چهار نسل تجربه در تولید گل و گیاه در مازندران

حاج عباس ابراهیمی در سال ۱۳۱۱ اولین فعالیت تولیدی را با تاسیس موسسه ابرهیمی شروع کرد و این آغازی بر فعالیت چهار نسل از خانواده او در تولید گل و گیاه بود.

وی افزود: وی در حوزه گل و گیاه آپارتمانی، فصلی و شاخه بریده در تهران آغاز به کار کرد و پس از مدتی به دلیل آب و هوا و اقلیم مناسب مازندران در تولید و پرورش گل و گیاه، شعبه دوم این موسسه را در متل قو به وجود آورد.

ابراهیمی گفت: پس از حاج عباس ابراهیمی، فرزندانش مرحوم غلام حسین ابراهیمی، احمد ابراهیمی و مرحوم محمود ابراهیمی کار را به دست گرفتند و پس از آنها، علی، رضا، حمید، سعید، مجید و امیر ابراهیمی نسل سوم تولیدکننده بودند که مشغول به فعالیت شدند.

وی اضافه کرد: پدرم علی ابراهیمی در توسعه بازار و فعالیت‌های تولیدی خانواده ابراهیمی فعالیت شایانی داشته است.

نیما ابراهیمی گفت: در حال حاضر من به عنوان نسل چهارم و جانشین نسل‌های گذشته وارد فعالیت تولیدی گل و گیاه شده‌ام و مطمئن هستم که این حرفه در نسل‌های آینده خانواده ادامه خواهد داشت.

وی نسل چهارم خانواده ابراهیمی را علاقمند به تولید و گسترش بازار‌های صادراتی دانست و خاطرنشان کرد: بسیار علاقمند هستیم که در ارتقا کیفیت محصولات و تقویت بازارهای صادراتی گام‌های جدی برداریم و در این حوزه نیز دست به فعالیت‌هایی زیادی زده‌ایم که در آینده‌ای نزدیک نتیجه بخش خواهد بود.

این جوان تولیدکننده تصریح کرد: بیش از ۱۸ هزار متر گلخانه مسقف جهت تولید و پرورش گیاهان آپارتمانی در متل قو دائر کرده‌ایم و ۳۰ هزار متر مربع نیز در حوزه گیاهان فضای باز مشغول به فعالیت هستیم، همچنین جهت تکمیل زنجیره تولید تا فروش در تهران فروشگاهی با نام کنتیا را دائر کرده‌ایم که انواع محصولات حوزه گل و گیاه در آن به معرض دید علاقمندان درمی‌آید.

وی این فروشگاه را مجموعه‌ای کامل از انواع گل و گیاه دانست و خاطرنشان کرد: مجموعه فروشگاهی کنتیا کامل‌ترین محصولات گل و گیاه را در اختیار علاقمندان قرار می‌دهد به گونه‌ای که هر گونه سفارشی اعم از گیاهان فضای باز، آپارتمانی، فصلی، شاخه بریده، مبلمان شهری، انوع کود، سم و گلدان را در مجموعه خود دارد.

این تولیدکننده جوان کمبود بازار صادراتی را متوجه تولیدکنندگان داخلی دانست و گفت: محدویت‌های صادراتی عمدتا به تولیدکنندگان داخلی بر می‌گردد و البته سیاست‌های دولتی و قوانین بین‌اللملی در افت صادرات تاثیر دارد و امری درست است اما همه ماجرا نیست.

ابراهیمی ظرفیت‌های تولیدی گل و گیاه ایران را بسیار بالا دانست و بیان کرد: ظرفیت تولید گل و گیاه ایران قادر به تامین بخش زیادی از نیاز بازار جهانی است و با توجه به اقلیم آب و هوایی و امکانات فوق‌العاده طبیعی ایران فعالیت در حوزه گل و گیاه صرفه اقتصادی مناسبی دارد.

وی در بیان دلایل عدم توسعه صادرات گل و گیاه گفت: به نظرم مشکل اصلی در این مقوله عدم تولید کافی است و بالا بودن قیمت محصولات موجب شده تا بازارهای دیگر کشور نسبت به گل و گیاه ایرانی رغبت زیادی نشان ندهند.

عضو موسسه ابراهیمی، گل و گیاه ایرانی را به دلیل تفاوت قیمتی بالا قادر به رقابت با دیگر کشورهای تولید کننده ندانست و اضافه کرد: در ایران حمایت‌های خوبی از تولیدکنندگان می‌شود اما قیمت‌های نسبت به هزیه تولید نیز بالا است، با افزایش تولید می‌توان کمر هزینه‌ها را شکست و با تنوع تولید بالا بازار‌های صادراتی را بدست آورد.

وی افزود: در کشورهای دیگر نیز هزینه تولید بالا است اما تنوع در تولید موجب ایجاد رقابت شده که این مهم باید در ایران رقم بخورد.

ابراهیمی در بیان مشکلات تولید گل و گیاه در ایران گفت: متاسفانه در ایران ثبات قیمتی و ظرفیت تولید انبوه نداریم و نکته دیگر اینکه در هر جای دنیا تولید محصولی افزایش یابد، قیمت آن کاهش می‌یابد اما این مقوله در ایران برعکس است.

این جوان تولیدکننده صادرات محصولات موسسه ابراهیمی را معطوف به ارمنستان دانست و بیان کرد: بیشتر صادرات ما به کشور ارمنستان در حوزه گیاهان فضای باز است.

وی در مورد اشتغال‌زایی موسسه ابراهیمی گفت: نزدیک به ۱۰۰ نفر در مجموعه‌های تولیدی و فروشگاهی مازندران و تهران مشغول به فعالیت هستند.

ابراهیمی این موسسه را متعهد به تولید کیفی دانست و تصریح کرد: در راستای تولید کیفی از کارشناسان متبحر سم‌شناسی، آفت‌شناسی، گیاه‌شناسی و طراحی فضای سبز استفاده می‌کنیم.

این تولیدکننده جوان، تجربه را گران‌بهاتر از علم دانست و گفت: در فعالیت تولیدی به من اثبات شده است که کار علمی در کنار فعالیت تجربی موجب نتیجه ثمربخشی خواهد شد.

وی گروه تولیدی ابراهیمی را موفق در عرصه تولید گل و گیاه دانست و گفت: بیش از ۵۰ لوح افتخار و نشان موفقیت در زمینه نوع‌آوری گیاهان آپارتمانی و غرفه آرایی نصیب موسسه ابراهیمی شده است.

این تولیدکننده جوان افزود: پدرم نیز بارها به عنوان تولیدکننده نمونه و رعایت کننده حقوق مصرف‌کنندگان از سمت مسئولان کشور و استانی مورد تقدیر و تجلیل قرار گرفته است.

وی در پایان گفت: پدربزرگم غلامحسین ابراهیمی در سال ۷۱ به عنوان گلکار نمونه استان انتخاب شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا