تکرار تراژدی تلخ واردات برنج در مازندران/ مسؤولان به کمک برنج‌کاران بیایند

بصیر، این روزها نشاهای سبز برنج که با کار و تلاش شبانه‌روزی کشاورز در دل شالیزار نشانده شده تبدیل به خوشه‌های طلایی شدند و کشاورزان در حال لحظه‌شماری هستند تا محصول خود را برداشت کنند.

موضوعی که همواره زمان برداشت برنج مطرح می‌شود بحث جلوگیری از ورود محصول خارجی به بازار است که براساس روال سال‌های گذشته مقرر شد از زمان برداشت ابتدای تیر تا پایان آبان واردات ممنوع بوده و هیچ ثبت سفارشی صورت نگیرد.

امسال موضوعی که نگرانی‌های بسیاری برای کشاورزان به وجود آورده بحث تمدید سفارش و ترخیص برنج‌های خارجی تا پایان مرداد ماه است یعنی درست زمانی که محصول برنج تولیدی مازندران وارد بازار می‌شود؛ چرا که این امر می‌تواند عواقب ناگواری را به دنبال داشته باشد.

کشاورزان برای عرضه طلای سپید به بازار با دغدغه‌های بسیاری از جمله خشک‌سالی، آفت‌ها، قیمت پائین محصول و سایر مسائل دست و پنجه نرم می‌کنند و به میزان کافی رنج می‌کشند؛ لازم است مسؤولان به کمک برنج‌کاران بیایند و با ارائه راهکار درست برای همیشه به بحث واردات پایان دهند تا بیش از این دل‌شان نلرزد و با خیالی آسوده به تولید خود ادامه دهند.

تجدیدنظر در مورد تمدید زمان ثبت سفارش و ترخیص برنج وارداتی

نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار در مجلس در این‌باره در گفت‌وگویی، اظهار کرد: گزارش‌های در زمینه تمدید سفارش برنج داشتیم که از نمایندگان امضا گرفتیم؛ چرا که این کار خلاف است.

ولی‌الله نانواکناری با تأکید بر اینکه باید در مورد تمدید زمان ثبت سفارش و ترخیص برنج وارداتی تجدیدنظر شود، خاطرنشان کرد: نباید این کار شود، چرا که کشاورزان را از تولید ناامید می‌کند.

واردات برنج؛ کار مافیایی و مقابل تولید است

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی در این مورد در گفت‌وگویی، اظهار کرد: یکی از کارهای اشتباهی که در کشور انجام می‌شود واردات برنج یا محصولات کشاورزی در نزدیکی فصل برداشت است.

محمد دامادی با بیان اینکه گزارش‌هایی در این زمینه به ما رسیده است، تصریح کرد: این کار مافیایی و مقابل تولید و فرمایش‌های مقام معظم رهبری است.

وی بیان کرد: مطرح شدن بحث تمدید زمان واردات برنج در فصل برداشت علاوه بر نگران کردن کشاورزان، استرس را به بازار وارد کرده و بازار را دچار مشکل می‌کند.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس گفت: این موضوع به‌صورت جدی در دستور کار مجمع نمایندگان مازندران قرار می‌گیرد و پیگیری خواهیم کرد.

طرح مسائلی از این قبیل درست زمان برداشت محصول، زمانی که برنج‌کار باید مزد دسترنج و تلاش شبانه‌روزی خود را بگیرد کشاورز را ناامید کرده و تمام امید و آرزوهایش را نقش بر آب می‌کند ادامه این روند نابودی تولید خواهد بود.

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا