نحوه جاسوسی آمریکا از تلفن‌های همراه

بصیر، اسنادی که روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست از ادوارد اسنودن، تحلیلگر سابق سیا و افشاگر برنامه‌های جاسوسی آمریکا به دست آورده نشان می‌دهند آژانس امنیت ملی روزانه میلیاردها سابقه مکالمه تلفنی را گردآوری می‌کند تا مکان کاربران گوشی‌های همراه را در سرتاسر جهان ردیابی کند.

این فرایند چنانکه مشخص شده است به موجب اختیاراتی که دولت آمریکا به آژانس امنیت ملی این کشور تفویض کرده انجام می‌شود. این سازمان آمریکایی مکان‌های کاربران گوشی‌های همراه و حرکت‌های آنها از یک نقطه به نقطه‌ای دیگر را ردیابی می‌کند تا اطلاعات بیشتری از سوژه هدفگذاری شده جمع‌آوری کند.

آژانس امنیت ملی برای انجام این کار اطلاعات را در پایگاه داده گسترده‌ای متشکل از دستگاه‌های گوشی همراه و مکان‌های آنها گردآوری می‌کند. اکثر افرادی که اطلاعات آنها گردآوری می‌شود مظنون به انجام هیچ کار اشتباهی نیستند.

آژانس امنیت ملی سپس روی این پایگاه داده گسترده تحلیل‌های پیشرفته‌ای انجام می‌دهد تا «همسفران» سوژه هدفگذاری شده را ردیابی کند ـ یعنی افرادی که دارند همراه با سوژه از جایی به جای دیگر سفر یا با وی ملاقات می‌کنند.

• دکل‌های مخابرات جایی برای پنهان شدن باقی نمی گذارند

یک دستگاه موبایل فقط با روشن شدن، مکانی که در آن قرار دارد را از طریق مسیرهای متعدد به مسیرهای سیگنال‌دهی اصلی شبکه جهانی تلفن می‌فرستد. بیشتر این اطلاعات، حتی اطلاعات مربوط به گوشی‌هایی که در خارج از آمریکا ثبت شده‌اند از این کشور رد می‌شود. فرایند جمع‌آوری داده توسط آژانس امنیت ملی از این مسیرها به عنوان «UPSTREAM» شناخته می‌شود.

آژانس امنیت ملی چگونه سوژه‌ها را برای پیدا کردن همدست‌های آنها ردیابی می‌کند؟

روشی موسوم به «تجزیه و تحلیل همسفران» یکی از روشهای فعال آژانس امنیت ملی برای گردآوری اطلاعات بیشتر از سوژه است. در این روش، بر اساس اطلاعاتی که از دکل‌های مخابراتی به دست می‌آید تاریخ، زمان و مکان هر دستگاه گوشی همراه که ظرف مدت یک ساعت در مجاورت سوژه قرار گرفته‌اند مشخص می‌شود. این سامانه بر حرکات افراد فارغ از اینکه قبلاً به عنوان سوژه هدفگذاری شده باشند یا خیر نظارت می‌کند.

آژانس امنیت ملی چگونه مکان افراد را از روی گوشی همراه آنها شناسایی می‌کند؟

وقتی که دستگاه‌های موبایل به یک شبکه موبایل وصل می‌شوند حضور خود را روی یک یا چند «مرکز ثبت» که ارائه دهندگان خدمات مخابرات از آنها برای وصل شدن و محاسبه هزینه مکالمات تلفنی استفاده می‌کنند اعلام می‌کنند. پیامهای مربوط به ورود افراد به شبکه معمولاً هم شامل اطلاعاتی درباره مکان کلی افراد می‌شود (یعنی اطلاعاتی در سطح شهر و کشوری که آنها از آن وصل شده‌اند) و هم شامل اطلاعات مکانی جزئی‌تر که مکان آنها را بر اساس فاصله‌شان از یک دکل مخابراتی نشان می‌دهد.

بسیاری از گوشی‌های همراه و گوشی‌های هوشمند از سیگنال‌های WiFi نیز برای مشخص کردن مکان کاربران استفاده می‌کنند. این سیگنال‌ها می‌توانند مکان دقیق گوشی همراه را مشخص کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا