کاهش ۴ هزار و ۵۰۰ هکتاری بیمه باغات در ملکان

شهرام نریمانی روز چهارشنبه در جلسه کارگروه کشاورزی و منابع طبیعی ملکان گفت: متاسفانه با وجود اینکه تعرفه ۲۲میلیون ریالی به ازای هر هکتار در سال جاری به ۸میلیون ریال کاهش یافت اما باز باغداران رغبتی به بیمه محصولات خود نشان ندادند.
وی گفت: این در حالی است شهرستان ملکان پیش از این رتبه اول باغات بیمه شده استان را دارا بود.
مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی استان با اشاره به افزایش خسارات ناشی از سرمازدگی و بلایای طبیعی از باغداران خواست در مهلت های تعیین شده باغات خود را بیمه کنند.
فرماندار ملکان نیز با اشاره به سرمازدگی ۷۰درصدی باغات انگور در زمستان سال گذشته افزود: بیش از ۱۵۰۰میلیارد ریال به باغات انگور شهرستان خسارت وارد شده است.
محمدباقر خانی گفت: پیش بینی می شود میزان برداشت انگور امسال به کمتر از ۱۰۰هزار تن برسد در حالی که متوسط برداشت آن ۲۶۰هزارتن در سال است.
وی افزود: همچنین به علت خشکسالی و کاهش نزولات آسمانی ۷۰درصد مزارع گندم و جو دیم غیرقابل برداشت است و برداشت گندم شهرستان به ۱۰هزار تن نخواهد رسید.
فرماندار ملکان لزوم توجه جدی برای کاهش تعرفه بیمه محصولات کشاورزی را خواستار شد و گفت: خسارات ناشی از سرمازدگی و خشکسالی از یک طرف و کم توانی مالی باغداران و کشاورزان برای بیمه کردن محصولات خود ایجاب می کند تعرفه بیمه محصولات کشاورزی کاهش بیشتری داشته و به وضعیت پیشین و ۶میلیون ریال در هکتار برگردد.
شهرستان ملکان با ۱۱۰هزار نفر جمعیت در ۱۵۵کیلومتری جنوب تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی واقع است.
خبرنگار: قادر منجمی ** انتشار دهنده:محمد رستگار
/۳۰۷۱/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا