آغاز عملیات گسترده سمپاشی دامداری‌ها و طویله‌ها در نوشهر

سیدرحیم سیدپور طی گفت‌وگویی با اشاره به اینکه چند روز قبل یک دامدار با علائمی مشابه بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (CCHF) به پزشک مراجعه کرد و چون مشکوک به ابتلای این بیماری ویروسی بود سریعا در بخش مراقب‌های ایزوله بیمارستان شهید بهشتی نوشهر بستری و تحت درمان دارویی قرار گرفت، اظهار کرد:‌ نمونه‌برداری آزمایشات لازم از بیمار انجام و به یکی از مراکز معتبر آزمایشگاهی تهران ارسال شد که نتیجه آن مثبت اعلام شده بود.

وی افزود: چون فرد مذکور در مرحله نخست ابتلای بیماری‌اش با علائم تب بالا، لرز، درد عضلانی، شکم درد، اسهال، استفراغ و… مواجه شد سریعا به پزشک بیمارستان مراجعه کرد و بلافاصله اقدامات لازم و مناسب دارویی و درمانی را دریافت کرد و در حال حاضر نیز از شرایط مناسب و مساعد جسمانی برخوردار بوده و در آستانه بهبودی کامل و ترخیص قرار دارد.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان نوشهر تاکید کرد: هیچ‌گونه جای نگرانی در این رابطه وجود ندارد و در صورت ابتلای فرد یا افرادی به تب کریمه‌کنگو، تمام امکانات تخصصی پزشکی و دارویی در شهرستان نوشهر جهت مقابله با این بیماری مسری مهیا است.

سیدپور ادامه داد: تب کریمه کنگو، بیماری ویروس است که از طریق “کنه‌ای” که دام آلوده را نیش می‌زند به دام دیگری یا انسان منتقل می شود.

وی بیان کرد: وقتی بیماری مشکوک و یا محتمل برای تب کریمه کنگو است، تنها آن بیمار نباید بستری، نمونه‌گیری و درمان شود بلکه تمام اطرافیان آن فرد که به نوعی با گوشت و ترشحات ذبح آلوده تماس داشتند باید تحت مراقبت قرار گیرند و درمان شوند و گوشتی که استفاده کرده‌اند نیز معدوم شود.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان نوشهر خاطرنشان کرد:‌ برای پیشگیری از این بیماری، تمامی شهروندان لازم است به هیچ عنوان گوشت را از دوره گردها، قصابی‌ها و مراکز فروشی که تحت نظارت دامپزشکی نیستند تهیه نکنند و از سلامت گوشت خریداری شده اطمینان کامل حاصل کنند.

سیدپور ابراز کرد: هر فردی که با علائم عمومی مانند تب بالا و سردرد، ضعف عمومی بدن، بی‌حالی، کوفتگی ، شکم درد، اسهال و استفراغ و یا علائم شدیدتر مانند قطع نشدن تب طی چند روز متوالی، لکه‌های قرمز رنگ پوستی و یا خونریزی‌های نامتعارف در لب، دهان و مدفوع خود مواجه شد باید به سریعا با نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی یا بیمارستان مراجعه کند تا تحت درمان قرار گیرد و به هیچ وجه به خود درمانی نپردازند.

وی اظهار کرد:‌ تب کریمه کنگو بیماری مشترک میان انسان و حیوان است و بیماری از بدن همه حیواناتی مانند گاو و گوسفند و بز که بدن‌شان قابلیت میزبانی کنه‌های آلوده را داشته باشد، می‌تواند به انسان منتقل شود همچنین گزش “کنه” آلوده یا حتی له کردنش، بیماری را منتقل می‌کند و علاوه بر آن ویروس بر اثر تماس مستقیم با خون یا بافت‌های آلوده مثل دل و جگر یا ترشحات بیمار هم جابه‌جا می‌شود و به همین علت است که در بیمارستان‌ها به پرسنل هشدار می‌دهند در برخورد با این نوع بیماران از تدابیر ویژه و پوشش مناسب حفاظتی برای جلوگیری از انتقال بیماری به پرسنل بیمارستان و مردم استفاده کنند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان نوشهر با بیان اینکه سم‌پاشی و تمیز کردن گله دام‌ها از هر نوع “کنه” در جلوگیری از این بیماری‌ها موثر است، افزود: سموم به اندازه کافی در شهرستان نوشهر وجود دارد و عملیات سم‌‍پاشی طویله‌ها و دامداری‌ها در سراسر بخش کجور آغاز شد و همچنین در همین حین آموزش‌های لازم نیز به دامداران داده می‌شود تا نحوه سم‌پاشی و مراقبت‌های بهداشتی را بتوانند پس از سم‌پاشی اولیه توسط شبکه بهداشت و درمان و شبکه دامپزشکی خودشان انجام دهند.

سیدپور در پایان با اشاره اینکه مردم گوشت مورد نیاز خود را حتما از مراکز تحت نظارت شبکه دامپزشکی و بهداشت تهیه کنند، گفت:‌ مردم در صورت مشاهده هرگونه فروش گوشت دام به صورت غیربهداشتی و خودسرانه، مراتب را سریعا به نیروی انتظامی و شبکه بهداشت و درمان اطلاع دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا