صله ارحام را پس از ماه رمضان ادامه دهیم

محمدرضا کربلایی کارشناس علوم قرآنی در گفت وگو با خبرنگار گروه فرهنگیخبرگزاری میزان گفت: همان‌گونه که وارد شدن به ماه میهمانی خدا و همچنین سپری کردن روزهای این ماه مبارک آداب مربوط به خود را دارد، روزه‌داران باید تلاش کنند با رعایت آداب ماه مبارک رمضان به بهترین شکل ممکن از این ماه خارج شوند.

وی ادامه داد: مؤمنانی که در ماه مبارک رمضان روزه می‌گیرند، باید توجه داشته باشند همانگونه که در ماه میهمانی خدا از کسب بسیاری از لذت‌ها در هنگام روزه‌ خودداری می‌کردند، چنین حالتی را پس از ماه رمضان با خود به همراه داشته باشند.

این کارشناس علوم قرآنی تصریح کرد: همچنین همان‌طور که افراد سعی می‌کنند اعمال شایسته‌ای مانند اطعام نیازمندان، کمک به فقیران، صله ارحام، صدقه دادن و رفتار نیکو با بزرگان خدا را سرلوحه رفتارهای خود قرار بدهند، چنین حالتی را باید زمان پس از ماه مبارک رمضان حفظ کنند.

وی در ادامه صحبت‌های خود اظهار کرد: به‌عنوان نمونه همان‌گونه که افطاری دادن حتی با یک دانه خرما از ثواب فضیلت‌ بسیاری در ماه رمضان برخوردار است، پس از این ماه مبارک نیز می‌توان این عمل شایسته را با اعمالی همچون رسیدگی به محرومان و نیازمندان ادامه داد.

کربلایی افزود: ماه مبارک رمضان و پهن شدن سفره‌های معنوی افطاری و سحری فرصت مناسبی را برای صله ارحام و جمع شدن افراد دور همدیگر فراهم می‌آورد اما باید تلاش کنیم چنین دورهمی‌هایی بخصوص جمع شدن اعضای یک خانواده گرد یکدیگر تنها به این ماه اختصاص پیدا نکند و در تمامی روزهای سال شاهد چنین اتفاق مبارک باشیم.

وی توضیح داد: خواندن دعای بیست و پنجمین روز از ماه مبارک رمضان از ارزش و اهمیت بسیار زیادی برخوردار است این دعا به شرح زیر است:

“بسم الله الرحمن الرحیم

اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی فِیهِ مُحِبّاً لِأَوْلِیَائِکَ وَ مُعَادِیا لِأَعْدَائِکَ مُسْتَنّاً بِسُنَّهِ خَاتَمِ أَنْبِیَائِکَ یَا عَاصِمَ قُلُوبِ النَّبِیِّینَ.

به نام خداوند بخشنده مهربان

خدایا مرا در این ماه دلبسته اولیا، و دشمن دشمنانت قرار ده، و آراسته به راه و روش خاتم پیامبرانت گردان، اى نگهدارنده دلهاى پیامبران.”

این کارشناس علوم قرآنی خاطرنشان کرد: همچنین در شب بیست و پنجم ماه رمضان خواندن نمازی ۸ رکعتی به‌گونه‌ای که در هر رکعت سوره حمد و ده مرتبه سوره توحید خوانده شود، بسیار مورد سفارش قرار گرفته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا