روزی که مهاجم گلزن بارسلونا ربوده شد

بارسلونا فصل ۸۱-۱۹۸۰ را خوب شروع نکرد. دیرتر از دیگر تیم‌ها در رقابت‌های لالیگا ظاهر شد و در جام یوفا در نوکمپ با چهار گل از کلن شکست خورد. این اتفاق به برکناری لادیسلاو کوبالا منجر شد. بارسا در یک تصمیم غیر منتظره با النیو اررا قرار داد امضا کرد. سرمربی که دوران اوجش به ۲۰ سال پیش از این تاریخ بازمی‌گشت. با این حال اررا سرمربی بزرگی محسوب می‌شد. تیم پس از تغییر سرمربی متحول شد و توانست خود را به رتبه‌های بالایی جدول برساند. بارسا پس از پیروزی یک مارس برابر ارکولس در فاصله دو امتیازی اتلتیکومادرید صدرنشین قرار گرفت اما یک اتفاق رخ داد.

انریکه کاسترو گونسالس ملقب به کینی توسط آدم ربایان دزدیده شد. مهاجم آبی‌اناری‌ها پس از پایان بازی به خانه‌اش بازگشت تا مدتی در خانه استراحت کند و سپس به فرودگاه برای استقبال همسرش برود. زمانی که به خانه رسید متوجه حضور دو فرد مسلح شد. هنگانی که همسرش به فرودگاه رسید از نبود کینی تعجب کرد. با خانه تماس گرفت اما کسی پاسخ نداد.  تعجب او بیشتر شد. سپس به خانه رفت و چراغ‌های خانه را روشن دید و بیشتر دچار ابهام شد. او به باشگاه زنگ زد و سپس با پلیس موضوع را در میان گذاشت. صبح روز بعد ربوده شدن کینی به صورت رسمی اعلام شد.

این خبر مردم اسپانیا را شگفت زده و ناراحت کرد. کینی گلزن برتر بود و پیراهن تیم ملی را بر تن می‌کرد. او توانست با پیراهن اسپورتینگ خیخون عنوان برترین گلزن لالیگا را به دست آورد و سپس با قراردادی به ارزش ۸۰ میلیون پسو به بارسلونا برود. فرضیه‌های زیادی برای این واقعه مطرح شد. اختلاف کاتالونیا با اسپانیا یکی از آنها بود. دیگری به بازی اسپانیول مربوط می‌شد. تنبیه هویت کاتالانی بارسلونا از دیگر فرضیات مطرح شده بود. با این حال انگیزه ربایندگان چیز دیگری بود. آنها خواستار پول در یک حساب در سوییس بودند.

پلیس این حساب را شناسایی کرد و روز ۲۵ مارس با فرض این که پول‌ها به حساب رسیده است سارقان را در سوییس دستگیر کرد. در آن شب تیم ملی اسپانیا برای نخستین بار در ومبلی برابر انگلیس قرار گرفت و توانست با گل‌های ساتورستگی و سامورا پیروز شود. از طرفی پلیس توانست کینی را که در یک مکانیکی در شهر ساراگوسا محبوس بود پیدا و بقیه دزدها را دستگیر کند. مهاجم اسپانیایی در شرایط خوبی قرار نداشت. او لاغر شده بود ولی با این حال مشکل جسمانی پیدا نکرده بود.  اسپانیا با این اتفاق خوشحال شد. کینی یک فوتبالیست محبوب و بازیکن سطح بالایی بود. از خطاهای بازیکنان حریف شکایت نمی‌کرد و یک گلزن برتر بود. کینی جز بازیکنانی بود که دشمن نداشتند. حتی بدترین تیم‌های حریف نیز با او خوب بودند. یافتن کینی و پیروزی لاروخا در ومبلی باعث شد پنجم مارس ۱۹۸۱ روز به یادماندنی برای اسپانیایی‌ها شود. لاروخا در آن زمان در حال آماده سازی برای جام جهانی بود و دیدار برابر انگلیس یک محک خوب به حساب می‌آمد.

کینی خیلی زود دوباره به میادین بازگشت و توانست با به ثمر رساندن ۲۰ گل عنوان پیچیچی (برترین گلزن لالیگا) را به دست آورد. در نبود او بارسا نتایج ضعیفی کسب کرد و در بازی‌های خارج از خانه در مانسانارس و سالامانکا مغلوب شد و در بازی خانگی مقابل ساراگوسا به تساوی رسید. از ۹ امتیاز ممکن تنها یک امتیاز کسب کرد و از کورس قهرمانی کنار رفت. آبی‌اناری‌ها در نهایت، جایگاه پنجم را به خود اختصاص دادند و در فاصله چهار امتیازی با رئال سوسیداد قهرمان قرار گرفتند. سوسیداد برای نخستین بار در تاریخش عنوان قهرمانی را به دست آورد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا