اکستازی؛ طعمی با چاشنی توهم

تفریحات نسل جوان امروز بسیار متنوع‌تر و البته خطرناک‌تر از نسل‌های پیشین است؛ بطوری که وقتی فرزندان، خانه را به قصد تفریح ترک می‌کنند دل والدین آنها هزار راه می‌رود. در حال حاضر بیشترین درصد جمعیت کشور ایران را جوانان تشکیل می دهند. جمعیتی که با داشتن پتانسیل‌های مثبتِ فراوان می‌تواند آینده درخشانی را برای کشورمان تضمین کند. متأسفانه دنیای کنونیِ جوانان به علت مقتضیات خاص خود آماج حملات مستقیم و غیر مستقیم دستان ناپاک و آلوده قرار گرفته است.

 یکی از لازمه‌های تفریحات جوانان امروز از نظر خودشان تازگی و نشاط‌آور بودن آن است و به منظور رسیدن به این تفریح کاذب و اغلب خطرناک مسیری جز روانگردان‌ها به نظر نمی‌رسد. روانگردان‌ها و مشتقات آن در انتهای قرن نوزدهم و بیستم تولید شدند و قصد از ساختن آنها فقط استفاده‌های درمانی بود. آمفتامین در دهه ۱۹۳۰ به عنوان ضد اشتها و کاهش دهنده وزن وارد بازار دارویی شد ولی به زودی به خاطر خطر وابستگی و سایر عوارض از بازار خارج شد.

نام علمی اکستازی متیلن ‌دی‌اکسی‌ـ اِن ـ متا ‌آمفتامین است. این ترکیب روان ‌افزا به ‌طور مصنوعی ساخته می ‌شود. MDMA ترکیب جدیدی نیست. با نگاه دقیق‌تر نخستین بار در سال ۱۹۱۲ یک شرکت داروسازی آلمانی ، با هدف ساخت ترکیباتی برای کنترل و مهار اشتها در افراد چاق، این ماده را تولید کرد. اما استفاده از آن تا اواخر دهه ۱۹۷۰ به تعویق افتاد. در این زمان، روان‌ شناسان و روان ‌پزشکان MDMA را داروی مناسبی برای درمان اختلالات روانی و عاطفی معرفی کردند.

این محصول در دهه ۱۹۸۰ از انبار کارخانه‌‍‌ها خارج شد و مورد استفاده متقاضیان خیابانی خود قرار گرفت. در سال ۱۹۸۵، دولت آمریکا مصرف این ترکیب را ممنوع اعلام کرد و مطالعات انجام ‌شده در مورد حیوانات آزمایشگاهی در سال ۱۹۸۶، آثار مخرب اکستازی را بر سیستم عصبی نشان داد.

 اکستازی باعث افزایش انرژی و توهم در فرد می شود. مصرف کنندگان می‌گویند که بعد از مصرف دوست دارند به دیگران نزدیک شوند و با آنها تماس داشته باشند.از دیگر اثرات آن می‌توان به: دندان قروچه غیر ارادی، کاهش اعمال مهاری ، تاری دید، افزایش ضربان قلب و فشارخون ، احتمال بروز تشنج و…اشاره کرد.

مواد تحریکی موجود در قرص اکستازی می‌توانند باعث شوند تا مصرف‌کننده به طور باور نکردنی و طولانی مدت برقصد که اگر در این شرایط گرما و شلوغی (مثلاً در یک پارتی) هم باشد ممکن است سبب تب و از دست دادن آب بدن (به شکل عرق) شود. این شرایط می‌تواند منجر به از دست دادن عملکرد عضلات، کلیه، قلب و کبد شود. در این صورت می توان مرگ را هم دید. حتی بعد از این اثرات مشکل در خواب، اضطراب و افسردگی هم دیده می‌شود.

استفاده مکرر از اکستازی (و یا اعتیاد به آن) می تواند سبب از بین رفتن و تخریب سلول های ترشح کننده سروتونین شود. این سلول ها نقش مهمی در حالت روحی افراد، حافظه، یادگیری، درد و اشتها دارند که تخریب آنها سبب اختلال در عمل آنها می شود (اختلال در حافظه و یادگیری، کم اشتهایی، افزایش احساس درد، افسردگی و اضطراب ).

اکستازی با نام های مولی، اکستازی، اکس تی سی، اکس، ای، آدم، حوا، صافی، آغوش، قرص عشق، سرعت عشاق و صلح نیز در میان مردم شناخته می شود.

اکستازی بر قدرت سنجش واقعیت اثر می‌گذارد و فرد را مستعد جنون می‌کند. مصرف‌کنندگان اکستازی به خصوص نسبت به حرکات غیر کلامی اطرافیان حساس می‌شوند، مثلاً فکر می‌کنند دیگران مشغول بدگویی از آن‌ها هستند. مشکل دیگری که در این افراد ظاهر می‌شود «سندروم پس از توهم» است. در نیمی از مصرف‌کنندگان، این سندروم بروز می‌کند؛ به این ترتیب که شخص پس از محو آثار اکستازی، تجربیات زمان سرخوشی را درک می‌کند. این وضعیت، ناخواسته موجب افزایش میل به خودکشی در این افراد می‌شود.

به اعتقاد یکی از محققان برجسته آمریکایی قدرت تخریب اکستازی چنان است که حتی با یک بار مصرف آن احتمال از دست دادن ۶۰ درصد حافظه وجود دارد. اکستازی بر ساختمان ماده وراثتی (DNA) نیز اثر می‌گذارد و نقایص ژنتیکی را ایجاد می‌کند.

 اثرات فیزیکی که مصرف اکستازی به دنبال دارد

تغییرات بینایی
کاهش اشتها
گشاد شدن مردمک‌ها
حرکات غیرطبیعی چشم
توهم بینایی
افزایش ضربان قلب و فشار خون

تغییر در نظم حفظ دمای بدن
فک زدن‌های طولانیی( افراد مصرف کننده برای جلوگیری از حالت قفل شدن فک مجبور به مصرف آدامس هستند)
لرزیدن و عصبی شدن
عدم تمایل برای استراحت
تمایل شدید برای مصرف مجدد این ماده پس از افت تاثیر اولیه.

و اثرات روانی که  ادامه دارد

اثرات شدید احساسی،‌ اختلال خواب، کابوس‌های شبانه، حملات ناگهانی، اضطراب و دیوانگی.
انقباض شدید فک و پارگی زبان در اثر فک زدن‌های طولانی
عدم تمرکز، فراموشی و اختلال در یادگیری
افزایش دمای بدن و کاهش آب بدن
اختلال در مکانیسم نعوظ و نرسیدن به اوج لذت جنسی
تهوع و استفراغ
کاهش سدیم خون در اثر مصرف زیاد مایعات
سر درد، سر گیجه و تشنج
کم خونی آپلاستیک ( سرکوب شدید خونسازی مغز استخوان).
افت شدید خلق در روزهای پس از مصرف
خستگی و افسردگی شدید تا یک هفته پس از مصرف
احتمال اعتیاد جسمی کم است ولی احتمال اعتیاد روانی بسیار زیاد است
صدمه به اعصاب مرکزی

فروشندگان اکستازی می‌گویند که ااین قرص‌ها بی‌خطر هستند. شما را آرام می‌کند و درکتان را بالا می‌برد. کمک می‌ند تا شادتر باشید و بهتر زندگی کنید. اما این حالات تنها مدت‌زمان کوتاهی وجود دارند. اکستازی شادی کاذبی را در شما به‌وجود می‌آورد و پس از گذشت چند روز، بدترین لحظات زندگی‌تان از راه خواهد رسید و شما ان را تجربه خواهید کرد.

در مجموع می توان با در نظرگرفتن همه جوانب با این ادعای فروشندگان اکستازی در مورد اینکه اکستازی داروی بی خطر و غیر معتاد کننده است و تجربه لذت و توانایی تعامل با دیگران در مصرف کنندگان را افزایش می دهد، مخالفت کرد. حتی مصرف گاه گاهی اکستازی به مقدار کم می تواند خطرآفرین باشد و مصرف دراز مدت به مقدار زیاد آن علاوه بر احتمال اعتیاد، ممکن است با نقایص روانی و اختلالات جسمی متعدد همراه شود. از همه این ها گذشته مصرف مکرر اکستازی باعث می شود که به تدریج خاصیت لذتبخشی و تسهیل ارتباط با دیگران ناشی از آن از بین برود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا