طرح کاروزی آشناسازی فارغ‌التحصیلان با محیط کار و یا آمارسازی برای دولت؟!

اجرای طرح کاروزی از نظر بسیاری از متولیان جامعه کارگری زنگ خطر ایجاد اشتغال برای کارگران شاغل در واحدهای تولیدی را به صدا در می‌آورد.

هفته گذشته بازرس مجمع عالی کارگران کشور در این ارتباط اظهار کرد: که بسیاری از کارفرمایان برای فرار از پرداخت هزینه‌های تولید، به جذب نیروی کار تحت عنوان کارورز اقدام کرده و بسیاری از کارگران شاغل را برای دریافت مستمری بیمه بیکاری به تامین اجتماعی معرفی می‌کنند.

اما منصوری معاون وزیر کار در ارتباط بانگرانی جامعه کارگری در این ارتباط گفت: قطعا در این زمینه ابزارهای لازم نظارتی را به کار خواهیم بست تا فردی جایگزین نیروی دیگری نشود و با جلوگیری از ریزش نیروی کار به تبع اجرای این طرح، تداوم در اشتغال وجود داشته باشد.

نکته اینجاست که آیا تاکنون متولیان اداره کار و تعاون ابزارهای نظارتی در زمینه قراردادهای موقت کار را اجرایی کردند که بخواهند نسبت به کاهش نگرانی این بخش اقدام کنند؟

بسیاری از قوانین در حوزه کار و تعاون وجود دارد که در صورت اجرا برخی از نارضایتی‌های موجود در زمینه کارگری رفع می‌شود.

در اظهارات معاون وزیر بحث طرح حمایت از فعالان تولیدی در غالب حمایت‌های بیمه ای مطرح شد، این در حالی است که بسیاری از فعالان اقتصادی و تولیدی با مشکل نقدینگی، مالیات سنگین و بدهی تامین اجتماعی مواجه هستند.

در همین ارتباط مسئول انجمن کانون کارآفرینان مازندران در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود حل معضل تولید در کشور باید به صورت جدی با حمایت دولت از تولید کنندگان انجام شود.

عباس رویان مهم‌ترین مشکل تولیدکنندگان در استان را نداشتن بازار فروش محصولات، واردات کالا، عدم وجود نقدینگی، بدهی سنگین به واحدهای مالیاتی و تامین اجتماعی عنوان کرد.

اما نکته اینجاست که دولت به جای ارتقا فعالیت‌های تولیدی و توجه به تولید دانش‌محور تلاش دارد فارغ‌التحصیلان فاقد مهارت را به عنوان کارگر عادی مشغول کار کند.

حمیدرضا قلی‌تبار بازرس عالی کانون کارگران کشور معتقد هست که دولت با اجرای این طرح تنها به دنبال آمارسازی در حوزه اشتغال است و امیدی به جذب این افراد در واحدهای تولیدی وجود ندارد.

از طرفی در حال حاضر بسیاری از واحدهای تولیدی مازندران با مشکلات جدی مواجه هستند و آمار تعداد افراد بیمه بیکاری بگیر مبین این موضوع هست که روز به روز به تعداد آنها افزوده می‌شود.

نکته آخر اینکه هر چه متولیان اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی تلاش دارند که اجرای طرح کارورزی را مناسب جلوه دهند اما سایر متولیان بخش کار چندان اعتقادی به اجرای این طرح نداشته و آن را برده‌داری نوین در حوزه کار می‌دانند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا