تغییرات اساسی در اساسنامه مشترک فدراسیون‌ها

بعد از مشکلاتی که اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی به دلیل دخالت دولت داشت، کمیته بین‌المللی المپیک و فدراسیون‌های جهانی با ارسال نامه‌های جداگانه خواستار شفاف‌سازی شدند.

همین موضوع باعث شد تا در زمان محمود گودرزی وی از روسای فدراسیون‌ها بخواهد تا اساسنامه‌های خود را اصلاح کنند، موضوعی که هرگز اتفاق نیفتاد.

بعد از گذشت چند ماه وزارت ورزش تصمیم گرفت با تشکیل کارگروهی اساسنامه جدیدی را بنویسد که تغییرات اساسی در این اساسنامه دیده شده است.

مهمترین نکته حذف ماده ۱۰ بود که این اختیار را به رئیس سازمان تربیت بدنی (وزیر ورزش و جوانان) می‌داد تا رئیسی را عزل و یا انتخاب کند. موضوعی که با منشور المپیک در تضاد بود.

وزارت ورزش در اساسنامه جدیدی که نوشته استانداردهای بین‌المللی را رعایت کرده و این اساسنامه با رعایت قوانین داخلی قابلیت استفاده برای همه فدراسیون‌های ورزشی با کمی تغییرات را دارد.

نکته دیگر اینکه در اساسنامه قبلی فدراسیون‌های ورزشی در زمان انتخابات وزیر و یا یکی از معاونانش رئیس مجمع بودند، این در حالی است که در اساسنامه جدید اعضای مجمع تصمیم می‌گیرند چه کسی رئیس باشد. بنابراین قبل از برگزاری انتخابات اعضای مجمع با مکاتبه می‌توانند هم وزیر و معاونانش را به عنوان رئیس بشناسند و هم اینکه شخص دیگری را انتخاب کنند.

اعضای کارگروهی که مسئولیت نوشتن این اساسنامه را برعهده داشتند تغییرات دیگری در اساسنامه مشترک ایجاد کرده‌اند که می‌توان به نمایندگان وزارت آموزش و پرورش و علوم اشاره کرد. براساس اساسنامه جدید در مجمع انتخاباتی فدراسیون‌ها نمایندگان فدراسیون دانشجویی و دانش‌آموزی حضور خواهند داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا