مصرف توت‌های کنار اتوبان‌ها ممنوع!

درختان توت که با فاصله کمتر از یک متر از زمین هستند و بخصوص درخت‌هایی که در کنار اتوبان‌ها روئیده‌اند، به دلیل تجمع سرب در اتوبان ممکن است محصولشان نیز به سرب آلوده شده باشد و به همین دلیل، نخوردن این توت‌ها توصیه می‌شود. در ادامه این مطلب را به نقل از سلامت نیوز بخوانید.

توت‌های کنار اتوبان‌ها را نخورید
دکتر کوروش جعفریان: میوه‌هایی مانند انواع توت و توت فرنگی به علت داشتن منافذ زیادی که دارد علاوه بر کوتاه بودن عمر، بسیار هم فسادپذیر است. اگرچه شستن این میوه نیز کار بسیار سختی است، اما این نوع میوه‌ها را باید به دقت شسته و ضدعفونی کرد.

جعفریان تاکید کرد: به علاوه اگر میوه توت از زمین برداشته شود و شسته نشده مصرف شود، می‌تواند مسمومیت ایجاد کند که معمولا علائم آن دل درد، استفراغ و اسهال است که حتی نوع اسهال خونی آن هم دیده شده است. در این شرایط، اگر درمان به موقع انجام نشود، ممکن است به کم آبی بدن و سایر عوارض خطرناک منجر شود.

همچنین وی اظهار داشت: عمده‌ترین عواملی که ممکن است میوه‌ها و سبزی‌ها را آلوده کند شامل میکروب‌ها و باکتری‌ها، آلاینده‌های شیمیایی، آفت‌کش‌ها، استفاده از رنگ‌های غیر طبیعی و نگهدارنده‌ها و بسته بندی کردن نامناسب میوه‌ها و سبزی‌ها است.

وی افزود: هر کدام از این موارد می‌تواند بر کیفیت میوه و سبزی که به دست مصرف کننده می‌رسد تاثیر منفی بگذارد و علاوه بر آن سلامت فرد را نیز به خطر بیندازد، به ویژه اگر فرد مصرف کننده آن را نشسته خورده و یا به درستی آن را شسته و ضدعفونی نکرده باشد.

این متخصص تغذیه گفت: ازجمله باکتری‌هایی که در میوه‌ها و سبزی‌های نشسته ممکن است با مصرف آن در بدن فرد، ایجاد بیماری کند، باکتری «اشر شیاکولی» و وبا است که خوردن میوه‌های آلوده به این دو باکتری بیماری زا می‌تواند با علائم هشداری مثل مسمومیت خود را نشان دهد.

جعفریان اظهار داشت: همه میوه‌ها و سبزی‌ها ممکن است به «اشرشیاکولی» آلوده باشند، اما وبا بیشتر سبزی‌ها را آلوده می‌کند، البته میوه‌ها هم گاهی به علت افتادن بر زمین ممکن است به آن آلوده شوند و یا بر اثر آلودگی کودهای شیمیایی و خاک کشاورزی امکان آلوده شدن به این باکتری در آن‌ها نیز وجود دارد.

وی تصریح کرد: کودهای شیمیایی که برای تقویت میوه و سبزی‌ها به آنان داده می‌شود، به ویژه میوه‌های درشت که بیشتر از این مواد شیمیای تغذیه کرده‌اند، هم بخشی از این آلاینده‌هاست. معمولا، چون بیشترین مواد آلاینده در پوست میوه‌ها تجمع پیدا می‌کند، فرد می‌تواند پوست آن را گرفته و بدون پوست آن را مصرف کند، تا در صورت آلوده بودن میوه، کمتر در معرض خطر آن قرار گیرد.

جعفریان همچنین افزود: فاضلاب‌ها و مواد زائد کارخانه‌ای که بعضا به پای زمین‌های کشاورزی می‌رسند هم بی تاثیر در این مساله نیستند، علاوه بر آن آفت‌کش‌ها هم می‌توانند عوارض مواد شیمیایی را داشته باشد، همچنین در برخی میوه‌ها لکه‌های سفید یا قهوه‌ای مشاهده می‌شود که بهتر است آن را جدا کرده و یا میوه و سبزی آفت زده را کلا مصرف نکرد.

وی تاکید کرد: مصرف میوه‌هایی که به مواد شیمیایی آلوده هستند اگرچه در کوتاه مدت مشکل حادی برای فرد به وجود نمی‌آورد، اما تجمع این مواد شیمیایی در بدن فرد، به مرور زمان و در دراز مدت می‌تواند زمینه ابتلا به انواع سرطان، سیروز کبدی، بیماری‌های قلبی و عروقی و بیماری‌های دیگری را ایجاد کند.

به گفته این متخصص تغذیه، تحقیقات و شواهد نشان می‌دهد که تجمع و مصرف طولانی مدت این مواد شیمیایی در میوه ها، در بروز سرطان نقش داشته و برای بدن خطر آفرین است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی همچنین گفت: آلاینده‌های دیگری نیز وجود دارد که برخی از فروشندگان و توزیع کنندگان میوه با استفاده از رنگ‌های شیمیایی برای جلب مشتری سعی در خوشرنگ کردن برخی میوه‌ها مانندهندوانه می‌کنند، بنابراین به مردم توصیه می‌شود، از خریدن چنین میوه‌هایی که رنگ آن‌ها به نظرغیر طبیعی می‌آید، از مکان‌های نامعتبر و دستفروش‌ها به ویژه در جاده‌ها و کوه‌ها، در مسافرت‌ها خودداری کنند، اینگونه رنگ‌ها امکان ریسک ابتلا به بیماری‌هایی نظیر سرطان را بالا می‌برد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا