کاهش سن ابتلا به آرتروز در ایرانی‌ها

محمدعلی طاهری جراح ارتوپدی اظهار کرد: آرتروز یک بیماری است که مفاصل را درگیر می‌کند و در این بیماری غضروف مفصل صدمه دیده و کم کم از بین می‌رود، همچنین آرتروز ممکن است هر مفصلی را درگیر کند، اما مفاصل بزرگ که وزن بدن را تحمل می‌کنند مثل مفاصل زانو و ران بیشتر آسیب می‌بینند.

وی با بیان اینکه آرتروز شایع‌ترین بیماری مفصلی در انسان بوده و در این میان آرتروز زانو علت عمده ناتوانی مزمن در میان افراد مسن است، گفت: آرتروز پیش رونده زانو در ایران و کاهش سن مبتلایان به این عارضه از موضوعاتی است که نباید از آن غافل شد و امروزه باتوجه به شهرنشینی، کم تحرکی، تغذیه و عوامل زمینه‌ای شاهد آمار روبه رشد هموطنان به ویژه جوانان هستیم نشان‌دهنده کاهش سن چشمگیر آرتروز زانو است زیرا آرتروز زانو معمولا از سنین بالای ۵۰ سال آغاز می‌شود.

این جراح ارتوپد افزود: در حال حاضر اکثر نوجوانان و جوانان تا سن ۳۰ سالگی به نوعی با این بیماری درگیر شده‌اند و سبک زندگی نادرست، چاقی و کم‌تحرکی از عوامل اصلی ابتلا محسوب می‌شود.

وی افزایش سن به بالای ۵۰ سال، جنسیت، عوامل شغلی، تغذیه، افزایش وزن، اختلالات ژنتیک و مادرزادی مانند پای پرانتزی، اختلالات آناتومیک و بیماری‌های مختلف روماتیسم مفصلی  را از عوامل ایجاد آرتروز برشمرد.

طاهری گفت: برخی از انواع آرتروز دردناک هستند و فرد را ناچار به مراجعه به پزشک می‌کند، ولی برخی دیگر به‌گونه‌ای هستند که فرد اصلا متوجه آن نمی‌شود.

وی با توجه به ارتباط مشاغل و کم تحرکی با بیماری آرتروز اظهار کرد: رابطه آرتروز با مشاغل سنگین یک رابطه غیرقابل انکار است و کسانی که در مشاغل سنگین فعالیت می‌کنند، بیشتر مبتلا به آرتروز گردن و کمر هستند، در عین حال افرادی که در نتیجه ورزش و راه رفتن و وزن زیاد، فشار زیادی به مفاصل‌شان می‌آورند، آرتروز زانو را بیشتر تجربه می‌کنند.

این  ارتوپد عنوان کرد: علاوه بر افرادی که نحوه زندگی نادرست و عادات غلط نشستن و برخاستن دارند، آرتروز در کسانی که جراحی دیسک داشتند یا مبتلا به بیماری‌های استخوانی هستند، نیز مشاهده می‌شود.

وی با بیان آرتروز زانو و مفصل ران، شایع‌ترین آرتروز در ایران است،  تصریح کرد: بنا به دلایل نامشخصی در ایران آرتروز زانو در زنان بیشتر دیده می‌شود و آرتروز مفصل ران در مردان شایع‌تر است، افزود: از بین رفتن غضروف مفصل به معنی نازک شدن آن است، در زمینه شیوع آرتروز هیچ آمار مشخصی وجود ندارد، اما این بیماری است که در سنین بالا بیشتر اتفاق می‌افتد؛ چراکه پروسه تخریب مفصل در سنین بالا شروع می‌شود.

طاهری با تاکید بر اینکه کاهش در حرکت بیمار، مهم‌ترین عارضه این بیماری است، یادآور شد: مهم‌ترین نشانه آرتروز دردی است که در حالت استراحت وجود ندارد، با حرکت کردن بیمار به وجود می‌آید و حتی راه رفتن را برای بیمار سخت می‌کند. این محدودیت در حرکت معضلی است که به دلیل تورم مفصل ایجاد می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا