عامل تاثیرگذار بر آرامش نوزاد

زن و شوهرهایی که به تازگی صاحب فرزند شدند استرس زیادی در هنگام بی‌قراری کودکشان دارند. آن‌ها مسئولیت سنگینی را قبول کردند ومی خواهند آن را به نحو احسنت انجام دهند. بی‌قراری‌های کودک به دلایل مختلفی مربوط می‌شود. گاه این بی‌قراری‌ها ناشی از مشکلات عاطفی است و گاه به دلیل مشکلات فیزیکی که برایشان پیش می‌آید.در ادامه این مطلب را به نقل از سایت کاویاب می‌خوانیم.

۵ عامل تاثیرگذار بر آرامش نوزاد
محیط آرام
کودکانی که در محیط‌های آرام و امن پرورش می یابند کمتر در بزرگسالی دچار آسیب‌های اجتماعی و روانی می‌شوند. نوزاد آرام در محیط‌های سالم اعتماد کردن و عشق ورزیدن را خواهد آموخت. زن و شوهرهایی که تصمیم به پدر و مادر شدن دارند، باید به این نکته توجه کنند که ابتدا تمام مهارت های زندگی را باید بیاموزند و در زندگیشان اجرا کنند تا فرزندشان در خانه‌ای مملوء از آرامش به دنیا آید.
فرزندانی که در خانواده‌ای متشنج به دنیا می آیند خیلی بی‌قرار‌تر از سایر نوزادان هستند. چون نوزاد از همان ابتدا تمام ناملایماتی که در اطرافش رخ می‌دهد را متوجه می‌شود. کودکی که از مادر آغوش پرمحبت و نوازش طلب می‌کند وقتی با مادری عصبانی و بی حوصله مواجهه می شود آرامش خود را از همان ابتدای زندگیش از دست می‌دهد و بی‌قراری می‌کند. این مسئله در بزرگسالی مشکلات فراوانی نظیر کمبود اعتماد به نفس، اعتماد نکردن، گرویدن به سمت موادمخدر و ….. به وجود می‌آورد.
آغوش مادر
دوران نوزادی تا یکی دو سالگی زمان طلایی است که دلبستگی ایمن انسان‌ها شکل می‌گیرد. آغوش مادر در این دوران بسیار اهمیت زیادی دارد. مادران در آرامش و بی قراری فرزند نقش بسیار مهمی دارند. نوزاد از دوران جنینی تمام حالات روحی مادر را درک می کند. مادر با آغوش پر محبت خود اعتماد کردن ایمن را به کودک می آموزد و نوزاد همواره این پیغام را دریافت کرده که به‌رغم ضعف‌هایش، موجودی دوست‌داشتنی است.
ادرار سوختگی
یکی از مشکلات دیگری که باعث بی‌قراری کودک می‌شود ادرار سوختگی است که اکثر نوزادان به آن دچار می‌شوند. ادرار سوختگی همانند یک التهاب پوستی بروز می‌دهد و می‌تواند به سوختگی، خارش و در نتیجه برهم خوردن آرامش و خواب نوزاد منجر شود. علت اصلی بثورات پوشکی رطوبت است. نوزادان زیاد ادرار می‌کنند و دارای دفعات متعدد دفع مدفوع آبکی هستند. حتی پوشک‌های دارای قدرت جذب کنندگی زیاد نیز سبب مرطوب شدن پوست ظریف کودک می‌شود. اگر پوشک کودک برای زمان طولانی کثیف بماند، احتمال ایجاد بثورات پوشکی در طفل زیاد است.
خواب
یکی از علل بی قراری های نوزاد خواب اوست. به جای چرخاندن بچه در منزل و خسته کردن خود، نوزاد را در ماشین در صندلی مخصوصش بگذارید و چند دقیقه در خیابان های اطراف منزل دور بزنید. خواهید دید کودکتان خیلی زود به خوابی ناز فرو می رود. اگر همسرتان همراهتان است سعی کنید از مسیرهایی که فضای سبز دارند تردد کنید و با هم گفتگو کنید تا فاصله ای که بعد از به دنیا فرزندتان بینتان به وجود آمده را کمتر کنید.
صدای آرامش بخش
تحقیقات نشان داده که بسیاری از صداها تأثیر آرام بخشی روی کودک دارد. به‌خصوص صداهایی که مکان اولیه کودک را به یاد او بیندازد. سعی کنید با ضبط کردن صداهایی که در منزل وجود دارد مثل لباسشویی، تیک تاک ساعت، صدای آب و ….. و پخش آن ها در هنگام بی قراری کودک به او یادآوری کنید که در خانه و در محل امنی است. مادران می توانند با ضبط کردن صدای لالایی خواندن برای فرزندشان آن‌ها را آرام کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا