این ۱۷ خوراکی را در تابستان نخورید

بشیر قلی‌زاده سرچشمه: در فصل تابستان ما برای رهایی از گرمای شدید علاوه بر آنکه به وسایل خنک کننده پناه می‌بریم. سعی می‌کنیم با خوردن انواع غذا و نوشیدنی‌های متنوع به نحوی خودمان را خنک کنیم، باید توجه داشت برخی از غذاهایی که در روزهای گرم سال بیشتر شایع هستند باعث ناراحتی معده نیز می‌شوند. و این کار نه تنها در خنک کردن ما کمکی نمی‌کند بلکه باعث آزار ما را نیز می‌شود. در ادامه این یادداشت شما را با چند نمونه غذا و نوشیدنی آشنا می‌کنیم که ترجیحا نباید در این روزهای گرم مصرف شوند.

وقتی در یک روز تابستانی با خوردن غذاها و نوشیدنی‌های احساس پف و سنگینی می‌کنید، شاید پیش خودتان فکر می‌کنید که گرمای هوا باعث ایجاد ناراحتی شده است. اما اشکال کار از غذاهایی است که میل کرده‌اید. برخی غذاها و نوشیدنی‌ها هستند که معده‌تان را خیلی زود پر می‌کنند و احساس سنگینی زیادی در دلتان ایجاد می‌کنند. شما برای اینکه دچار چنین مشکلاتی نشوید کافیست چند نمونه از موادی که در ادامه با آنها آشنا می‌شوید را مصرف نکنید.
کلم
۱. انواع کلم
اولین حسی که بعد از مصرف انواع کلم، بروکلی و گل کلم به سراغ‌تان می‌آید، احساس پف کردن است. متخصصین بالینی در این باره می‌گویند؛ انسان‌ها آنزیمی را که برای شکستن ریفینوز (قند پیچیده در سبزیجات) یافت می‌شود را ندارند. وقتی این سبزیجات به روده زیرین می‌رسند باکتری‌ها آن را تخمیر می‌کنند این تخمیر با تولید متان، دی اکسید کربن و هیدروژن همراه است. با این شرایط شما احساس پری و بی‌قراری می‌کنید.
چیپس
۲. تنقلات نمکی مثل چیپس و پفک
قبل از آنکه شروع به خوردن چیپس و پفک کنید کمی درباره آنها تحقیق کنید. بسیاری از تنقلات نمکی حاوی MSG هستند. این افزودنی مضر با افزایش اشتها و اضافه شدن وزن رابطه مستقیم دارد. Doritos که نام تجاری طعم دهنده‌ها است، می تواند بدترین نوع خوراکی باشد که طعم و عطر چیپس ها و پفک ها را تعیین می‌کند. این مواد معمولا به طور یکسان تهیه می‌شوند. محققان معتقدند زمانی که غذاهای فاقد یک عطر و طعم منحصر به فرد  باشند، شخص مصرف کننده با مصرف آن کمتر احساس خستگی می‌کند، به همین دلیل بیشتر می‌توانند بخورند. شگفت انگیز است اما خوردن زیاد چنین موادی باعث سیری شده و در این مورد خاص با خوردن زیاد آن به کم شدن وزن کمک می‌کند.
قهوه
۳. قهوه
شدهقهوه در سراسر جهان طرفداران زیادی دارد، طبق گزارشی که در این‌باره صورت گرفته با خوردن قهوه انتشار گاسترین در بدن افزایش می‌یابد و این افزایش گاسترین روی سنسورهای کولون تاثیر گذار است. از این رو احساس سنگینی کاذبی سراغ مصرف کننده آن می‌آید. در این خصوص چای شیرین نیز مثل قهوه عمل می‌کند. شما با نوشیدن چای شیرین باعث می‌شوید، آب و نمک بدنتان از بین برود و احساس کم آبی شدیدی کنید. سعی کنید پس از مصرف قهوه آب زیادی بنوشید.
اسفناج
۵. اسفناج
اسفناج علاوه بر اینکه سالاد شما را زیبا و جذاب می‌کند، توانایی آن را دارد تا معدتان را دگرگون کرده و سبب ناراحتی آن شود. فیبرهای موجود در اسفناج رابطه مستقیمی با نفخ زیاد دارند. سعی کنید در هنگام مصرف اسفناج از روغن زیتون نیز به طور همزمان استفاده کنید.
تنقلات خوب
۶. ترکیب تنقلات شور و شیرین
در مصرف تنقلاتی که درونشان ترکیبات شور و شیرین دارند، دقت کنید. چون ترکیب مواد شیرین و شور در معده باعث ایجاد نفخ شدید می‌شود. محققان دانشگاه کانزاس کشف کرده‌اند که حدود ۵۰ درصد مردم تجربه سنگین شدن پس از مصرف میوه‌های خشک و شیرن را گزارش داه‌اند. به یاد داشته باشید که ترکیب میوه‌های خشک و آجیل خشک نشده یک منبع بی‌نظیر از پروتئین و فیبر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا