دربی «درآمدزا» واجب‌تر از نان شب

تناقضی وجود دارد میان برگزاری سوپر جام و دربی دوستانه در آلمان. فاصله کوتاه زمانی دیدار پرسپولیس با نفت تهران و پرسپولیس و استقلال در دربی احتمالی مشکل ساز شده است.

برخی می گویند پرسپولیس نباید به حکم اسپانسرش به دربی در بیله فلد تن در دهد، برخی می گویند این تیم باید قید دربی را بزند و سوپر جام را با نفت تهران برگزار کند. برای یافتن پاسخ صحیح که کدام دیدار برای پرسپولیس به صلاح است باید به اهداف یک باشگاه فوتبال دقت کرد و باید هدف را تبیین و معنی کرد.

هدف یک باشگاه فوتبال چیست؟ اصولا تیم ها برای قهرمانی می کوشند که چه اتفاقی رخ دهد؟

یک باشگاه فوتبال می کوشد قهرمان شود تا بتواند درآمدزایی بیشتری داشته باشد. می کوشد قهرمان بشود که بتواند بازیکنان بیشتری ترانسفر کند و گردش مالی اش را توجیه کند. یک باشگاه فوتبال در دنیای حرفه ای می کوشد تا با قهرمانی علاوه بر تولید موج شادی در جامعه و مبارزه با افسردگی و بی هیجان بودن جامعه خودش سرپا بایستد و خودگردان شود که اگر چنین نکند، اگر چنین نشود آن باشگاه یا باید تا ابد از دولت و پول مردم رزق و روزی کند یا باید تابلوی ورشکستگی اقتصادی را بالا ببرد و منحل شود.

حال باید درمرحله دوم پرسشی اساسی تر داشت و سوال کرد پرسپولیس در دیدار با سوپر جام چه چیزی به دست می آورد؟ آیا از سازمان لیگ بابت قهرمانی در سوپر جام پولی می گیرد تا بازیکن جدیدی بخرد و پول بازیکنان کنونی اش را پرداخت کند؟ اساسا برگزاری دیدار سوپر جام به سود کیست؟ به سود سازمان لیگ است یا پرسپولیس؟

سازمان لیگ از قبل تبلیغات محیطی و اسپانسرها درآمد خواهد داشت در این موضوع شکی وجود ندارد اما پرسپولیس غایت ها، باید ها و نباید های زیادی دارد که باید به آنها برسد.

اسپانسر برای برگزاری دیدار دربی به پرسپولیس و استقلال پول می دهد و این دو باشگاه می توانند سی درصد اولیه قرارداد بازیکنان خود را پرداخت کنند. این سی درصد برای پرسپولیس و استقلال مهم است و توان این دو را در لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا بالا و بالاتر می برد.

در واقع پرسپولیس یا استقلال اگر این دیدار را به هر دلیلی از دست بدهند درآمدزاترین دیدار تاریخ خود را یا حداقل درآمدزاترین دیدار امسال خود را از دست می دهند در حالی که پرسپولیس از دیدار با نفت تهران عملا چیز خاصی به دست نمی آورد و این سازمان لیگ است که بیشتر از پرسپولیس منتفع می شود.

تصمیم حرفه ای  و درست دقیقا همین است، اینکه برای بلند مدت برنامه ریزی کنید، برای آینده ای با جیب پر پول و پرداخت ها و آرامش و تمرکز بالاتر ایده داشته باشید.

در ایران نه پرسپولیس و نه استقلال  حق پخش تلویزیونی نمی‌گیرند، کپی رایت هم در کشور ما جا نیافتاده که از فروش اقلام درآمدزایی کنند. آنها تازه راه درآمدزایی را پیدا کرده اند و به نظر می رسد این سازمان لیگ است که باید به دو باشگاه مردمی اجازه بدهد از راه هایی قانونی و منطقی درآمدزایی کنند و بدهی هایشان را پرداخت کنند و تا آخر سال شرایطی بهتر داشته باشند.

در واقع شاید اگر هر کس مدیر پرسپولیس بود و مشکلات و بی پولی ها را لمس می کرد خیلی صریح، واضح و آشکار با صدایی رسا و با احترام کامل اعلام می کرد فینال سوپر جام خیلی به کار تیمش نمی آید و دربی که پول بیشتری از آن درمی آید و می تواند بخش کوچکی از مشکلات مالی را حل کند در اولویت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا