کدام صندلی را در جلسات کاری انتخاب کنیم؟

هر هفته جلسه‌ای در اتاق جلسات با اعضای گروه برگزار می‌شود. در این اتاق ۵ صندلی وجود دارد و من متوجه شدم که هر کدام از اعضاء جای خاصی را برای نشستن انتخاب می‌کنند. جایگاهی که برای نشستن انتخاب می‌کنید خیلی چیزها را بیان می‌کند. در ادامه این مطلب را به نقل از سایت بدونیم می‌خوانیم.

کدام صندلی را در جلسات کاری انتخاب کنیم؟!
هنگامی که جایگاه صندلی خود را در جلسه انتخاب می‌کنیم در واقع خیلی چیزها را در رابطه با خودمان به دیگر اعضای گروه بیان کرده‌ایم. این انتخاب‌ها تصادفی نیستند و ما را از پویایی قدرت در اتاق جلسه آگاه می‌کند.
انتخاب صندلی افراد به اندازه زبان بدن آن‌ها نشان دهنده این است که آن شخص تا چه اندازه به دیگر اعضای گروه نزدیک و صمیمی است. همچنین انگیزه او نیز در جلسات مشخص شده و با دانستن این واقعیات بهتر می توانیم به اهداف خود برسیم.
در رابطه با محیط کار همه چیز حساس‌تر است
در روابط صمیمی و خودمانی معمولا فکر نمی‌کنیم که کجا بنشینیم. بیشتر زوج‌ها ترجیح می‌دهند رو در رو بنشینند چون احساس برابری کرده و به همکاری تشویق می شوند. رو در رو نشستن میتواند نشان دهنده حس رقابت یا حالت دفاعی هم باشد.
اما در رابطه کار مسائل کمی حساس‌تر است. مسلما به همکاران به اندازه همسرمان نزدیک نیستیم. نه می‌خواهید خیلی فاصله بگیرید و نه بالعکس بیش از حد به او نزدیک باشید. اینجاست که برقرارری تعادل کمی سخت می‌شود. ما به شما کمک می‌کنیم که با این توصیه‌ها و نکات راحت‌تر بتوانید جای نشستن خود را در محیط کار انتخاب کنید.
هیچوقت صندلی خود را اتفاقی انتخاب نکنید و در فکرتان با هدف این کار را انجام دهید
در هر موقعیتی قبل از این که سعی کنید چیزی یاد بگیرید یا مهارت جدیدی را به کار ببرید ابتدا باید افکارتان را تنظیم کنید. اگر قرار است در جلسه سخنرانی ارائه دهید ابتدا باید اسلایدها، نکات و تحقیقات را آماده کنید. اما کمتر کسی قبل از نشستن از خودش می‌پرسد که از این جلسه چه چیزی می خواهد. به همین دلیل ممکن است دیر به جلسه برسید و جای خود را تصادفی انتخاب کنید. اما اگر انگیزه و هدف خود را از ورود به جلسه بدانید بهتر به آن چیزی که می‌خواهید می‌رسید و این رسیدن بیشتر از سریق جایگاه درست شما در جلسه محقق می‌شود.
بهترین جا برای ایجاد اعتماد
اگر می‌خواهید اعتماد شخصی که به شما نزدیک است به دست بیاورید بهتر است جایگاهی را انتخاب کنید که او را تشویق به همکاری کند نه حالت دفاعی. موقعیت‌هایی که نیاز دارید اعتماد فرد را جلب کنید شامل مواردی چون فروش محصول، رهبری فرد یا شرکت در مصاحبه کاری می‌شود و با جایگاه تان تمایل خود به کار با دیگران را نشان می‌دهید.
گوشه‌ای از میز را انتخاب کنید
در شرایطی که می‌‌خواهید اعتماد دیگران را جلب کنید گوشه‌ای از میز را برای نشستن انتخاب کنید. وقتی کنار فرد نشسته باشید راحت‌تر می‌توانید مدارک و یادداشت‌ها را به او نشان دهید و با زبان بدن خود به او بگویید که در کنارش هستید. اگر در نقطه مقابل شخص نشسته باشید بیشتر حس رقابت را به او منتقل می‌کنید اما  اگر درست کنار او بنشینید فرد احساس صمیمیت بیشتری خواهد کرد.
سمت راست فرد بنشینید
جهت گوشه ای که انتخاب می کنید نیز در احساس فرد مقابل موثر است. اگر سمت راست فرد بنشینید کمتر حس تهدیدآمیز را به او انتقال می‌دهید. به همین دلیل است که معمولا می‌گویند «او دست راست من است» وقتی سمت راست فرد بنشینید دست چپ شما به او نزدیک‌تر است و از آن جا که زیاد با دست چپ کاری انجام نمی‌دهید کمتر باعث اذیت و آزار او می‌شوید.
پشت شخص مقابل باید به دیوار باشد نه به در
اگر پشت فرد مقابل به دیوار باشد بیشتر احساس امنیت می‌کند.
بهترین جا برای این که نشان دهید رهبر قابل اعتمادی هستید
چه در موقعیت بالایی باشید چه بخواهید ترفیع بگیرید باید جایی را انتخاب کنید که قدرت و صلاحیت شما را نشان دهد.
سر میز را برای نشستن انتخاب کنید
اگر می‌توانید سر میز را برای نشستن انتخاب کنید. تصور همه ما این است فردی که سر میز می‌نشیند بیشترین قدرت را دارد. از مزایای سر میز نشستن این است که دیگران به شما به چشم یک رهبر و مدیر نگاه می‌کنند.
نزدیک به درب نباشید
اگر سر میز نشسته باشید اما به درب اتاق جلسه نزدیک باشید هیچ حسنی ندارد. بهترین جایی که به شما احساس قدرت بیشتری می‌دهد جایی است که پشت تان به دیوار یا بورد باشد. پس زمانی که می‌خواهید اعتماد دیگران را جلب کنید بهتر است پشت‌تان به دیوار باشد نه به درب. به علاوه در اتاق هیچ احساس آرامش و امنیت نخواهید داشت چون همه پشت سر شما در اتاق رفت و آمد می‌کنند.
اگر نمی‌توانید سر میز بنشینید صندلی وسط را انتخاب کنید
صندلی وسط این اجازه را به شما می‌دهد که به عنوان واسطه عمل کنید. زبان بدن شما از صندلی وسط به دیگران نشان می‌دهد که آماده وصل کردن نظرات و متحد کردن اعضا با هم هستید.
کسانی که در صندلی وسط می‌نشینند بیشتر تمایل به سوال پرسیدن و به جریان انداختن بحث دارند. وقتی جایی که نشسته‌اید توسط دیگران احاطه شده باشید حس حمایت و اعتماد به نفس بیشتری پیدا می‌کنید.
چگونه همه اعضاء را درگیر جلسه کنیم؟
حتی مدیرها و رهبران جلسات هم برای این که جلسه بهتری داشته باشند به روانشناسی جایگاه نشستن در جلسه واقف هستند. برای این که هم خودتان و هم دیگر شرکت کنندگان جلسه به نتایج بهتری برسند نکاتی هستند که باید در رابطه با جایگاه نشستن افراد در جلسات رعایت کنید.
به جای میز مربع یا مستطیل میز گرد انتخاب کنید
اگر امکان انتخاب میز جلسه را دارید به جای میز مربع یا مستطیل میز گرد انتخاب کنید چون هیچ جایگاه بالا یا پایینی میزهای گرد وجود ندارد و همه جایگاه یکسانی در جلسه دارند. میز گرد به همه احساس قدرت و اعتماد به نفس بیشتری می‌دهد. به علاوه در میز گرد می‌توانید به همه شرکت کننده‌ها تسلط داشته باشید. چیزی که در میزهای مربع یا مستطیل امکان پذیر نیست.
اعضای جلسه به صورت ردیفی ننشینند
وقتی افراد به صورت ردیفی نشسته باشند کمتر می توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و از یکدیگر چیزی بیاموزند. پس بهتر است کلاس‌های آموزشی را به شکل نیم دایره یا دور میزهای گرد ترتیب بدهید.
دانش آموزانی که دقت بیشتری دارند معمولا وسط گروه یا مقابل گروه می‌نشینند. کسانی که سمت چپ یا آخر کلاس را برای نشستن انتخاب می‌کنند دچار حواس پرتی می‌شوند.
اگر می‌خواهید کلاس بیشتر جنبه عملی داشته باشد اعضا را به گروه‌های کوچک دور میزهای گرد تقسیم کنید تا به جای یک نفر روی اعضای دیگر گروه تمرکز کنند. در این صورت بیشتر با هم ارتباط برقرار کرده و پشت کلاس پنهان نمی‌شوند.
بعد از خواندن این نکات جایگاه خود را در کلاس‌ها و جلسات کاملا آگاهانه انتخاب کنید تا به هدفی که می‌خواهید برسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا