تغییر قواعد بازی/ باید با ایران همکاری کنیم

پایگاه آمریکایی المانیتور (almonitor)، با انتشار گزارشی از ضرورت همکاری آمریکا با ایران برای شکست داعش سخن به میان آورده و به انتقاد از سیاست های دولت ترامپ پرداخته است.

در این گزارش آمده است:
«آمریکا باید برای شکست داعش با ایران تعامل کند. در گزارش هفته گذشته المانیتور که پیش از حملات تروریستی به تهران منتشر شد، به این موضوع اشاره شد که “چهار حادثه تروریستی پس از نشست ریاض شاهدی دیگر بر پوچ بودن اتهاماتی است که ایران را تهدید خطرناک تر از گروه های تروریستی عنوان می کند؛ تروریست هایی که آمریکا، متحدانش و مردم بی گناه را تهدید می کنند.”

اکنون که حملات تروریستی به تهران به وقوع پیوسته است باید سریعا ادعاهایی که درباره ارتباط ایران، داعش و القاعده مطرح شده را مورد بازنگری قرار داد؛ نه تنها به خاطر اینکه چنین ارتباطی بین ایران و گروه های تروریستی وجود ندارد؛ و نه به خاطر اینکه ایران در حال کمک به عراق و سوریه برای مبارزه با تروریست ها است؛ بلکه به خاطر آنکه هزینه های چنین اتهاماتی به ایران، برای آمریکا و متحدانش بالا بوده و به احتمال زیاد بیش از این نیز خواهد شد.

باید دقت کرد که اهداف داعش و القاعده از ۲۱ ماه می تا کنون، انگلیس (که یک کشور غربی است)، یک منطقه شیعه نشین در بغداد، تهران و مسیحیان قبطی مصر بوده اند.

اهداف داعش و القاعده از ادیان و فرق مختلف بوده اند و تروریست های به این کار خود ادامه خواهند داد؛ به همین علت است که ما باید به دنبال مبارزه فرا مذهبی و فرقه ای توسط کشورهای مختلف با داعش و دیگر تروریست ها باشیم نه اینکه در حمایت از یک طرف درگیری های فرقه ای موضع گیری نماییم؛ روشن است که آمریکا نباید به دنبال شرکت در این درگیری ها و دامن زدن به آن باشد.

در پیام دونالد ترامپ پس از حملات تهران عنوان شده بود که “کشورهایی که از تروریسم حمایت می کنند در خطر آن قرار دارند که قربانی تروریسمی شوند که خودشان ساخته اند.” چنین اظهاراتی فقط موجب تعمیق شکاف های منطقه ای است. اقدام مناسب آن است که ترامپ در چنین شرایطی بر لزوم تلاش مشترک در مبارزه با تروریسم تاکید کند. باید از ترامپ پرسید که آیا انگلیس، عراق و مصر که قربانیان اخیر تروریسم هستند هم کشورهای حامی تروریسم بوده اند؟

برخی تحلیلگران می گویند که حملات تروریستی به تهران برای ایران به معنای تغییر قواعد بازی است که کل منطقه را به لبه پرتگاهی عمیق کشانده است. از نگاه تهران، این حملات بخشی از جنگ نیابتی است که برخی کشورها برای جبران شکست هایشان در عراق، سوریه و یمن در پنج سال گذشته، در حال طرح ریزی آن هستند.

هرچند آمریکا و متحدانش با ایران اختلافاتی دارند اما دشمن مشترک آن ها داعش است و ضرورت مبارزه با داعش فرصت مناسبی برای کنار گذاشتن اختلافات است.»/ر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا