درمان تب کریمه کنگو در داخل کشور

ه گفته ­ی دکتر داوود یادگاری مهم ترین مشکل در زمینه­ی بیماری تب کریمه کنگو، عدم تشخیص به موقع بیماری است، به طوری‌که این مسئله می تواند عوارض زیادی برای بیمار ایجاد کند. تب خونریزی دهنده‌ی کریمه کنگو (CCHF) یک بیماری ویروسی است که با گزش یک کنه از خانواده Bunyaviridae منتقل می شود و حامل اصلی آن حیوانات هستند.

نام این بیماری از ترکیب دو منطقه‌ی «کریمه» و «کنگو» به دست آمده است، چرا که، در سال ۱۹۴۴ در شبه­جزیره‌ی کریمه برای اولین بار دانشمندان روسی این بیماری را شناسایی کردند و نام آن را تب هموراژیک کریمه گذاشتند. در سال ۱۹۶۹ مشخص شد که عامل ایجاد تب خونریزی دهنده کریمه، مشابه عامل بیماری‌ای است که در سال ۱۹۵۶ در کنگو شیوع پیدا کرد و از ترکیب نام این دو منطقه این بیماری نام‌گذاری شد.

طبق گفته‌های دکتر محمد مهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت، این بیماری از طریق دام یا حشراتی مانند کنه به انسان منتقل می‌شود و شیوع آن در فصل‌های بهار و تابستان بیشتر است. او گفت، از ابتدای سال جاری ۲۸ مورد در سطح کشور به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۱۹ نفر مربوط به شهر زاهدان است که همگی کارگران سردخانه‌ی یک کارگاه بسته بندی گوشت بوده‌اند و ۹ مورد دیگر مربوط به دیگر شهرستان‌های کشور است.

دکتر یادگاری، رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، مهمترین علائم بیماری تب کریمه کنگو را تب و لرز، سردرد، استفراغ، ضایعات خونریزی دهنده‌ی پوستی در سطح بدن و در بعضی موارد گیجی و خونریزی‌های گوارشی عنوان می‌کند او با بیان این که این بیماری جزء بیماری‌های خونریزی دهنده محسوب می شود، تأکید کرد که کسانی که این علائم را مشاهده می کنند برای تشخیص و درمان به موقع در اسرع وقت به پزشک یا مراکز درمانی مراجعه کنند. دکتر یادگاری مهم‌ترین راه پیشگیری از ابتلا به این بیماری را رعایت اصول بهداشتی و آموزش صحیح دانست و یادآوری کرد که افراد در هنگام ذبح دام حتما باید از دستکش، چکمه، ماسک و عینک استفاده کرده و اصول بهداشتی را کاملاً رعایت کنند.او بیشترین افرادی را که در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند، قصاب‌ها، دامدارانی که با خون و لاشه و ترشحات دام های آلوده در تماس هستند و نیز کسانی که بصورت موردی به ذبح غیربهداشتی دام آلوده اقدام می کنند، دانست.

کشورهایی که بیشتری درگیری را با تب کریمه- کنگو دارند

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هشدار داد که لِه کردن کنه‌ی آلوده بر روی پوست انسان، باعث ایجاد امکان بیشتر انتقال بیماری می‌شود و به مردم توصیه کرد که به هیچ‌وجه این کار را انجام ندهند. او در ادامه گفت که ذبح دام در کشتارگاه‌‌های مورد تأیید وزارت بهداشت با رعایت نکات ایمنی و بهداشتی از انتقال بیماری تب کریمه‌ی کنگو جلوگیری می‌کند و در همین راستا تأکید کرد که کسانی که به صورت موردی در مراسم مختلف مذهبی و ملی مانند عید قربان، اقدام به ذبح گوسفند می کنند، دام را حتماً از مراکز مطمئن تهیه کرده و با رعایت کامل اصول بهداشتی، آن را ذبح کنند. او همچنین یادآوری کرد که، تهیه‌ی گوشت از مراکز مورد تأیید بهداشتی و دامپزشکی و فریز کردن آن به مدت ۳ تا ۴ ساعت قبل از مصرف، ویروس تب کنگو را از بین می‌برد و نیز پخت کامل گوشت مصرفی را عامل از بین بردن این ویروس دانست.

دکتر یادگاری بیماری تب کریمه­ی کنگو را مسری دانست و گفت، خانواده های افراد بیمار و نیز پرسنل مراکز درمانی و بهداشتی که با فرد بیمار در ارتباط هستند، در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند. اما آنها می­توانند با رعایت کامل اصول و نکات بهداشتی از ابتلا به این بیماری در امان بمانند. رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دام های آلوده‌ی قاچاق وارداتی از کشورهای همسایه­ی شرقی را یکی از منابع اصلی انتشار بیماری تب کریمه­ی کنگو عنوان کرد و گفت، به همین دلیل بیشترین موارد ابتلا به این بیماری در استان‌های شرقی کشور به خصوص سیستان و بلوچستان گزارش شده‌اند.

او در ادامه گفت که خوشبختانه در استان هایی مانند سیستان و بلوچستان که مرکز درمانی شناخت کافی از این بیماری دارند، مرگ و میر این بیماران خیلی بالا نیست اما در مناطقی که بیماری در آنها شایع نیست، به دلیل عدم تشخیص به موقع، مرگ و میر مبتلایان زیاد است. البته باید گفت که در بعضی موارد هم علی‌رغم تشخیص به موقع و درمان مناسب، به دلیل خونریزی زیاد و عفونت شدید بیمار فوت می‌کند.دکتر یادگاری در انتها، افزایش آگاهی مردم در زمینه‌ی این بیماری را ضروری دانست و ارتقاء آگاهی مردم و آمادگی پرسنل مراکز درمانی را عامل مهم و مؤثر در جلوگیری از شیوع این بیماری عنوان کرد/ر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا