مدیرعامل خبرگزاری فارس

توافقنامه ژنو تنها یک آتش‌بس است

به گزارش پایگاه خبری بصیر، سیدنظام‌الدین موسوی طی سخنانی پیش از خطبه‌های نمازجمعه کن، با اشاره به دشمنی‌ها و خصومت‌ها با انقلاب اسلامی در طول ۳۰ سال گذشته و توطئه‌های محور متحد غربی علیه آرمان اسلام سیاسی گفت: با وجود تمام این خصومت‌ها، انقلاب اسلامی روز به روز در حال رشد، توسعه و تعالی است و بخش عمده‌ای از تداوم حیات این انقلاب ناشی از ۲ مولفه «امام» و «امت» است که ارتباط وسیعی با هم دارند.

وی جایگاه رهبری و ولایت را امتداد امامت دانست و افزود: ایمان و تعهد به ملت موجب شد که به رغم تمامی مسائل و مشکلات، با تداوم این پیوند، حیات طیبه انقلاب ادامه پیدا کند.

 وی ادامه داد: عاملی که این پیوند را مستمر می‌کند، عبارت است از بصیرت ملت. جالب است که حضرت امام(ره) در وصیت‌نامه سیاسی الهی خود، مردم ما را برتر از مردم مدینه و مکه در زمان پیامبر گرامی اسلام عنوان کرده‌اند در حالی که در آن زمان صحابه بزرگ اسلام می‌زیستند.

وی افزود: زمانی که ما تاریخ اسلام را مطالعه می‌کنیم، می‌بینیم که بلافاصله پس از رحلت پیامبر گرامی اسلام خط انحراف آغاز شده و ماجرای سقیفه پیش می‌آید.

موسوی با اشاره به اینکه نقطه اتکای پیوند ملت و امام، بصیرت است، گفت: اگر بخواهیم تعالی انقلاب همچنان ادامه داشته باشد، داشتن بصیرت، لازم و ضروری است. بصیرت نیاز به مطالعه دارد. ما باید آگاه باشیم که در منطقه، کشور و جهان چه می‌گذرد و به موقع ورود پیدا کنیم.

موسوی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه هم اکنون یکی از مهمترین بحث‌های فضای داخلی کشور، انرژی هسته‌ای و توافقنامه اخیر است، گفت: در فضای کنونی و پس از بیداری اسلامی، احساس شد که غربی‌ها در مقوله فعالیت هسته‌ای، فضای سنگینی را ایجاد کردند. تحریم‌های گسترده‌ای را برقرار کرده و قطعنامه‌هایی را در شورای امنیت سازمان ملل متحد مطرح کردند تا به این ترتیب ایران اسلامی را در تنگنا قرار دهند.

وی افزود: در همان زمان، در تحلیل‌های رسانه‌های جبهه انقلاب بارها این نکته ذکر شد که دلیل فشار سنگین علیه نظام جمهوری اسلامی نه مقوله هسته‌ای شدن، بلکه نگرانی از روند تبدیل جمهوری اسلامی به یک الگو و نیز توسعه نفوذ معنوی و سیاسی و روند رو به رشد و پیشرفت انقلاب اسلامی در جهان است.

او ادامه داد: ماجراهایی که در بحرین، مصر و تونس اتفاق افتاد، منبعث از ایده انقلاب اسلامی بود و این مسئله را عناصر درگیر در درون جریانات به وضوح عنوان می‌کردند. بعد از برگزاری انتخابات در این کشورها نیز جریان‌های اسلامی پیروز شدند.

موسوی گفت: البته به دلیل فقدان حلقه واصل بین امت و امام و نداشتن رهبری، دیدیم که چه به سر آنها آمد. جریان‌های اسلامی همچون اخوان‌المسلمین با سابقه  ۷۰ ساله، یک سال بعد سقوط کردند و دلیل آن نیز این بود که امام نداشتند.

وی افزود: در همان زمان عده‌ای از اندیشمندان ایرانی نامه‌ای را به مصری‌ها نوشتند که شما از تجارب انقلاب اسلامی استفاده کنید، عده‌ای مسخره کردند و گفتند که شما می‌خواهید حکومت ولایت فقیه را به مصر ببرید اما در حقیقت این مسئله نبود. دیدید که بعد از یک سال، بدون رهبری و امام، چه مسئله‌ای به وجود آمد و دشمنان، جریانات سلفی را وارد کردند تا بتوانند اسلام را مهار کنند.

ایشان گفت: مقوله هسته‌ای تنها یک بهانه است. بسیاری از این کشورها ضرابخانه‌های آکنده از سلاح‌های هسته‌ای در اختیار دارند و رژیم صهیونیستی نیز با وجود داشتن سلاح‌های هسته‌ای به NPT‌ نپیوسته است.

موسوی گفت: متأسفانه برخی جریانات نیز در داخل کشور با این فشارها همراه شدند و شرایط را به گونه‌ای رقم زدند که افکار عمومی مجاب شدند که برای خروج از این شرایط باید ما از مواضع خود عدول کنیم.

وی افزود: البته رهبر معظم انقلاب بارها به این نکته اشاره کردند که ما مشکلی با مذاکره به شرطی که در چارچوب هسته‌ای باشد نداریم. شاید برخی از دوستان به یاد داشته باشند که ۱۲ سال پیش و در زمان دولت اسبق، تمام فعالیت‌های هسته‌ای به تعلیق درآمد. در آن زمان مسئولین به رهبر انقلاب گفتند که ما به دنبال اعتمادسازی هستیم و ایشان فرمودند اگر بحث اعتمادسازی است بسم‌الله ،اما نباید از حقوق خود بگذریم.

یک سال و نیم تمام فعالیت‌های هسته‌ای تعلیق شد اما طرف مقابل هیچ امتیازی نداد و از این رو رهبر انقلاب در مرداد سال ۸۴ دستور دادند تا فعالیت‌های هسته‌ای در همان دولت از سر گرفته شود.

موسوی گفت: ما شروع کردیم به مقاومت؛ تحریم شدیم و بارها آنها ما را به حمله نظامی تهدید کردند اما زمانی که چیزی را به ما نمی‌دادند ما آن را در داخل تولید می‌کردیم و در عین حال، مذاکره را نیز ادامه می‌دادیم.

وی با اشاره به مذاکرات ایران با آمریکا بر سر عراق در گذشته گفت: ما ۴ بار با آمریکایی‌ها به خاطر مردم عراق مذاکره کردیم اما در نهایت آمریکایی‌ها ‌گفتند ایرانی‌ها اهل مذاکره نیستند و میز مذاکره را برهم زدند.

ما با اصل مذاکره مشکلی نداریم. در تیم قبلی مذاکره‌کننده نیز آقای جلیلی از موضع خود وارد می‌شد. ما مذاکرات گوناگونی در ژنو، استانبول، آلماتی ۱ و آلماتی ۲ داشتیم اما آن تیم، انقلابی مذاکره کرد و از اصول خود نیز عدول نکرد.

موسوی با اشاره به اینکه به گفته رهبر معظم انقلاب ما به مذاکره‌کنندگان خود اطمینان داریم و آنها را سازشکار نمی‌دانیم، گفت: البته عده‌ای انتقاداتی به این توافقنامه دارند که انتقادات به حقی است اما در مقابل، عده‌ای این توافقنامه را چنان پیروزی جلوه می‌دهند که گویی قرار است تمام مسائل با آن حل شود.

وی تصریح کرد: گره زدن مسائل و مشکلات به این مسئله اشتباهی استراتژیک است. من دیدم که در برخی از مجلات، آقای ظریف را با آقای مصدق و این توافقنامه با ملی شدن صنعت نفت مقایسه می‌شود، این اشتباهی استراتژیک است و خود آقایان نیز آن را قبول ندارند.

موسوی با اشاره به اینکه این توافقنامه نتیجه مقاومت ۱۰ ساله ملت ایران است، گفت: توافقنامه ژنو تنها یک آتش‌بس موقت است. ما از برخی‌ مواضع قبلی خود عبور کردیم و طرف مقابل نیز یک چیزهایی را داده است اما نکته مهم‌تر گام نهایی است.

او با انتقاد از کسانی که مقاومت گذشته را به طور کامل نفی می‌کنند، گفت: اگر آن مقاومت و تقدیم شهدا نبود، امروز باید بر سر چه چیزی مذاکره می‌کردیم.

وی ادامه داد: خود جان کری وزیر امور خارجه آمریکا به منتقدان داخلی آمریکا می‌‌گوید امروز ما با ایرانی مواجه هستیم که نه ۱۹۴ سانتریفیوژ بلکه ۱۹ هزار سانتریفیوژ در اختیار دارد.

وی افزود: ما در گذشته فُردو را نداشتیم، پیش از این، یک سایت هسته‌ای به نام نطنز بود که هر بار آمریکا و رژیم صهیونیستی آن را تهدید به بمبارانمان می‌کردند اما ما امروز تأسیسات هسته‌ای را در عمق زمین داریم.

این گام نهایی است که مشخص می‌کند ما پیروز شدیم یا نه و من در همین جا به دولتمردان می‌گویم که پیروزی در گام نهایی مستلزم تقویت و ساخت درونی نظام و توجه به اقتصاد مقاومتی است تا ما بتوانیم به پیروزی نهایی برسیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا