قیمت جوجه یکروزه گران می‌شود

طی ماه های گذشته علی رغم اعلام نرخ مصوب جوجه یکروزه از سوی کارگروه تنظیم بازار شاهد افزایش نامتعارف قیمت هستیم.
سازمان حمایت به منظور جلوگیری از گران فروشی محصول از مرغداران گوشتی خواست که مراتب را به سازمان اعلام نمایند تا با انها برخورد شود،اما فروشندگان جوجه یکروزه برای دور زدن این امر از صدور مجوز برای مرغداران امتناع می نمایند.

محمد یوسفی رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی  با انتقاد از نرخ بالای جوجه یکروزه اظهار داشت: در حال حاضر به طور متوسط نرخ هر قطعه جوجه یکروزه ۲ هزار و ۵۰۰ تومان است که نسبت به ماه های اخیر افزایش قابل توجهی داشته است.

وی افزود: با توجه به  زیان انباشته مرغداران گوشتی واردات تخم مرغ نطفه دار ، دخالت مستقیم وزارتخانه مبنی بر عرضه جوجه و قطع ارتباط تولیدکنندگان مرغ مادر با گوشتی تنها راهکار جلوگیری از نوسانات قیمت است.

یوسفی با اشاره به موضوع فروش جوجه بدون فاکتور گفت: واحدهای تولیدی جوجه یکروزه از ارائه اسناد و مدارک به مرغداران گوشتی امتناع می کنند و از آن جا که هر مرغداری ۴ بار در سال باید اقدام به خرید جوجه یکروزه از واحدهای تولیدی نماید، لذا در صورت شکایت  تمامی تولیدکنندگان از عرضه جوجه  یکروزه به مرغدار خودداری می کنند.

وی افزود: با وجود نوسانات شدید قیمت جوجه طی ماه های اخیر از سازمان حمایت خواستار پیگیری این  موضوع هستیم.

رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی با اشاره تاثیر عرضه جوجه یکروزه در بورس کالا بیان کرد: با وجود آنکه از دهم تیرماه قرار بود که ۲۰ درصد جوجه یکروزه واحد های پرورشی با نرخ هزار و ۷۰۰ تومان در بورس کالا عرضه شود، اما این امر چندان مورد توجه قرار نگرفت.

وی تصریح کرد: از دهم تیرماه حداقل ۱۰ میلیون قطعه جوجه در بورس کالا باید عرضه می شد در حالیکه میزان آن به کمتر از یک میلیون قطعه رسیده است.

ادعای مرغداران مبنی بر عدم ارائه فاکتور را رد می کنم

سعید اصغری فرد رئیس انجمن جوجه یکروزه در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گفت: با توجه به آنکه کارگروه تنظیم بازار باید در محصولات نهایی ورود یابد از این رو ورود در تعیین نرخ جوجه یکروزه   منطقی نیست.

وی با اشاره به اینکه نرخ ۱۷۰۰ تومانی جوجه یکروزه مربوط به دی ماه سال گذشته است، افزود: با توجه به افزایش هزینه حقوق و دستمزد، نرخ تمام شده جوجه یکروزه مجددا باید ارزیابی شود.

اصغری فرد در پاسخ به این سوال که مرغداران گوشتی مدعی هستند که تولیدکنندگان جوجه یکروزه فاکتور ارائه نمی دهند، بیان کرد:  این امر صحت ندارد و مرغداران گوشتی در صورت امتناع تولیدکنندگان جوجه مادر مراتب را به انجمن گزارش دهند تا با متخلفان برخورد نماییم .

وی با اشاره به اینکه نرخ جوجه یکروزه ۱۲ درصد هزینه تولید را شامل می شود، گفت: مرغداران گوشتی خواهان سود بیشتری هستند از این رو از مزارع مرغ مادر انتظار دارند که جوجه تولیدی خود را با نرخ های پایین تری به فروش رسانند.

رئیس انجمن جوجه یکروزه با اشاره به اینکه به طور متوسط نرخ هر قطعه جوجه یکروزه ۲ الی ۲ هزار و ۵۰ تومان است، بیان کرد: از بهمن ماه سال گذشته مرغداران در دو نوبت جوجه ریزی بیش از ۶۰۰ میلیون قطعه جوجه خریداری نمودند که این امر بیانگر تقاضای بالای مرغداران مبنی بر جوجه ریزی است.

به گفته وی براساس تجربیات سنوات گذشته با وجود افزایش تقاضا ورود به روش های نظارتی تاثیر گذار نیست.

دلالان ۷۰۰ میلیارد تومان سود به جیب زدنند

حبیب اسدالله نژاد نائب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران کشور در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی  با انتقاد از افزایش بی رویه نرخ جوجه یکروزه اظهار داشت: طی سال های اخیرنبود همخوانی بین افزایش قیمت مرغ متناسب با قیمت تمام شده،زیان های سنگینی را به مرغداران تحمیل نموده و این در حالی است که مسئولان و مردم به ارزانی مرغ به قیمت زیان مرغداران عادت کرده اند.

وی افزود: علی رغم افزایش قیمت جوجه طی ماه های اخیر،دولت دربرخورد با عوامل گرانی عملکرد خوبی نداشته است.

به گفته اسدالله نژادعامل اصلی در تعیین قیمت مرغ زنده نهاده های تولید به ویژه جوجه یکروزه است.

نائب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران ادامه داد: طی ۶ ماه گذشته قیمت هر قطعه جوجه در سایه کمبود نظارت به طور متوسط ۲ هزار و ۴۰۰ تومان به فروش رفته در حالیکه وزارت جهاد نرخ مصوب هزار و ۲۱۸ تومان را اعلام کرده که با این وجود واحدهای مرغ مادر و دلالان طی این مدت سودی بالغ بر ۷۰۰ میلیارد تومان از محل زیان مرغداران و جیب مردم به دست آوردند.

وی برخورد جدی با سودجویان و فرصت طلبان را برای حفظ و بقای تولید امری ضروری دانست و افزود: مسامحه و کوتاهی در برخورد با تخلفات صنعت مرغداری تبعات بسیار سنگینی را در پی دارد که متاسفانه تا به امروز تمام آسیب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا