روزه داری با تغذیه سالم در سحری و افطار: دشمن دیابت و فشارخون

دکتر محمدعلی کشاورز افزود: میانه روی و اعتدال در تغذیه هنگام سحر و افطار، علاوه بر اینکه از مشکلات گوارشی جلوگیری می کند، بعد از اتمام این ماه مبارک نیز تاثیر قابل توجهی بر سلامت ارگان‌های مختلف بدن خواهد گذاشت.

وی اظهار کرد: از مزیت‌های روزه‌داری کم شدن وزن، کاهش کلسترول، کاهش چربی خون، پایین آمدن قند خون است که هر کدام از این موارد احتمال ابتلا به بیماری‌های مختلف مربوطه را به حداقل می‌رساند.

این متخصص تغذیه افزود: با توجه به کاهش موارد ذکر شده در بدن با روزه‌داری صحیح، زمینه ابتلا به انواع بیماری‌ها در بدن از جمله، چاقی، دیابت، فشارخون، کبد چرب و موارد دیگر، در صورتی که روزه‌دارن از پرخوری و بدخوری در این ایام جلوگیری کنند از بین خواهد رفت.

دکتر کشاورز گفت: متاسفانه امروزه اغلب مردم در موقع سحر و افطار از تغذیه صحیحی برخوردار نیستند و در این وعده‌ها ضمن تندخوری و درهم خوردن به خصوص در هنگام افطار، از موادغذایی تغذیه می‌کنند که سلامت فرد به واسطه مصرف آن به خطر می‌افتد، ازجمله زولبیا و بامیه و شیرینی‌های دیگر که علاوه برداشتن چربی فراوان، داری قند فراوان نیز هستند.

این متخصص تغذیه عنوان کرد: اگر امروزه شاهد شیوع دیابت نوع دو در سنین جوانی هستیم، عمده علت آن چیزی جز کم تحرکی‌ها و روش‌های تغذیه‌ای نادرست نیست.

وی ضمن تاکید بر خوردن سحری در ماه مبارک رمضان، توصیه کرد: باید در این روزها سعی شود در موقع سحر برای جلوگیری و رفع تشنگی در طول روز از خوردن مواد غذایی و نوشیدنی‌هایی مانند قهوه، شکلات، چای و نسکافه پرهیز کرده و سبزی‌ها و میوه‌ها و شیر و آب و آبلیمو را بیشتر مصرف کرد.

کشاورز همچنین گفت: افرادی که در طول روز احساس گرسنگی به آنان دست می‌دهد بهتر است از غذاهای حاوی گوشت و مرغ و ماهی تغذیه کنند. همچنین در موقع افطار حتما روزه خود را ابتدا با مایعات گرم نظیر چای کم رنگ شیر و یا آب جوشیده ولرم به همراه خرما باز کنند، زیرا خرما تامین کننده بسیاری از املاح و ویتامین‌هاو همچنین دارای فیبر نیز هست.

وی با بیان اینکه وعده سحری از افطار مهم‌تر است.تاکید کرد: بعد از بازکردن افطار با مایعات گرم حتما باید سعی شود فاصله‌ای برای خوردن غذا ایجاد شود تا فرد سرعت خوردن غذا را کاهش دهد و از پرخوری جلوگیری کند، چنان‌چه این اصول رعایت شود، فرد اشتهای کمتری برای شام خواهد داشت و از غذا خوردن با ولع و پرخوری جلوگیری خواهد شد و این مساله برای سلامتی سودمند است.

مدیر گروه تخصصی تغذیه بالینی دانشکده رژیم شناسی دانشگاه تهران اظهار داشت: چنانچه روزه‌داران اصول تغذیه را در ماه مبارک رمضان، رعایت کنند، با اتمام ایام روزه داری، علاوه بر کاهش چهار تا هشت کیلویی از وزن خود می‌توانند از شرایط جسمی سالم تری بهره‌مند شده و از بیماری‌هایی نظیر سکته و دیابت در امان بمانند./ر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا