کی روش دست به کارهای بزرگی زده است

یحیی گل محمدی، سرمربی تراکتورسازی در مورد صعود تیم ملی به جام جهانی با سایت نود گفت و گو کرد و به تمجید از کی روش پرداخت. این گفت و گو را بخوانید:

تیم ملی خیلی راحت به جام جهانی صعود کرد. نظر شما درباره بازی تیم ملی ایران مقابل ازبکستان چیست؟

تیم ملی در بازی با ازبکستان بسیار هوشمندانه و حساب شده بازی کرد. ما در این بازی خانگی از حریف سر بودیم. تیم ملی با کی‌روش به جز یک بازی همواره جلوی ازبکستان نتایج خوبی گرفته است. بچه‌ها با تمام وحود بازی کردند و در خدمت تیم بودند. کاملا مشخص بود که اهداف تاکتیکی ما در بازی غالب شده و خیلی بهتر از حریف توانستیم توپ را به گردش درآوریم و بر بازی مسلط بودیم. با دو گلی که زدیم صعودمان به جام جهانی را قطعی کردیم. این صعود بسیار ارزش‌مند بود و به سهم خود صعود به جام جهانی که آرزوی خیلی از تیم‌های آسیایی و جهان است را به فدراسیون فوتبال، کادر فنی، کادر تیم و تک تک بازیکنان، فوتبال‌دوستان و اهالی رسانه تبریک می‌گویم.  وقتی تیمی به جام جهانی صعود می کند همه اهالی فوتبال از آن منتفع می‌شوند و   وقتی تیمی به جام جهانی نرود تمامی ارکان آن آسیب می‌بینند. ما برای اولین بار در تاریخ در دو دوره متوالی به جام جهانی رفتیم و این صعود بسیار ارزشمند بود. این که توانستیم دو بازی مانده به پایان رقابت‌ها صعود کنیم ارزش کار تیم کی‌روش را بیشتر می‌کند، کی‌روش توانسته در تیم ملی دست به کارهای بزرگی بزند.”

صعود به جام جهانی بدون گل خورده دستاورد بسیار خوبی است. البته دو بازی باقیمانده، نظر شما در این باره چیست؟

این که ما گل نمی‌خوریم نشان می‌دهد که ساختار دفاعی بسیار قوی و خوبی داریم. این ساختار را کی‌روش ایجاد کرده و خیلی خوب هم جا افتاده است. بنده به عنوان یک مربی از این ساختار دفاعی که کی‌روش ایجاد کرده الگو بر می‌دارم. در بازی با ازبکستان از این دیدگاه بازی را تماشا می‌کردم که ساختار دفاعی تیم ملی را زیر ذره‌بین برده باشم و نت‌برداری هایی نیز کردم و این برای فوتبال ما و مربیان ما یک درس بود. ما می‌توانیم از این ساختار دفاعی و سبک بازی تیم ملی که تیم هم صاحب موقعیت‌های خوب می شود و هم گل نمی‌خورد الگو برداری کنیم. آقای کی‌روش توانسته طوری این ساختار را پیاده کند که حتی با تغییر نفرات نیز به مشکل نخوریم.”

کی‌روش چطور بعضا به تیم برنده دست می‌زند و در بازی بعدش با سه یا چهار تغییر حریف را غافلگیر می کند؟

اصل غافلگیری در فوتبال یکی از رموز موفقیت مربیان است. آقای کی‌روش این اصل را به خوبی در زمین اجرا می‌کند. به قول شما می‌بینیم که تیم می‌برد و کی‌روش در بازی بعدی با چند تغییر ناگهانی و غیرمنتظره به میدان می‌آید. علت این موفقیت آن است که کی‌روش قالبی ایجاد کرده که هر بازیکنی در آن قرار می‌گیرد می‌تواند کارآمد باشد. هرچند کی‌روش بسته به حریف، نوع بازی، شرایط بازی، فیزیکی بودن، حضور تماشاگران و سایر مسائل به نظرم تصمیم می گیرد. الان شما می‌بینید هر بازیکنی در هر پستی جایگزین بازیکنی دیگر می‌شود موفق می‌شود. علت اصلی این است که  همه بچه‌ها در همان قالبی قرار می‌گیرند که آقای کی‌روش چیده است. ایجاد این قابلیت زمان‌بر است و این طور نیست که به آسانی به دست بیاید. اما  کی‌روش زحمت کشیده و توانسته قالبی درست کند که هر بازیکنی در آن قالب می‌تواند اثرگذار باشد، بازی خوبی را انجام دهد و در راستای اهداف تاکتیکی مربی حرکت کند.”از سوی دیگر باید بگویم که تیم ما بازیکنان بسیار خوبی دارد و چیدن ترکیب برای کی‌روش کار سختی است و البته ایشان به خوبی از این مزیت و رقابت استفاده می‌کند. یکی از کارهای مهم کی‌روش این است که حس رقابت در تیم را به حد اعلا رسانده و توانسته از این فضای رقابتی نهایت بهره را ببرد. تیم ملی در مقطعی قرار گرفته که هم تغییر نسل انجام گرفته و هم بازیکن با تجربه دارد. ما با تصمیمات هوشمند کی‌روش در شرایط خوبی هستیم و نفرات خوبی در هر پست داریم و تیم ملی نیز دغدغه این را ندارد که یک بازیکن مصدوم یا محروم شود و در تیم حضور داشته باشد یا نه.”

بسیاری از بازیکنان نیمکت نشین یا سکو نشین می شوند اما هیچ حاشیه ای در تیم ملی نمی بینیم در این باره چه نظری دارید؟

ما در سالهای اخیر همدلی و یکدلی بسیار خوبی را در تیم ملی شاهد بودیم.همه بازیکنان برای موفقیت تیم تلاش می کنند و به حواشی توجهی نداشته اند و هدفشان موفقیت تیم است نه خود. حتی در نوع بازی تیم ملی هم این موضوع به خوبی مشهود است.شما می بینید حتی بازیکنی خط می خورد، تعویض می شود یا نیمکت نشین و حتی سکو نشین می شود هم حاشیه ای به وجود نمی آورد. همدلی، صمیمیت و رفاقتی که در تیم وجود دارد به خوبی مشهود است این حتی از رفتار بازیکنان در تلویزیون هم مشهود است و همه اینها برمی گردد به مدیریت آقای کی روش و جوی که در تیم ایجاد کرده است. بازیکنان هم به خوبی در این جو قرار گرفته و خود هم دوست دارند که تیم به موفقیت برسد و فرد معنی ندارد که این خیلی خوب است و به اعتقاد من یکی از رموز موفقیت تیم ملی همین نکته است. ما در برخی ادوار شاهد حاشیه هایی بودیم که همین حواشی مانع از صعود تیم ملی هم شد اما در ۲ دوره اخیر حاشیه ها به صفر رسیده و باید به آنها بخاطر این جو خوب و صمیمیت و همدلی تبریک گفت.

طارمی با ۳ گلی که در ۳ بازی اخیر تیم ملی به ثمر رساند نقش عمده ای در صعود فوتبال ایران به جام جهانی داشت. نظر شما در این باره چیست؟

طارمی روز به روز پخته تر و کاملتر می شود. او بازیکنی سرعتی است که تکنیک خوبی دارد و خودش را خوب در موقعیت گل قرار می دهد.او شاید موقعیتهایی را هم در یک بازی از دست دهد اما فراموش نکنیم که او با جاگیری مناسب و حرکات پا به توپ خود به خوبی در میان مدافعان جاگیری کرده و خود را در موقعیت گلزنی قرار می دهد.گلی که طارمی مقابل ازبکستان به ثمر رساند یک گل بسیار ارزشمند بود که او با عبور مستقیم از یار مقابل خود با یک بغل پای فنی توپ را به تور رساند و چنین بازیکنانی ارزش زیادی دارند که می توانند به طور مستقیم از یار حریف عبور کنند و موقعیت های پنجاه درصدی را صد در صدی کنند. طارمی در سال۲۰۱۷ ۳ گل می زده و در آسیا هم ۶ گل زده و چندبار هم به عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب شده. عملکرد درخشان او ملاک خوبی برای انتخاب این بازیکن به عنوان مرد سال آسیا از سوی AFCخواهد بود.به شرط آنکه طارمی این روند را تداوم بخشیده و درخشش خود را در مسابقات آتی هم تکرار کند. او بازیکن ارزشمندی برای فوتبال ایران است و در صورت تکرار این موفقیتها شک نکنید که طارمی شانس اول توپ طلای آسیا خواهد بود.

علاوه بر طارمی سردار آزمون هم توانسته با سن و سال کمی که دارد با ۱۹ گل زده خود را در رده پنجم برترین گلزنان تاریخ ملی فوتبال ایران برساند فکر می کنید او بتواند رکوردهای دیگری را هم بشکند؟

سردار یک بازیکن کامل است که یک استعداد ناب شکوفا شده است و سالهای سال می تواند برای تیم ملی بازی کند. آزمون و طارمی زوج خوبی در خط حمله تیم ملی هستند و ما در فاز حمله عناصر تهاجمی بسیار خوبی مانند انصاری فر،دژاگه، جهانبخش، امیری و قوچان نزاد داریم. کی روش به خوبی از این بازیکن در پست های مختلف بازی گرفته و حضور این بازیکنان توانمند رقابت خوبی را در تیم ملی ایجاد کرده است. سردار آزمون همانطور که گفته شد یک بازیکن کامل است که آینده درخشانی دارد و امیدوارم قدر این استعداد نابی را که دارد بداند و ان شاالله که بتواند همینگونه به پیشرفتش ادامه داده و با تلاش بیشتر در باشگاه های بزرگ بازی کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا