مدیر جهاد کشاورزی فریدونکنار خبر داد

ردیابی و کنترل آفت مگس میوه مدیترانه‌ای در ۳۸ هکتار از باغات فریدونکنار

بصیر، محمدرضا ضیائی مدیر جهادکشاورزی فریدونکنار در گفت‌وگو با بصیرنیوز با اشاره به اینکه مگس میوه مدیترانه‌ای یکی از آفات مهم و خطرناک است، اظهار کرد: این آفت چند نسلی بوده و در شرایط مساعد می‌تواند در تمام طول سال زاد و ولد کند..
وی تغییر رنگ در محل تخم‌ریزی آفت بر روی میوه، ایجاد پوسیدگی و لهیدگی میوه در اثر فعالیت لارو آفت مگس میوه مدیترانه‌ای و در نهایت ریزش میوه را از علائم خسارت آفت مذکور برشمرد و گفت: نظافت باغ و معدوم کردن میوه های آلوده به نحوی که تخم‌ها و لاروهای آفت قادر به ادامه زندگی نباشند، از اهمیت زیادی برخوردار است.
مدیر جهاد کشاورزی فریدونکنار با اشاره به روش‌های مبارزه با این مگس، خاطرنشان کرد: مبارزه با استفاده از فرومون، انواع تله، کارت زرد و ماده جاذب پروتئین هیدرولیزات انجام شده است.
ضیائی تصریح کرد: به همه باغداران توصیه می شود، عملیات برداشت میوه به طور تمام صورت گیرد و میوه‌های با کیفیت پایین به هیچ عنوان روی درختان رها نشوند.
وی یادآور شد: در بعضی سال‌ها به دلیل پایین بودن قیمت محصولات باغی، باغداران راغب به برداشت کامل میوه نبوده که در این حالت هجوم جمعیت آفت در منطقه اتفاق می‌افتد.
مدیرجهاد کشاورزی فریدونکنار تاکید کرد: در خصوص میوه مرکبابت، تاکید می‌شود هیچ میوه ای به‌ویژه نارنج در پایان فصل زمستان روی درختان باقی نماند چراکه در شروع فصل زراعی جدید زمانی که حشرات کامل از مرحله شفیرگی خارج می‌شوند و به دنبال میزبان مناسب برای تخم‌گذاری می گردند، میوه‌های باقی مانده از فصل قبل نقش میزبان انتقالی را ایفا کرده و در و‌اقع نسل اول آفت روی این میوه‌ها پرورش یافته و سپس خود را به میزبان‌های جدید می‌رساند.
ضیایی خاطرنشان کرد: در سه ماهه نخست امسال به منظور کنترل آفت مگس میوه مدیترانه‌ای در سطح حدود ۳۸ هکتار از باغات فریدونکنار با تله و فرومون ردیابی انجام و تعداد ۵۰ عدد کارت زرد نیز بین باغداران به منظور ردیابی آفت مذکور توزیع شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا