نبود امکانات و اسپانسر مانع پیشرفت ورزش بانوان مازندران!/ محیط عفیفانه نیاز امروز ورزش بانوان

زنان از دیرباز با مسائل و مشکلات زیادی مواجه بوده‌اند که ازجمله می‌توان به فقدان فرصت و امکان لازم برای انجام فعالیت‌های ورزشی یا ممنوعیت پرداختن به آن در تاریخی نه‌چندان دور، باورهای نادرست فرهنگی در جامعه، تبعیض رسانه‌ها در خصوص پوشش خبری ورزش بانوان، تمایل نداشتن حامیان مالی از ورزش بانوان و غیره اشاره کرد.

فرصت‌های عفیفانه فرهنگی طلایی در ورزش بانوان

هرچند پیشرفت و کامیابی ورزش تا اندازه زیادی به نقش رسانه‌ها گره‌خورده است، رسانه‌ها هم در مورد ترویج و هم در سرمایه‌گذاری ورزش حرفه‌ای ایفای نقش کرده‌اند، اما بین پوشش خبری ورزش بانوان و آقایان تبعیض وجود دارد و حامیان مالی، تمایل کمی به حمایت از ورزش بانوان دارند.

حضور زنان در جوامع ورزشی از سال ۱۹۱۲ میلادی به بعد بوده است که البته به‌تدریج شاهد آن بودیم که زنان تقریباً در تمام رشته‌های ورزشی همچون مردان شرکت کرده‌اند و در عرصه ورزش گام‌های بزرگی برداشته‌اند.

ورزش همگانی بانوان مقهور ورزش قهرمانی

شاید درگذشته دور، ورزش قهرمانی بانوان حرف‌هایی برای گفتن داشت، ولی هیچ توجهی به ورزش همگانی بانوان نمی‌شد، یعنی در حقیقت همه‌چیز حول‌وحوش ۱۵ تا ۲۰ ورزشکار حرفه‌ای خلاصه می‌شد و آن‌ها با تمرین‌های زیاد، حدود ۲۰ سال در ورزش قهرمانی باقی می‌ماندند.

در سال‌های ابتدایی انقلاب، هم کادر فنی کافی برای ارتقای ورزش بانوان وجود نداشت و برای تربیت مربی و داور، افرادی آموزش می‌دیدند که درنهایت می‌توانستند تنها در حد یک نماینده کلاس عمل کنند و نه این‌که صاحب توانایی‌ها و تخصص‌های فنی باشند و به این شکل، مسابقه‌های ورزشی ما بیشتر جنبه سرگرمی و تفریحی داشت و بی‌شباهت به ورزش همگانی نبود.

استقبال بانوان از ورزش

آن زمان‌ها، خانواده‌ها رغبتی به حضور در کلاس‌های مختلف ورزشی نشان نمی‌دادند درحالی‌که الآن ساعت‌ها در صف ثبت‌نام فرزندان‌شان در یک کلاس والیبال یا آزمودن باشگاه می‌ایستند. در حقیقت، در سال‌های ابتدایی انقلاب، خیلی‌ها از تفریحات گذشته جدا شدند و به سمت ورزش آمدند که این موضوع، ورزش همگانی ما را بارور کرد و تقویت ورزش همگانی، در درازمدت، برای‌مان موفقیت در ورزش قهرمانی را به ارمغان آورد.

حتی خیلی از قهرمانان ورزش ما از مکان‌هایی مثل بانک‌ها، دانشگاه‌ها و… به ورزش آمدند و درحالی‌که امکاناتی در اختیار مردها بود، که زن‌ها کمتر از آن بهره‌مند بودند، باکار بیشتر و حتی لطمه زدن به زندگی خصوصی و بچه‌های خود، سعی در جبران کم‌توجهی‌هاکردند و به‌جایی رسیدند که اکنون، مرتباً شاهد صعود بانوان ورزشکار در عرصه‌های آسیایی و بین‌المللی هستیم که این موضوع، واقعاً شعف‌انگیز است و امیدواریم قهرمانان و مسئولان ورزش از زحماتی که طی سال‌های طولانی برای رسیدن به چنین جایگاهی کشیده شده است به‌آسانی نگذرند و بدانند در صورتی این موفقیت‌ها قابل‌تداوم و ترقی است که همچنان همان تلاش‌هایی که طی سه دهه اخیر صورت گرفته، ادامه پیدا کند و همان همت، مقاومت و ایثار وجود داشته باشد تا روند صعود از سکوها بارونق بیشتری دنبال شود.

رشد فوق‌العاده ورزش بانوان به برکت انقلاب

رشد کمی ورزش قهرمانی بانوان ایران نیز کاملاً آشکار است به‌عنوان نمونه، درگذشته تنها در ۵ رشته والیبال، بسکتبال، تنیس روی میز، تنیس و شنا حضور داشتیم درحالی‌که هم‌اکنون، علاوه بر آن پنج رشته، درده‌ها رشته ورزشی دیگر نیز ورزش بانوان کاملاً فعال‌شده است و حتی در رشته‌های جدیدی مثل کبدی و ووشو از مدعیان جهانی و آسیایی به شمار می‌رویم.

زنان از دیرباز با مسائل و مشکلات زیادی مواجه بوده‌اند، که ازجمله می‌توان به فقدان فرصت و امکان برای انجام فعالیت ورزشی یا ممنوعیت پرداختن به آن در تاریخی نه‌چندان دور، باورهای نادرست فرهنگی در جامعه، تبعیض رسانه‌ها در خصوص پوشش خبری ورزش بانوان، تمایل نداشتن حامیان مالی از ورزش بانوان و غیره اشاره کرد که در مقایسه با گذشته ورزش بانوان پیشرفت‌های خوبی داشته است که ازجمله افزایش تعداد زنان تصمیم‌گیرنده در سازمان‌های ورزشی کشورهای مختلف، افزایش بودجه‌های مربوط به ورزش بانوان و برتری زنان در بعضی از رشته‌های ورزشی ازجمله شواهدی است که برای این ادعا وجود دارد.

توجه به ورزش آقایان غیرقابل مقایسه با بانوان

پژوهش‌هایی که درباره ورزش بانوان انجام‌شده است نشان می‌دهد که اکثر این پژوهش‌ها در حیطه جامعه‌شناسی بوده، و به ورزش بانوان از دریچه ارتباط آن با نقش زنان در خانواده، ارتباط آنان با جامعه و مسائل و آسیب‌شناسی‌های خاص اجتماعی آن نگریسته شده است. هم‌چنین تبعیض بین زنان و مردان در تسهیلات ارائه‌شده برای ورزش آن‌ها، ازجمله مشکلات ورزش بانوان است، البته مشکلات اقتصادی بازتاب‌های گوناگون زیادی در ورزش حرفه‌ای به‌ویژه ورزش حرفه‌ای زنان داشته است، به‌طوری‌که هرگاه مدیران با مشکلات مالی دست‌به‌گریبان می‌شدند، بیشترین لطمه را بخش ورزش حرفه‌ای بانوان متحمل می‌شد.

هرچند پیشرفت و کامیابی ورزش تا اندازه زیادی به نقش رسانه‌ها گره‌خورده است، رسانه‌ها هم در مورد ترویج و هم در سرمایه‌گذاری ورزش حرفه‌ای ایفای نقش کرده‌اند؛ اما بین پوشش خبری ورزش بانوان و آقایان تبعیض وجود دارد و حامیان مالی تمایل کمی به حمایت از ورزش بانوان دارند.

بانوانان در ورزش موفق‌تر از مردان‌اند

زنان با بالا بردن توانایی‌های ذهنی می‌توانند به رویاهای خویش جامعه عمل بپوشانند. همه ورزشکاران زن از اهمیت آمادگی‌های ذهنی و اعتمادبه‌نفس آگاهی دارند. برای مثال در یک تحقیق، مسابقات ورزشی زنان و مردان مقایسه شده‌اند و دیده‌شده است که در مسابقات تیراندازی باکمان شرکت فعالی داشته‌اند. زنان پیوسته در مسابقات ورزشی، که به تمرکز حواس بسیار، ظرافت و قدرت نیاز دارد، یا مثلاً مردان وزنان هر دو در مسابقات ورزشی شنا و دو میدانی پیشرفت‌های فراوانی داشته‌اند و اختلاف میان آن‌ها ازنظر زمانی به‌سرعت رو به کاهش است؛ این پیشرفت زنان در ورزش نشان می‌دهد که امروزه بیش از هر زمان دیگری زنان به رقابت پرداخته‌اند. در این رقابت‌ها بدون تردید، پیشرفت یک اصل اساسی است.

بدون شک مادر سالم و بانشاط بهتر از انجام این مسئولیت برمی‌آید و خود نیز الگوی عملی و طبیعی سالم‌تری برای فرزندان خویش خواهد بود، و زنان با ورزش کردن می‌توانند خصوصیات رفتاری، اخلاقی و شخصیتی مطلوب برای یک زندگی سالم و شاداب را کسب کنند.

استواری و دوام یک جامعه سالم بی‌شک درگرو سلامت یکایک اعضای آن است، حال با توجه به آنچه در سطر نخست نیز به آن اشاره شد که نیمی از جامعه را زنان تشکیل می‌دهند پس اهمیت ورزش زنان از جهات مختلف دارای اهمیت است.

نقش زنان در عزت، سر افزاری و پیشرفت یک ملت بالاتر از مردان است و امروز به لطف خدا، زنان قهرمان در ایران در همه عرصه‌ها با هوشمندی، تدبیر و تلاش در حال پیشرفت و خدمت به کشور افتخارآفرینی می‌کنند.

نظرات بانوان ورزشکار

اعظم ملایم یکی از مربیان موفق کاراته استان در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص این موضوع اظهار کرد: نقش بانوان در پیشرفت ورزش این هست که در این دهه واقعاً ورزش بانوان پیشرفت چشمگیری در میدان‌های بین‌المللی و جهانی داشته است و تنها مشکل اکثر رشته‌های ورزشی مخصوصاً کاراته نداشتن اسپانسر و حمایت‌های مالی است .

وی ادامه داد: به علت اقتصاد ضعیف خانواده‌ها، ممکن است این افراد ورزش را رها کنند. برای مثال تیم کاتای باشگاه اسدی‌فر با وجود اینکه دو سال پیاپی قهرمان لیگ‌های آینده‌سازان کشور شدند و مدال‌های زیادی در مسابقات آسیایی کسب کرده‌اند، هنوز نتوانسته اسپانسر جذب کنند و اعضای تیم با هزینه شخصی خود در مسابقات حضور دارند و یکی از دلایلی که مانع پیشرفت ورزش بانوان می‌شود همین مورد است، و یک دلیل دیگر حمایت نشدن از طرف مسئولین مخصوصاً در ورزش است. چون یک ورزشکار قبل از هر چیز نیاز به انگیزه دارد مخصوصاً در رده‌های سنی پایه که برای درخشیدن و تجربه فرصت‌های زیادی دارند، باید موردحمایت و لطف مسئولین قرار بگیرند که متأسفانه این‌چنین نیست.

بانوان مدال‌آورترند

این مربی زحمتکش در ادامه صحبت‌هایش افزود: ازآنجایی‌که بیشتر توجهات در ورزش نسبت به آقایان است و فقط موقع مدال‌آوری و کسب امتیاز بانوان دیده می‌شوند و بعد از کسب امتیاز دوباره به فراموشی سپرده می‌شوند و خیلی مسائل است که به امید خدا اگر فرصت باشد حتماً رسانه‌ای می‌کنم، چون واقعاً ورزش بانوان مخصوصاً کاراته در قسمت کاتا مظلوم واقع می‌شود ازآنجایی‌که کاتا روح کاراته هست ولی توجه خیلی کم به آن می‌شود.

همچنین صدیقه دریایی قهرمان ووشو در خصوص نقش زنان در جامعه اظهار داشت: زنان و دختران نقش مهمی در جایگاه‌های مختلف جامعه ایفا می‌کنند که برای مثال می‌توان به جایگاه مادری به‌عنوان یکی از مهم‌ترین‌ها اشاره کرد.

وی ادامه داد: اگر ما جامعه را بخش‌بندی کنیم قطعاً یکی از مهم‌ترین بخش‌های جامعه، ورزش و اجتماع ورزشکاران خواهد بود ما در تمامی عرصه‌ها در سطح بین‌الملل شخصیت‌های مهمی را معرفی کرده‌ایم که زنان ما در تربیت این استعدادها و پرورش آن‌ها زحمات بسیاری کشیده‌اند.

لزوم توجه به ورزش بانوان از دوران کودکی

دریایی بیان کرد: به نظر من اگر از دوران کودکی همچون پسران برنامه‌های ورزشی در برنامه‌ریزی‌های دختران ما گنجانده شود، و محیط‌های ورزشی اختصاصی برای بانوان عزیز طراحی و در اختیار آن‌ها قرار داده شود، ما شاهد پیشرفت‌های چشمگیرتری در بخش بانوان خواهیم بود.

در دهه‌های گذشته نیز افراد مشهوری از میان اقلیت‌های جامعه وارد عرصه‌های مختلف ورزشی شدند که برای آن‌ها ممنوع بود، ولی آن‌ها فضا را برای دیگران شبیه به خود باز کردند. زنان نیز برای مدت‌های طولانی انتخاب دیگری جز این نداشتند که به مردان ورزشکار به‌عنوان الگوی خود بنگرند، زیرا به‌ندرت زنانی بودند که بتوانند این نقش را بر عهده بگیرند. اما اکنون تعداد زنان ورزشکار به فزونی رفته و محبوبیت‌های زیادی نیز کسب کرده‌اند و نیاز به حضور آن‌ها در جوامعی که زنان گام‌های اولیه خود را در این حوزه برمی‌دارند بسیار ضروری به نظر می‌رسد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا