کدام دولت ایران به دنبال واردات رسمی تریاک بود؟!

سابقه تولید و نیز واردات مواد مخدر علاوه‌بر پیش از انقلاب به بعد از انقلاب و زمانی برمی‌گردد که دولت بازرگان به این کار اقدام کرد. سردار مهدی ابویی ریاست اسبق پلیس مبارزه با مواد مخدر و مدیرکل اداره مبارزه با مواد مخدر کمیته انقلاب اسلامی در دهه ۶۰ دراین‌باره می‌گوید: ایران پیش از انقلاب و در دوران پهلوی، نخستین کشور تولید خشخاش، مرفین و هروئین در دنیا بود به‌طوری‌که ایران را به‌عنوان بزرگ‌ترین قاچاقچی دولتی در دنیا می‌شناختند؛ این شرایط در حالی بود که آمار رسمی پهلوی نیز سطح زیر کشف خشخاش در ایران را ۳۲ هزار هکتار عنوان کرده بود، ولی آمارهای غیر رسمی که به واقعیت نزدیک‌تر است، از سطح زیرکشت خشخاش در بیش از ۴۰ هزار هکتار از زمین‌های زراعی کشور حکایت داشت. ما تا سال ۵۸ هم در کشور شاهد کشت خشخاش بودیم. البته با پیروزی انقلاب اسلامی، دیگر مدیریتی بر تولید کشت خشخاش در کشور وجود نداشت و شاهد این موضوع نیز اقدامی بود که در دولت موقت برای خرید تریاک از کشور هند برای معتادان سال‌خورده داخل کشور انجام شد. پیش از انقلاب در دوران پهلوی، مصوبه‌ای مبنی بر واگذاری تریاک به‌صورت کارتی یا اصطلاحاً کوپنی به معتادان بالای ۶۰ سال شکل گرفته بود که البته در این میان جوان‌تر‌ها هم با جعل گواهی پزشک، از این سهمیه دولتی استفاده می‌کردند. پس از انقلاب و در دوره دولت موقت هم این روال مطابق رویه قبل ادامه یافت، ولی با این تفاوت که دولت موقت پس از انقلاب به‌دلیل عدم مدیریت بر کشت خشخاش در کشور، منابعی برای تأمین تریاک مورد نیاز این امر نداشت.

به گزارش تسنیم ابویی می‌گوید: لذا دولت موقت مصوب کرد که برای تأمین تریاک مورد نیاز، تریاک را از کشور هند خریداری کند. یک محموله کوچک تریاک هم وارد کشور شد، اما حضرت امام با هوشیاری، اقدامی را انجام دادند که سرمنشأ اولین دوره موفقیت چشمگیر ایران در امر مبارزه با مواد مخدر و اعتیاد در کشور ایران پس از انقلاب اسلامی شد.
 در آن زمان امام خمینی؟ ره؟ در حالی سخنرانی تاریخی خود را در موضوع توطئه‌آمیز بودن قاچاق مواد مخدر ایراد کردند که این سخنان نشان داد امام نه تن‌ها در مسائل دینی که در مسائل تاریخی و اجتماعی نیز به تمام ابعاد مسلط‌اند و از حیله انگلیسی‌ها که از زمان صفویه پای مواد مخدر را به ایران بازتر کردند و در زمان ناصرالدین شاه، آن را به نقطه اوج خود رساندند، مطلع‌اند؛ لذا حضرت امام با درک حمایت انگلیس از توسعه مصرف تریاک در کشورمان، در آن سخنرانی تاریخی، قاچاق موادمخدر را نقشه و توطئه استعمار و دشمنان انقلاب و ایران خواندند و برای نخستین‌بار موضوع مواد مخدر را به موضوعی امنیتی تبدیل کردند.
از سال ۶۳ به بعد و به‌دنبال ریشه‌کن شدن کشت و تولید مواد مخدر در ایران، گروه‌های مسلح ترانزیت مواد مخدر در افغانستان و پاکستان شکل گرفت که جایگزین ایران در تولید مواد مخدر شده بودند. این تغییر به دنبال آن بود که سازمان‌های امنیتی قدرت‌های بزرگ دنیا که مدیریت تولید و قاچاق دنیا را در دست دارند، تصمیم گرفتند که مرکز تولید مواد مخدر به دلایل مختلف نباید از غرب آسیا جابه‌جا شود، از این‌رو پس از حمله شوروی به افغانستان این کشور را جایگزین ایران کردند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا