشق غذاخوری پودر گل‌ختمی را در یک‌ونیم لیوان آب و به مدت ۵دقیقه بجوشانید تا لعابدار شود. سپس این مخلوط را از صافی گذرانده و لعاب حاصل را (به اندازه نصف لیوان‌) روی موها در حمام ماسک کنید. می‌توانید تمام موها را به این لعاب آغشته کنید. اگر کف سر خیلی چرب است، می‌توان به مخلوط فوق یک قاشق مرباخوری سرکه اضافه کرد. لازم به ذکر است که این لعاب می‌تواند موها را تمیز کند. نکته مهم این است که در پوست‌های خیلی حساس که کف سر دچار قرمزی و خارش است، می‌توان فقط از لعاب ختمی برای شست‌وشوی سر استفاده کرد.

نسخه گیاهی برای موهای خشک و گره‌خورده

دکتر صانعی برای مخاطبان «سیب سبز» پیشنهادی برای شست‌وشوی موها دارد. او توضیح می‌دهد: کتیرا هم برای شست‌وشوی موها مناسب است و کاربرد زیادی دارد. افراد زیادی هستند که از کتیرا برای حالت دادن به موهای خود و به جای ژل و اسپری های شیمیایی استفاده می‌کنند. اما شاید ندانید که همین گیاه برای موهایی که نازک و خشک هستند، داخل هم پیچیده می‌شوند و نمی‌توان آنها را شانه کرد، مفید است و می‌تواند آنها را نرم کند. به اندازه یک مشت کتیرا را در آب خیس کنید تا زمانی که آب آن حالت لعاب پیدا کند و غلیظ شود. آب لعاب کتیرا را روی سر ماساژ دهید. بعد از ۱۵ تا ۲۰دقیقه با آب ولرم بشویید.

لوسیون گیاهی برای براقی موها

یک لیوان رزماری را در قوری بریزید، دو تا لیوان یخ روی آن بریزید و اجازه دهید یک ساعت روی کتری در حال جوش دم بکشد. بعد از اینکه رزماری دم کشید آن را صاف کرده و روی سر اسپری کنید. البته می‌توانید اسپری کردن را حذف کنید و آن را روی سر بریزید.

شامپو ضدریزش مو گیاهی

کسانی که دچار ریزش مو هستند به هرحال باید به پزشک مراجعه کرده و علت آن را پیدا کنند. اما طب سنتی راهکارهایی برای این مشکل دارد که می‌توانید از آنها بهره بگیرید. بابونه یکی از گیاهانی است که علاوه بر شویندگی، خاصیت ضدریزش دارد. خشکی پوست سر، خارش و شوره سر هم از مشکلاتی هستند که بابونه درمان آنهاست. برای این منظور می‌توانید هفته‌ای یک‌بار از این شوینده استفاده کنید.

یک مشت بابونه را با دو لیوان آب بجوشانید تا آنجا که اندازه آن به یک لیوان برسد. این ترکیب را با مقداری حنای بی‌رنگ ترکیب کرده و روی سر بگذارید.

لوسیون ضد شوره

برای براق شدن و ازبین بردن شوره و خارش سر، سرکه سیب را با آب مخلوط ‌کنید و موهای سر را با آن بشویید. این ترکیب را هفته‌ای یک‌بار یا دو هفته یک‌بار می‌توانید استفاده کنید اما تاثیر آن در حدی است که می‌توانید مشتری دائمی‌اش باشید.

نرم‌کننده طبیعی به جای نرم‌کننده‌های شیمیایی

دکتر صانعی می‌گوید: رزماری علاوه بر خاصیت شویندگی، برای نرم‌کنندگی مو بسیار موثر است و به جای نرم‌کننده‌های شیمیایی می‌توان رزماری را پیشنهاد کرد. یعنی می‌توانید در حمام فقط از همین ماده استفاه کنید و دیگر نیازی به شامپو و نرم‌کننده نخواهید داشت.

البته به جنس موهای خود توجه داشته باشید چراکه اگر موهای نرمی داشته باشید و از رزماری استفاده کنید موهای‌تان بیش از حد نرم و حالت دادن به آن بسیار سخت خواهد شد.

این گیاه همه‌کاره

همه متخصصان طب سنتی به خواص سدر برای مو اذعان دارند. دکتر صانعی می‌گوید: «شست‌وشوی موها با سدر علاوه بر اینکه می‌تواند باعث تمیزی موها شود، موهای‌تان را از عوامل آسیب‌زای محیطی هم حفظ می‌کند. سدر برای تقویت و حالت‌دهندگی موها موثر است و مو را از خشکی و در نتیجه موخوره هم محافظت می‌کند. برای اینکه از خواص سدر بهره‌مند شوید باید به اندازه دو مشت سدر را از شب قبل با مقداری آب خیس کنید. آب باید به مقداری باشد که سدر حالت خمیری پیدا کند. بعد این خمیر را روی سر بمالید و بعد از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه با آب بشویید. از این ترکیب می‌توانید به جای شامپو دو روز یک‌بار استفاده کنید.

گِل سرشور، بله یا خیر؟

گِل سرشور هم از مواردی است که اکثر مشاوران طب سنتی آن را برای شست‌وشوی سر مفید می‌دانند اما برخی متخصصان هم آن را رد می‌کنند. در این مطلب دکتر سعید صانعی معتقد است که می‌توان از گل سرشور برای شست‌وشوی سر استفاده کرد که یک شوینده طبیعی خوب است. او می‌گوید: «می‌توانید گل سرشور را از داروخانه‌های طب سنتی معتبر تهیه کنید، آن را خیس کرده و روی موهای‌تان بگذارید و بعد از ۵دقیقه بشویید. گل سرشور جز در مواردی که زخمی در سر وجود دارد و ممکن است برای زخم خوب نباشد، عوارض دیگری ندارد. این درحالی است که دکتر شیربیگی معتقد است: «من گل سرشور را برای شست‌وشوی موها پیشنهاد نمی‌کنم چراکه هنوز نمی‌توان درباره آن با قاطعیت نظر داد. ممکن است استفاده از گل سرشور عوارضی مثل عوامل میکروبی برای موها به همراه داشته باشد.»/ر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا