پشت پرده نشست محرمانه فرماندار با جریان رسانه‌ای خاص در نکا/ تحریم؛ شگرد کهنه سیاستمداران در حذف رسانه منتقد

 انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری در ۲۹ اردیبهشت‌ماه به پایان رسید و در مجموع کل کشور، دولت تدبیر و امید موفق شد برای یک دوره دیگر در جایگاه خدمت‌رسانی به مردم باقی بماند.

اما اوضاع نتایج آرا در نکا برخلاف سایر شهرستان‌های مازندران و بسیاری از شهرهای کشور مد نظر دولتمردان نبوده و نتوانست توقعات آن‌ها را برآورده سازد، چراکه در این شهرستان میزان رأی رقیب دولت بیشتر از رئیس جمهوری فعلی بوده است.

این نتیجه بیش از هر شخصی به یقین برای فرماندار نکا، که به قولی نماینده عالی دولت در این شهرستان به شمار می‌آید، گران تمام شده و هرچه بیشتر می‌گذرد گران‌تر نیز می‌شود، اما گویا سرانجام مسئولان دولت در نکا به میزان اثرگذاری رسانه‌ها بر افکار عمومی به عنوان یک نکته مهم پی برده‌اند.

اثری که به وضوح در ابعاد و معیارهای مختلف در سطح کشور مشهود بوده و به نوعی برگ برنده را برای دولتمردان در القای تمایلات و اهداف خود ازجمله ایجاد دوقطبی، تلقین ترس و وحشت از رقیب، طرح مسائل انحرافی به جای پرداختن به مسائل اصلی کشور به عنوان نقاط ضعف اصلی دولت به خصوص در مسائل اقتصادی و سایر موارد این چنین در افکار عمومی و گرفتن نتیجه مساعد به همراه داشته است.

از سوی دیگر روشنگری‌های صورت گرفته همراه با بیان برخوردها، فعالیت‌ها و تخلفات صورت گرفته در بیش از دو سال گذشته از سوی رسانه‌ منتقد دولت در شهرستان نکا توانست موجی از بیداری و آگاه‌سازی را در سطح جامعه به وجود آورد.

نشستی خاص با حضور افرادی خاص و در فضایی خاص

در مقابل عملکرد منتقدان اما دولتمردان در این شهرستان با عبور از پروژه تطمیع، ابتدا بر شدت راهکار تهدیدی در قالب برخوردهای گوناگون ازجمله شکایت به خصوص در ایام انتخابات افزودند و باتوجه به عدم نتیجه‌گیری، سرانجام تئوری تحریم و حذف رسانه‌های منتقد ازجمله سایت خبری پیک نکا را در پیش گرفتند.

بارزترین برخورد قهری دولتمردان در حذف این رسانه نیز ممانعت از ادامه حضور برای پوشش خبری و تصویری حضور باشکوه مردم شهرستان در صبح روز رأی‌گیری با دستور مستقیم فرماندار بود، که البته درمقابل تمام رفتارهای نامتعارف صورت گرفته از سوی فرمانداری نکا با مدیریت صحیح رسانه‌ای سرانجام این اقدامات خود به پاشنه آشیلی برای دولت در این شهرستان تبدیل شد.

برهمین اساس تنها با گذشت حدود ۱۰ روز از پایان انتخابات، فرماندار نکا در اقدامی قابل پیش‌بینی اما غیر حرفه‌ای اقدام به برگزاری نشستی با نفراتی گلچین شده از اصحاب رسانه شهرستان کرد که البته نیاز به تحلیل بیشتری دارد.

اولین و شاید مهمترین نکته مربوط به این نشست گلچین شدن فعالان رسانه‌ای یا به عبارت دیگر همان اصحاب رسانه شهرستان برای حضور در این جلسه بوده که عجیب‌تر از آن، حضور ادمین‌های یک کانال تلگرامی بدون مجوز و یک گروه تلگرامی حامی دولت در کنار خبرنگار حبرگزاری دولتی ایرنا، سایت خبری حامی دولت و مسئول کمیته اطلاع‌رسانی و تبلیغات دولت در ایام انتخابات در این شهرستان به شمار می‌آید.

از سوی دیگر نکته عجیب قابل توجه این جلسه عدم انعکاس خبری مربوط به آن است که نه در سایت رسمی فرمانداری نکا، نه در خبرگزاری دولتی ایرنا و نه در سایت حامی دولت در این شهرستان،که همگی نیز در این جلسه حاضر بودند، اطلاع‌رسانی نشده است.

تنها کانال تلگرامی فرمانداری نکا و  ادمین‌های کانال دعوت شده به این نشست اقدام به انتشار محدود محتوای کلی مطالب مطرح شده در این جلسه کردند که البته باتوجه به عدم انتشار تصویری از سوی روابط عمومی فرمانداری از حاضران و جزئیات این جلسه اما کانال تلگرامی دیگر تصاویر حاضران را منتشر کرد.

این اقدام این کانال تلگرامی را شاید بتوان در راستای عدم آگاهی و نداشتن فهم درست از فعالیت رسانه‌ای جریانی قلمداد کرد که بدین ترتیب انتظار می‌رود با ادامه در آینده نزدیک بیش از این به دردسرهایی برای مجموعه فرمانداری نکا منجر شود.

این درحالی است که عدم بهره‌مندی کانال‌ها و گروه‌های تلگرامی از مجوز لازم نیز مطرح بوده و یارگیری فرماندار نکا از این دست فعالان شبکه‌های اجتماعی، که در کنار کار بازاری و دیگر فعالیت‌های جنبی خود برای درآمد بیشتر به چنین فعالیت‌هایی روی می‌آورند، بیشتر نشان از ضعف نگاه و نیرو برای آن‌ها دارد.

البته درحالی فرماندار نکا این جلسه را برای تقدیر از فعالان رسانه‌ای در عرصه انتخابات شهرستان ترتیب داده است که اولا خود مانع از فعالیت رسانه‌ای سایر رسانه‌ها شد و دوم اینکه دقیق‌ترین و سریع‌ترین اخبار مربوط به این عرصه از طریق کانال تلگرامی مربوط به پایگاه خبری پیک نکا اطلاع‌رسانی می‌شد و فعالان تلگرامی مد نظر دولت به کپی‌برداری آن هم بدون قید منبع می‌پرداخته‌اند.

پر واضح به نظر می‌آید که فرماندار نکا درصدد یارگیری رسانه‌ای برای تشکیل جبهه رسانه‌ای در سطح شهرستان هم برای کنترل بیشتر بر این فضا به منظور عدم دَرزِ مشکلات و گاف‌های احتمالی دولت در آینده و هم برای غلبه رسانه‌ مخالف خود است.

اما تاریخ نشان داده که آزموده را آزمودن خطاست، چراکه افرادی که برای اعتقادات، اهداف و منافع مردم قلم می‌زنند تفاوت بسیاری نسبت به افراد منفعت‌طلب که نان به نرخ روز می‌خوردند داشته و تجربه نشان داده که در بزنگاه‌های تاریخی کدام یک در پیشگاه مردم رو سفید بیرون آمده‌اند.

ناکارآمدی پروژه حذف در برابر رسانه منتقد

اما پایان سخن اینکه با شکست خوردن پروژه‌های تطمیع و تهدید، اکنون موج جدیدی از راهکار تحریم و حذف از سوی فرماندار نکا برای رسانه‌‌های منتقد به ویژه پایگاه خبری پیک نکا اتخاذ شده است، که نقطه آغاز آن در همان روز انتخابات و پس از آن نیز با عدم دعوت به جلساتی همچون نشست خبری، شورای اداری و شورای سلامت اشاره شده بوده است.

مشخص است که نادیده گرفتن و تحریم رسانه هرگز با ادعای مطرح شده از سوی فرماندار نکا در همان نشست با اصحاب رسانه مبنی بر «همواره نقش اصحاب رسانه در آگاه‌ سازی جامعه و تنویر افکار عمومی، بی نظیر بوده و بی‌ شک آگاهی از شیوه های نوین ارتباطی و اطلاع‌ رسانی و همچنین التزام به آن نیز ضرورت هایی را به همراه دارد که از جمله مهمترین این ضرورتها، اخلاق‌ مداری، امانت ‌داری و ارزش ‌آفرینی می‌باشد»، دارد.

این نکته نیز حائز اهمیت است که پروژه حذف و تحریم هرگز نمی‌تواند رسانه را از انجام رسالت خود در آگاهی بخشی عمومی جامعه باز دارد، بلکه انگیزه‌ها را برای بیان بسیاری از موارد طرح نشده برای مردم از سوی این رسانه‌ها افزایش می‌دهد.

عدم تحمل شنیدن صدای منتقد به هر دلیلی، بیشتر از صعف روانی و منطقی افراد و گروه‌ها حکایت دارد که در غیر اینصورت افراد صالح و بدون غَل و غَش از شنیدن صدای منتقدان خوشحال نیز می‌شوند، چراکه با فهم درست از نقاط ضعف اگر هدف خدمت به مردم باشد در نهایت به انجام بهتر عملکرد و رفع مشکلات مردم می‌انجامد.

در پایان نیز باید خاطرنشان کرد که تجربه چهارساله در برخورد گازانبری با منتقدان از سوی این دولت در قالب شکایت، تهدید، تحریم و به کار بردن الفاظ ناشایستی ازقبیل بی‌سواد، دلواپس، بزدل، عَصرِ حَجَری تا حواله دادن به جهنم نشان داده است که صدای منتفدان خاموش شدنی نیست و منتقدان به نفع مردم برای جلوگیری از حاکم شدن نگاه یکطرفه همراه با تعریف و تمجید از عملکرد دولت که خود عامل فساد است هموراه در صحنه‌های مختلف حضور داشته، دارند و خواهند داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا