۱۲ نکته برای اینکه یک سخنران قهار شوید

بشیر قلی‌زاده سرچشمه: اگر می‌خواهید یک سخنران خوب باشید و حرفهای‌تان روی مخاطب و یا مخاطبان مورد نظر تاثیرگذار باشد، باید در گفتارتان یکسری اصول از جمله؛ تفکر و برنامه ریزی در گفتار، ابتکار در سخنرانی و میانه روی در سخنرانی  را رعایت کنید تا حرف‌هایتان آن تاثیر مطلوب را بگذارد. شما باید از ایجاد سردرگمی در بین حرف‌هایتان خوداری کنید تا شنونده فکر نکند که وقت خود را برای شنیدن حرف‌های‌ شما به هدر داده است. در ادامه شما را با تکنیک‌های درست در سخنرانی آشنا می‌کنیم که با پیروی از آن می‌توانید یک سخنران خوب و قهار شوید.

نگاه کردن
۱. با چشمتان ارتباط برقرار کنید
تماس چشمی با مخاطب بسیار مهم است، سعی کنید در هنگام سخنرانی به بالای سر مخاطبان نگاه کنید. این طرز نگاه باعث می‌شود که مخاطب فکر کند توجه شما به او معطوف است، اما در واقعیت چنین چیزی نیست. از این موضوع نگران نشوید که شاید شنونده از این رفتار شما خوشش نیاید، وقتی به مخاطب‌ها خیره می‌شوید و تن صدا را با نگاهتان هماهنگ می‌کنید، این خود باعث ارتباط عمیق بین شما و مخاطب می‌شود. این ایده هم می‌تواند به کارتان بیاید. توجه داشته باشید که در طول سخنرانی روی یک مخاطب زوم نکنید، این‌کار نه تنها درست نیست، ممکن است مخاطب‌های دیگر نسبت به شما موضع تندی بگیرند. برای رفع این مشکل شما می‌توانید به تمامی جهات چپ، راست و مرکز همایش سرتان را بچرخانید. این روش راه حل خوبی برای جلوگیری از خیره شدن به افراد است.
موضوع اصلی سخن
۲. موضوع اصلی سخن را اسیر حاشیه‌ها نکنید
در پاره‌ای از سخنرانی‌ها که مجبورید روی یک موضوع خاص صحبت کنید، سعی نکنید با حرف‌های پراکنده مخاطب را از موضوع اصلی دور کنید. در گفتگوهای گاه به گاه مهم است که روی یک مجموعه از ایده‌هایی که به هم مرتبط هستند، صحبت کنید. اگر شما در استفاده از موضوعات مرتبط دقت نکنید، ممکن است ذهن مخاطب را به بی‌راهه بکشانید. این جابجایی نامناسب موضوع ممکن است مخاطب را گیج کند و برداشت‌های متفاوتی از حرفتان داشته باشد و او را از بحث اصلی منحرف شود.
مخدوش صحبت کردن
۳. به وضوح صحبت کنید
ممکن است وسوسه انگیز باشد که بگویید؛ جواب این سوال را روزهای دیگر می‌دهم و یا فردا چه می‌شود. سعی نکنید موضوع بحث را پیچیده کنید و با آوردن سوال در متن مخاطب را گیج کنید. اگر قرار است مخاطب به شما توجه کند لازمه این کار توجه به نیاز مخاطب است، نه طرح سوال‌های نا مفهموم و حوصله بر.
مخاطب را در نظر بگیرید
۴. سعی کنید سخنان خود را با نوع مخاطب خود میزان کنید
مخاطبان فنی از استفاده شما بخاطر اصطلاحات و کلمات اختصاری فنی قدردانی خواهند کرد. اما اگر مخاطبان شما از درک مفاهیمی که بکار می‌برید، دچار مشکل شوند، لازم است که به آرامی صحبت کنید و سعی کنید از اصطلاحات آشناتری استفاده کنید و از به‌‌ کار‌گیری اصطلاحات خیلی تخصصی بپرهیزید. البته توجه داشته باشید که سخنرانی خود را تبدیل به یک کلاس درس برای بچه‌های مهد کودک نکنید.
تن صدا
۵. از یک تن صدا برای کل سخنرانی استفاده نکنید
وقتی شما به طور یکنواخت صحبت کنید. این نحو‌هٔ صحبت کردن برای مخاطب بسیار خشک، خسته کننده و کسل کننده خواهد بود. وقتی صدای شما با تن متفاوت به گوش مخاطب برسد، برایش جذاب خواهد بود. وقتی در هنگام سخنرانی روی بحثی که اکثر مخاطبان خوششان می‌آید تن صدایتان را بالا می‌برید، این کار سبب می‌شود، در بین مخاطبان شوری ایجاد شود که با اشتهای بیشتری به ادامه صحبت‌هایتان گوش فرا دهند. شما می‌توانید از سخنرانی کسانی که مخاطبان زیادی دارند، الگو برداری کنید. البته نه از تمام روشش بلکه آز آن قسمتی که فکر می‌کنید، برای جذب مخاطب بیشترین تاثیر را دارد.
حامی نباشید
۶. حامی نباشید/خود را دانا و شنونده را نادان فرض نکنید
وقتی که با انسان‌های بالغ مثل احمق‌ها و یا بچه‌ها رفتار کنید، این رفتار شما به هیچ وجه برای مخاطب خوشایند نخواهد بود. برای خود دشمن درست نکنید. به طور مثال اگر در یک کنفرانس علمی شما مثل آوازه خوان‌ها رفتار کنید و یا با صدای کاملا ناهنجار به سخنرانی بپردازید، اصلا به صلاح شما نیست. اینگونه صحبت کردن توهین به شعور مخاطب است و این رفتار از طرف مخاطب قابل بخشش نیست.
جذاب باشید
۷. جذاب باشید
در هنگام سخنرانی به نحوی صحبت کنید تا مخاطب مجذوب حرف‌هایتان شود در صورت امکان خود را جذاب جلوه دهید.
سخنرانی قرائی داشته باشید
۸. سخنرانی قرائی داشته باشید
مردم باید بدانند که شما چه می‌گویید، حتی اگر در ردیف آخر نشسته و یا سر و صدای محل سخنرانی زیاد باشد. پس سعی کنید سخنرانی گیرایی داشته باشید.
صادق باشید
۹. صادق باشید
یادمان نرود که کلمات دروغ علاوه بر اینکه گوینده را بی‌اعتبار می‌کند، تصویری از او در میان مخاطبان درست می‌کند که در آینده کسی علاقه‌ای به شنیدن حرف‌هایش نداشته باشد. صادق بودن یک اصل است. پس سعی کنید در سخنرانی‌تان صداقت در گفتار را رعایت کنید.
 روی سخنان با صدای بلند ساماندهی داشته باشید
۱۰. روی سخنان با صدای بلند ساماندهی داشته باشید
در صورت امکان موضوع اصلی بحث را، در ابتدای سخنرانی تیتروار بیان کنید. اما مطمئن شوید که هر بار که شروع به سخنرانی می‌کنید، ابتدای آن می‌تواند یک اصل باشد. اگر در سخنرانی‌تان چند ایده و موضوع اصلی وجود داشته باشد، سعی کنید در کل سخنرانی‌ درباره هرکدام مفصل صحبت کنید. اگر موضوع سخنرانی شما دارای اطلاعات زیادی است، ممکن است لازم باشد، در ابتدای سخنرانی خلاصه ای از آنچه را که قرار است به آن بپردازید، عنوان کنید. این کار باعث می‌شود تا مخاطب ذهن خود را از قبل برای حرف‌های شما آماده کند.
مودبانه، به دنبال توافق‌های اجتماعی و منطقی باشید
۱۱. مودبانه، به دنبال توافق‌های اجتماعی و منطقی باشید
بدیهی است که سخنرانان زیادی وجود دارند که از این مرحله پیروی نمی‌کنند اما مخاطبان زیادی دارند. شما سعی کنید از این نوع سخنرانان نباشید و به دیدگاه‌های منطقی مخاطبتان احترام بگذارید.
استفاده از دست هنگام سخنرانی
۱۲. استفاده از دست هنگام سخنرانی
بدترین نوع سخنرانی آن است که سخنران دستهایش را درون جیبش قرار دهد و با مخاطبین صحبت کند. شما از این دسته نباشید. سعی کنید با کمک دست‌هایتان منظورتان را صریح‌تر به مخاطب برسانید.
منبع:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا