انسجام بسیج در فرهنگ‌سازی اقتصاد مقاومتی/ عزم جدی بسیج مازندران در ایجاد فرهنگ کار و تلاش

اولین جلسه‌اقتصاد مقاومتی در سال ۹۶، با حضور برخی از مسئولان اقشار بسیج مازندران برای بررسی به منویات اقتصاد مقاومتی رهبر معظم انقلاب با محوریت آسیب شناسی ظرفیت‌های‌تولیدی و اشتغال استان برگزار شد.

از آنجا که در آن جلسه نکات مهم در موضوع شکوفایی اقتصاد مقاومتی در مازندران مطرح شد و امروز نیز می‌تواند کمک شایانی به مسئولان این استان در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در مازندران عزیز بکند، بدین جهت مسائل مطرح شده در آن جلسه را مورد مرور قرار می‌دهیم.

*باغ در مازندران صرفه‌اقتصادی ندارد
رئیس سازمان بسیج سازندگی مازندران با بیان اینکه‌ اقتصاد مقاومتی موجب قطع وابستگی به خارج می‌شود، اظهار کرد: حمایت از تولید به معنای توجه به کالا و محصول ایرانی است.

غلامرضا شریعتی گفت: مازندران ظرفیت‌های اقتصادی زیادی دارد به گونه‌ای که می‌تواند خودش را اداره کند.

وی با بیان اینکه باغ در مازندران صرفه‌اقتصادی ندارد، تاکید کرد: باید کشاورزان را به سمت زراعت سوق دهیم تا امنیت غذایی‌تثبیت شود.

شریعتی با بیان اینکه کشاورزی درست در مازندران ترویج نشده‌است، اظهار کرد: بیکاری به جامعه فشار زیادی آورده و از مرز بحرانی نیز گذشته‌است.

مسئول بسیج سازندگی مازندران تصریح کرد: باید شرایط را درک کرد و برنامه‌ای جامع در شناسایی آسیب‌های‌تولید و تقویت اشتغال ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه ایرانی باید امسال سهمش را در تولید و حفظ اشتغال بشناسد، تصریح کرد: منصفانه‌ و واقع‌بینانه است که بگوییم در تحقق منویات اقتصاد مقاومتی رهبر معظم انقلاب کار بزرگی صورت نگرفته‌است.

شریعتی مدیریت کدخدایی را برای‌تحقق تولید و اشتغال کشور نامناسب دانست و گفت: حفظ تولید و اشتغال در هر استان با مدل بومی آن تحقق می یابد و باید استانداردهای اقتصادی نیز براساس مدل بومی‌تعریف شود.

مسئول بسیج سازندگی مازندران خاطر نشان کرد: برای‌تقویت تولید و تثبیت اشتغال می‌توان شبکه بسیج را همگام کرد تا به تقویت تولید، اشتغال دست زد.

وی خاطر نشان کرد: متاسفانه ظرفیت‌های مازندران ناشناخته مانده‌است به همین خاطر بسیاری از برنامه ریزی های صورت گرفته پاسخگوی نیاز تولید و اشتغال استان نیست.

وی گفت: در مجموعه بسیج هماهنگی و انسجام وجود دارد لذا از این فرصت برای ایجاد زمینه های مناسب حمایت از تولید و اشتغال استفاده خواهیم کرد.

*بزرگترین چالش امروز مسئله تولید و بیکاری است
رئیس مجمع بسیجیان مازندران با بیان اینکه منویات رهبری در اقتصاد مقاومتی نیاز به‌ اولویت بندی دارد، اظهار کرد: بزرگ‌ترین چالش امروز مسئله تولید و بیکاری است.

امینی با طرح این پرسش که مسئولیت واردات بی رویه و قاچاق کالا بر عهده‌ی چه کسی است، اظهار کرد: وقتی وزیر کشاورزی به خاطر مقاومت در برابر واردات مرکبات تحت فشار قرار می‌گیرد، نشان می‌دهد شبکه فساد در کشور، ما را تهدید می‌کند.

وی افزود: باغات در سطح کشور افزایش ۲۵ درصدی داشته‌، این در حالی است که زراعت ۱۱ درصد در ده سال گذشته کاهش یافته‌است.

عضو کارگروه کشاورزی بسیج استان با بیان اینکه آمارهای ارائه شده توسط نهادهای دولتی در مقدار اراضی کشاورزی با یکدیگر اختلاف دارد، اظهار کرد: مبنای سیاست‌های دولت سرمایه‌گذاری خارجی و واردات است در صورتی که‌ اولویت اقتصاد مقاومتی کاهش واردات و افزایش اشتغال خانگی جوانان است.

رئیس مجمع بسیجیان استان تصریح کرد: برای‌تحقق اقتصاد مقاومتی از بسیج انتظارهایی وجود دارد که در حوزه‌ اختیارات این نهاد مردمی نیست.

وی افزود: اگر قانونی ایجاد شود که بسیج مرجع برخی از فعالیت‌ها باشد، و بروکراسی اداری به آن محول شود، یقیناً تجربه و سابقه‌ این نهاد مردمی‌ تاثیرگذار خواهد بود.

وی با بیان اینکه تدوین یک برنامه جامع می‌تواند شبکه داخلی بسیج را منسجم کند، اظهار کرد: هر قشری از بسیج می‌تواند بسته به ظرفیت‌های عملیاتی که در اختیار دارد، بخشی از مسئولیت‌ها را بر عهده بگیرد.

*تمرکز بر پایگاه مقاومت بسیج
مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی مازندران با بیان اینکه در حوزه تولید و اشتغال نقشه راه وجود ندارد، اظهار کرد: علاوه بر دید کلی باید نگرش جزئی داشت، با فعالیت ستادی کار انجام نمی‌شود.

محمد امامی خواستار تمرکز بر پایگاه‌های مقاومت بسیج در سطح شهرستان‌ها شد و گفت: برای فرهنگ سازی و اطلاع رسانی در حوزه‌اقتصاد مقاومتی، باید پایگاه‌های مقاومت را توجیه کرد.

وی افزود: مسئولان بسیج در رده‌های مختلف می‌بایست با جزئی‌ترین تعاریف و تفاسیر اقتصاد مقاومتی آشنا شوند تا به عنوان فردی مطلع اقتصاد مقاومتی را در بین بسیجیان ترویج کنند.

امامی‌ تصریح کرد: وقتی بسیجی خواست دست به تولید بزند، بداند که فرمانده پایگاه محل سکونت او می‌تواند بهترین مشاوره را به‌او بدهد.

مسئول بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی مازندران گروه‌های جهادی را بستر خوبی برای فرهنگ سازی اقتصاد مقاومتی دانست و تاکید کرد: مجمع بسیج استان می‌تواند با ایجاد کارگروه‌های‌تخصصی در شهرستان‌ها، ساز و کاری منسجم داشته باشد تا فعالیت‌ها از حالت جزیره‌ای خارج شود.

*بهره گیری از نیروهای علمی بسیج در ترویج اقتصاد مقاومتی
مسئول بسیج علمی، پژوهشی و فناوری مازندران با بیان اینکه مسئولیت‌ها باید برای هر قشری از بسیج تعیین گردد و در قالب کمیته‌ای‌تعریف شود، اظهار کرد: نیروی انسانی جهت پیگیری طرح‌های اقتصاد مقاومتی کم است و لذا به کارگیری بسیجیان در طرح‌های مربوط یقیناً تاثیرگذار خواهد بود.

محمدهادی موذن گفت: اعطای‌تسهیلات لزوماً موجب ایجاد تولید و اشتغال نیست، بلکه باید فرهنگ کار وتلاش را در بین بسیجیان ترویج کرد.

وی با بیان اینکه برای‌تولیدات بسیج باید کیفیت را درنظر گرفت، تصریح کرد: این مهم با آموزش‌های‌ تخصصی و مستمر بهبود می‌یابد.

موذن از ایجاد پایگاه علمی در سطح شهرستان‌ها خبر داد و گفت: در هر شهرستان دو پایگاه علمی برادر و خواهر ایجاد خواهد شد که در برگیرنده ۲۳۰ هسته علمی خواهد بود.

وی افزود: می‌توان بخشی از پایگاه‌ها و هسته‌های علمی را به ترویج فرهنگ کار و تلاش و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ارتباط داد.

به گزارش گروه‌اقتصادی بلاغ، در پایان این جلسه ۶ کمیته ماموریت یافتند تا به بررسی آسیب‌ها، فرصت‌ها، توانمندی‌ها و ظرفیت‌های اقتصادی و استان بپردازند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا