کشف ۳ تن گوشت غیربهداشتی در یک کبابی

پیرو گزارش‌های واصله، گشت مشترک تعزیرات حکومتی استان تهران به ریاست قاضی بهمن حسن‌بیگی و با حضور بازرسان دستگاه‌های نظارتی از قبیل اتاق اصناف، اداره بهداشت جنوب تهران و اداره کل دامپزشکی به تخلفات یک واحد صنفی تهیه و طبخ کباب و حلیم در جنوب تهران رسیدگی کردند.

در بررسی‌های انجام شده توسط بازرسان و کارشناسان گشت مشترک، مشخص شد که این واحد صنفی به صورت غیرمجاز و غیرقانونی و بیش از ظرفیت خود، اقدام به دپوی حدود ۳ تن گوشت در سردخانه‌های موجود زیر زمین واحد خود می‌کرده است.

همچنین متصدی واحد کبابی با اجاره آشپزخانه یک حسینیه با ظرفیت ۲۰دیگ بزرگ، اقدام به تولید حلیم با چربی و گوشت یخ‌زده می‌کرده و در سایر نقاط شهر تهران به مبلغ هر کیلو ۱۱ هزار تومان به فروش می‌رسانده در حالی که طبق نظر کارشناس اداره بهداشت، آشپزخانه حسینیه فاقد شرایط بهداشتی بوده و هیچ مجوز یا پروانه کسبی برای طبخ و توزیع حلیم در این واحد صادر نشده بوده است.
طبق اعلام تعزیرات، برای این واحد متخلف که در زیر نظر حسینیه به صورت غیر قانونی اقدام به طبخ حلیم و دپوی حدود ۳ تن گوشت قرمز به صورت غیرمجاز و غیربهداشتی می‌کرده، پرونده تخلفِ تقلب در کسب به میزان ۱۳۰ میلیون ریال تنظیم و برای رسیدگی دراختیاررئیس گشت مشترک قرارگرفت.

نیازی کارشناس اداره دامپزشکی شهرستان تهران درباره تخلفات این واحد نصفی گفت: در زیر زمین این واحد کبابی شاهد قطعه‌بندی، خرد کردن و استخوان‌گیری حجم وسیعی از گوشت بودیم که این گوشت‌ها را به صورت چرخ کرده و نخودی در کیسه‌های ۲۰ کیلیویی و بیش از ظرفیت اسمی واحد، در سه سردخانه موجود در زیرزمین دپو می‌کردند.

وی با بیان اینکه توصیه‌های لازم داده شده است، افزود: این واحد صنفی علاوه چرخ و دپو کردن گوشت بیش از ظرفیت خود، در شرایط نامناسب گوشت‌ها را دیفراست و در شرایط دمایی نامناسب نگهداری می‌کردند تا به سردخانه ارسال کنند. هیچ کدام از محموله‌های گوشت تازه موجود در این واحد دارای گواهی بهداشتی روز نبود که قطعاً با توجه به خطرات بهداشتی موجود، این مسئله مدنظر کارشناسان قرار دارد.

طبق اعلام کارشناس اداره کل دامپزشکی، تمام گوشت‌ها و محموله‌های چرخ کرده موجود به صورت موقت ضبط و پس از نمونه‌برداری و مشخص شدن نتیجه آزمایش، دستور قضایی لازم صادر می‌شود.

حسن‌بیگی رئیس گشت‌های مشترک اداره کل تعزیرات حکومتی استان تهران هم که در محل حضور داشت، درباره تخلف این واحد صنفی گفت: با توجه به گزارش‌های واصله مبنی بر تخلف‌های موجود در این واحد صنفی و تهیه غیرمجاز حلیم، به همراه بازرسان دستگاه‌های نظارتی در محل حاضر شدیم. در ابتدای امر شاهد تخلفات مربوط به بهداشت محیط بودیم که کارشناس مربوطه نظر خود را در این خصوص صادر کرد. همچنین با حضور کارشناس اداره کل دامپزشکی استان تهران به موضوع دپوی عمده گوشت‌هایی که به صورت غیرقانونی وارد این واحد شده و هیچ مدرک و دلیل معتبری نداشتند، رسیدگی شد.

وی اضافه کرد: این گوشت‌ها در سه سردخانه موجود در زیر زمین واحد کبابی نگهداری و پس از انجماد، برای تهیه و طبخ کباب و حلیم مورد استفاده قرار می‌گرفت. طبق نظریه کارشناسی، استفاده از این مواد غذایی، غیرمجاز و غیر بهداشتی است. در همین راستا برای این واحد صنفی پرونده تعزیراتی در رابطه با استفاده از مواد غذایی غیرمجاز و غیر بهداشتی تشکیل و برای رسیدگی به شعب اداره کل تعزیرات حکومتی استان تهران ارسال می‌شود.

قاضی تعزیرات حکومتی گفت: در خصوص استفاده از گوشت منجمد بجای گوشت گرم در حلیم نیز با توجه به اظهارنظر اتحادیه مربوطه، حتما باید در طبخ حلیم از گوشت گرم اسفتاده شود.

حسن‌بیگی ادامه داد: همچنین این واحد متخلف، گوشت گرم را با گوشت منجمد مخلوط می‌کرده که در این خصوص منتظر اظهارنظر اداره کل دامپزشکی مبنی بر توقیف نزدیک به ۳ تن گوشت چرخ کرده هستیم. ضمن اینکه واحد یاد شده مقدار متنابهی گوشت مرغ را هم به صورت جوجه کباب و یخ زده نگهداری می‌کرده است که با توجه به اظهار نظر کارشناس اداره کل دامپزشکی و کارشناس بهداشت، این اقدام واحد مزبور غیرقانونی است.

رئیس گشت‌های مشترک تعزیرات حکومتی استان تهران تأکید کرد: اقدامی که این واحد انجام داده یک اقدام غیرقانونی است و اظهارات مسئول واحد صنفی غیرموجه است و قطعاً طبق قانون نظام صنفی با واحد متخلف برخورد می‌شود.

حسن‌بیگی گفت: طبق نظریه اولیه کارشناس اداره کل دامپزشکی، گوشت‌ها موجود در سردخانه‌ها به صورت موقت توقیف می‌شود و منتظر نظریه قطعی اداره دامپزشکی می‌مانیم. در بحث بهداشت محیط نیز با توجه به نواقص موجود، یک ماه فرصت رفع نقص داده می‌شود و اگر نسبت به رفع موارد نقص اقدام نشود، ضمن تشکیل پرونده، واحد مزبور پلمب می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا