بدهی ۲۰۰۰ میلیارد تومانی دولت به گندم‌کاران

اسماعیل اسفندیارپور افزود: اکنون عملیات خرید تضمینی گندم از ۲۰ استان کشور انجام شده و از دهه اول تیرماه برداشت گندم اقلیم سرد نیز وارد این چرخه می شود.

او ادامه داد: تاکنون بیش از ۱۲ هزار میلیارد ریال از پول گندم کاران پرداخت شده و مابقی مبالغ نیز با عاملیت بانک کشاورزی به حساب کشاورزان واریز می شود.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: خوزستان با یک میلیون و ۶۳۵ هزارتن رتبه نخست را دارد. استان های گلستان با ۴۵۸ هزارتن، فارس با ۳۲۵ هزارتن، کرمان با ۱۷۷ هزارتن و ایلام با ۱۷۲ هزار تن رتبه های بعدی را به خود اختصاص داده اند.

او اضافه کرد: بیشترین حجم خرید گندم دوروم کشور نیز مربوط به استان های گرم و خشک جنوب یعنی کرمان، خوزستان، دشت عباس ایلام، کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر و جنوب فارس است.

به گفته اسفندیارپور، برداشت و خرید تضمینی گندم در استان های گرم و خشک سیستان و بلوچستان، خوزستان، جنوب کرمان (جیرفت و کهنوج)، جنوب فارس، دشت عباس ایلام و کهگیلویه و بویراحمد رو به پایان است.

مجری طرح گندم وزارت جهادکشاورزی یادآوری کرد: براساس مصوبه شورای اقتصاد امسال هر کیلوگرم گندم معمولی(نان) با افت مفید چهار درصد و افت غیرمفید ۲ درصد به مبلغ ۱۳ هزار ریال (۱۳۰۰ تومان) و گندم دوروم (ماکارونی) ۱۳ هزار و ۳۰۰ریال (۱۳۳۰ تومان) خریداری می شود.

این مسئول در وزارت جهاد کشاورزی همچنین اعلام کرد: تاکنون ۱۳۰ هزارتن انواع بذر گندم کیفی از کشاورزان خریداری شده است.
خرید گندم سال زراعی جاری از بیست و یکم اسفندماه پارسال از شهرستان سرباز بخش پیشین سیستان و بلوچستان آغاز شد و تا اواخر مهر ماه امسال ادامه دارد.
پارسال ۱۴ میلیون و ۵۹۰ هزارتن گندم تولید و ۱۱ میلیون و ۵۲۵ هزارتن به ارزش بیش از ۱۴۵ هزار میلیارد ریال خریداری شد.
پارسال هر کیلوگرم گندم معمولی با نرخ ۱۲ هزار و ۷۰۵ ریال و گندم دوروم ۱۳ هزار و ۶۸ ریال با چهار درصد افت مفید و ۲درصد افت غیرمفید خریداری شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا