رفتار صحیح مقابل شب‌ادراری کودک

به گفته یک متخصص کودکان، باید برای رفع شب ادراری کودکان آنها را تشویق کرد تا قبل از خواب مثانه خود را خالی کنند. در این راستا نباید کودکان را به زور برای رفتن به دستشویی مجبور کرد و لازم است فقط از روش‌های تشویقی برای این کار استفاده شود. در ادامه این مطلب را به نقل از ایسنا می‌خوانیم.

رفتار صحیح مقابل شب‌ادراری کودک
دکتر احمدرضا یعقوبی در خصوص شب ادراری کودکان که اغلب در سن پنج تا شش سالگی شایع است، عنوان کرد: شب ادراری دلایل جسمی، روحی، عاطفی و گاهی منشاء ارثی دارد که در این میان اضطراب و استرس مهم‌ترین عامل شب ادراری به شمار می‌رود.
این متخصص کودکان افزود: استرس‌های روانی، اجتماعی و عوامل اضطراب‌زا می‌تواند نقش مهمی در بروز شب ادراری داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: به منظور جلوگیری از شب ادراری باید ترس‌ها و اضطراب‌های کودکان را شناسایی کرد. ایجاد آرامش به منظور کاهش تنش و استرس یکی از گام‌های مثبت برای رفع مشکل در کودک است.
یعقوبی اظهار داشت: محبت و سخن گفتن با کودک و بازی کردن با او و قرار دادن فرزند در محیط‌های شاد می‌تواند در کودک آرامش ایجاد کند و از استرس‌های او بکاهد.
وی گفت: همچنین باید برای رفع شب ادراری کودکان آنها را تشویق کرد تا قبل از خواب مثانه خود را خالی کنند. در این راستا نباید کودکان را به زور برای رفتن به دستشویی مجبور کرد و فقط از روش‌های تشویقی برای این کار استفاده شود.
این متخصص کودکان خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از شب ادراری لازم است کودکان مایعات کمتری در شب استفاده کنند. باید توجه داشت که کودک را در صورت شب ادراری توبیخ نکرده و از تنبیه کودک و به کار بردن روش‌های سخت‌گیرانه جدا خودداری کرد.
یعقوبی بیان کرد: یکی از علل استرس این است که کودکان را به عجله کردن وا می‌داریم. اگر از کودک خواستار انجام کاری هستید بدون اینکه به او استرس و اضطراب وارد کنید، اجازه دهید آن کار را در کمال آرامش انجام دهد؛ چرا که گاهی کودک به دلیل توان کم به فرصت بیشتری برای انجام هر کاری نیاز دارد.
وی گفت: وادار کردن کودک به عجله در انجام کاری، در زمانی که توان کافی را ندارد، اعتماد به نفس او را می‌گیرد و موجب اضطراب می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا