هزینه های بحران قطر/ هشدار دوحه به عربستان و متحدانش

پایگاه الجزیره انگلیسی (aljazeera)، با انتشار گزارشی ضمن اشاره به اینکه بحران قطر در حال ورود به هفته سوم خود است، به بررسی پیامدهای این بحران پرداخته است.

 

در این گزارش آمده است:
«در روز ۵ ژوئن، چندین کشور از جمله عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر، روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع کرده و مسیرهای آبی و هوایی به قطر مسدود کردند. این کشورها قطر را به حمایت از تروریسم و حمایت از ایران که رقیب منطقه ای آن هاست متهم کردند.

 

ممکن است قطر از نظر اقتصادی توسط همسایگان خود در خلیج [فارس] منزوی شده باشد، اما بازارهای مالی قطر پس از یک هفته به ثبات پیشین بازگشت.

 

دولت قطر اعلام کرده است که از منابع لازم برای مقابله با تحریم های منطقه ای برخوردار است. وزیر اقتصاد قطر نیز هشدار داده است در صورتی که قطر با ضرر مالی مواجه شود، کشورهایی که در پشت تحریم قرار دارند نیز متضرر شده و پول های خود را از دست خواهند داد.

 

آژانس های رتبه گذاری اعتبار نیز اعلام کرده اند که بانک های قطر از استحکام و پشتوانه کافی برای دوام آوردن در مقابل این تحریم برخوردار هستند حتی اگر تمامی دارایی های کشورهای حاشیه خلیج [فارس] -و بلکه بیشتر از آن- از بانک های قطر خارج شود.

 

مهمترین صادرات قطر یعنی صادرات گاز نیز به مسیر خود ادامه می دهد و انتظار می رود که قطر قراردادهای بهتری نیز به دست آورد. ضمن آنکه این موضوع می تواند به امارات متحده عربی صدمه وارد کند؛ در حال حاضر باوجود تنش های دیپلماتیک، لوله انتقال گاز به امارات متحده و عمان، فعال است.

 

وزیر اقتصاد قطر در گفتگو با الجزیره عنوان کرد که دولت قطر ثابت کرده است که می تواند با وجود تنش های اخیر کشور را روی پای خود نگه دارد. او با اشاره به این موضوع می گوید: “اقتصاد قطر مستحکم و در عین حال انعطاف پذیر است.”

 

او در پاسخ به سئوالی در رابطه با محاصره اقتصادی قطر می گوید: “ما یک برنامه روشن داریم و به خوبی می دانیم که چگونه باید با این موضوع کنار بیاییم. علاوه بر این، ما ذخایر استراتژیک غذایی و دیگر مواد لازم را در طرح های خود لحاظ کرده ایم؛ به همین علت است که برای رویارویی با چنین شرایطی آن هم با سرعت و در چند ساعت، آماده بوده ایم.”

 

در رابطه با مشکلات پیش روی شرکت هواپیمایی قطر نیز باید گفت هر چند این شرکت پروازهای روزانه خود به عربستان، امارات، بحرین و مصر را قطع کرده و باید مسیرهای بلندتر را برای پروازهای خود انتخاب کند تا از مسیرهای هوایی ممنوع شده دوری نماید، اما “اکبر البکر” مدیر اجرایی شرکت هواپیمایی قطر می گوید این شرکت فرصت هایی را در ورود به دیگر بازارهای، پیش روی خود دارد؛ قطر بسیار انعطاف پذیر است و ما به شکل بسیار موفقیت آمیز توانستیم این بحران را کنترل کنیم تا فعالیت معمول شرکت ادامه یابد.»/ر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا