مدیرکل جمعیت، سلامت و خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مازندران

افزایش چهار هزار و ۵۰۰ نفری جمعیت مازندران در پنج سال گذشته/ دستگاه‌های اجرایی شرایط افزایش ازدواج و فرزندآوری را فراهم کنند

بصیر، محسن سلیمانی مدیرکل جمعیت، سلامت و خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران در گفت و گو با خبرنگار بصیرنیوز، با اشاره به اینکه اقداماتی که در طی پنج سال گذشته در زمینه  کلاس‌های آموزشی جمعیت برگزار شد توانسته بخش از مشکلات جمعیتی را حل کند، اظهار کرد: برای نخستین مرحله در طول تاریخ میانگین رشد جمعیت استان مازندران در کشور افزایش یافته است و در طی پنج سال گذشته در مجموع حدود چهار هزار و ۵۰۰ نفر به متولدان مازندان افزوده شدند.

وی خاطرنشان کرد: علیرغم آنکه در طی پنج سال گذشته نرخ رشد جمعیت ایران کاهش یافته بود اما نرخ رشد افزایش جمعیت در استان مازندران از یک و دو دهم به یک و سه صدم رسید.

سلیمانی با بیان اینکه شالوده و نیروی کار هر کشوری را جمعیت جوان و تحصیل کرده آن کشور تشکیل می‌دهد، تصریح کرد: سیستم دفاعی و اقتصاد و توسعه پیشرفت هر کشوری وابسته به جمعیت آن کشور است و اگر جمعیت جوان وجود نداشته باشد کشور دچار چالش می‌شود.

مدیرکل جمعیت، سلامت و خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران، یادآور شد: تمامی جوانان در طول دوران فرزندآوری که بهترین زمان آن از ۱۸ الی ۳۵ سالگی حتما دو بچه با اختلاف پنج سال بیاورند و اگر امروز به فکر نباشیم کشور در ۲۰ سال آینده دچار چالش می‌شود.

این مسؤول، عنوان کرد: از آنجایی که بسیاری از مدارس و دانشگاه‌ها با صندلی خالی مواجه هستند در طی ۱۰ سال آینده نیز از نظر نیروی کار جوان دچار چالش می‌شویم و این کاهش جمعیت در تمامی بخش‌ها اثرگذار است.

وی تصریح کرد: هر چند مسکن و اشتغال اصل مهمی در ازدواج و در نتیجه افزایش جمعیت است و وزارت بهداشت بر روی بخش افزایش جمعیت و فرزندآوری در حال آموزش است اما تمامی دستگاه‌های اجرایی در بخش اشتغال و مسکن نیز باید برای این فرزندان شرایط و زمینه را فراهم کنند.

سلیمانی گفت: شاید برخی‌ها تصور کنند که تشویق مسؤولان به مردم جامعه برای فرزندآوری برای تربیت سرباز برای کشور است در حالی که این چنین نبوده و وزارت بهداشت تنها به دنبال جانشینی برای خود خانواده‌ها در آینده است.

وی تصریح کرد: مردم باید بدانند که جمعیت بخشی از زندگی خودشان است و به عنوان مسئله شخصی و ملی و دینی به آن بپردازند و اگر این چنین باشد مسئله جمعیت حل خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا