مطالبه عمومی برای مقابله با سگ‌گردانی

از حرکاتش بی‌قراری می‌بارد. دمش را تکان می‌دهد و تا جایی که بند قلاده اجازه می‌دهد، در مسیر پیاده‌رو بالا و پایین می‌رود. خانم و آقای صاحب سگ، حیوان خانگی‌شان را برای گشت و گذار به خیابان آورده‌اند و حیوان نیاز به اجابت مزاج پیدا کرده است به همین خاطر هم در گوشه‌ای از پیاده‌رو می‌ایستند تا حیوان خودش را راحت کند. این تصویر ناخوشایند اما پیش چشم دهها رهگذر رخ می‌دهد، آن هم در شرایطی که سگ در فرهنگ و دین ما نجس شمرده می‌شود و از سوی دیگر علم پزشکی هم ثابت کرده به دلیل وجود بیماری‌های مشترک فراوان بین این حیوان و انسان نگهداری از سگ خطر ابتلای افراد به چنین بیماری‌هایی را افزایش می‌دهد.

این در حالی است که با فراگیر شدن نگهداری از سگ و از آن مهمتر سگ‌گردانی تبعات بهداشتی و فرهنگی این رفتار نه فقط صاحبان خود این سگ‌ها بلکه افرادی را که تمایلی به نگهداری از این حیوان ندارند، نیز در‌بر‌می‌گیرد؛ چراکه با سگ‌گردانی این فقط خانه صاحبان این حیوان نیست که آلوده می‌شود و معابر عمومی نیز صحنه حضور این حیوان و تبعات آن خواهد بود. نکته قابل تأمل اینجاست که با وجود ممنوعیت حضور حیواناتی نظیر سگ در اماکن و معابر عمومی کماکان شاهد استمرار این رفتار هستیم؛ موضوعی که چند سال پیش در قالب طرحی از سوی نمایندگان مجلس برای جریمه و برخورد با سگ‌گردانی پیگیری شد، اما به سرانجام نرسید.

حتی با یک جست‌وجوی ساده در یکی از موتورهای جست‌وجوگر هم می‌توانید فهرست بیماری‌های مشترک بین انسان و سگ و خطراتی که نگهداری از این حیوان و درآغوش گرفتن یا خوابیدن با آن برای سلامت انسان دارد، پی ببرید. این خطرات حتی با رعایت تمامی جوانب احتیاط و نظارت دامپزشک و رعایت تمام و کمال شرایط بهداشتی صفر نمی‌شود. با فرض اینکه اشخاصی که تمایل به نگهداری از این حیوان دارند، تمامی جوانب را پذیرفته‌اند، اما حضور سگ‌گردانان در خیابان‌ها، ‌پارک‌ها و اماکن عمومی موجب شده تا آسایش و امنیت روانی سایر افراد هم مورد هجمه قرار بگیرد. این مهم در خصوص افرادی که در آپارتمان اقدام به نگهداری از این حیوان می‌کنند هم موجب آزار و اذیت همسایه‌ها می‌شود. به خصوص اینکه فرهنگ غالب در جامعه ما سگ را حیوانی نجس می‌داند و جامعه ایرانی جامعه اروپایی یا امریکایی نیست که نگهداری از حیوانات خانگی مانند سگ برای قاطبه مردم عادی باشد. بگذریم از اینکه بررسی‌ها و تحلیل روانی شخصیتی افرادی که به نگهداری از حیوانات خانگی تمایل دارند، نشان می‌دهد برخی از این افراد از پاره‌ای اختلالات شخصیتی همچون انزوا‌طلبی و تنهایی پرده بر می‌دارد؛ افرادی که از رهگذر چنین رفتارهایی به دنبال جلب توجه و تشخص هستند؛ موضوعی که البته در این گزارش مد‌نظر ما نیست.

از آرایشگاه تا اورژانس شبانه‌روزی در خدمت حیوانات خانگی

اگر سری به خیابان جمالزاده بزنید با فروشگاه‌هایی مواجه می‌شوید که کیسه‌های کوچک و بزرگ غذای سگ و گربه و تشویقی برای سگ و گربه و بسیاری از اقلام مشابه را می‌فروشند. البته لازم هم نیست به خودتان زحمت بدهید و تا آنجا بروید، فروشگاه‌های اینترنتی هم برای این منظور وجود دارد و انواع و اقسام این محصولات را در منزل تحویل می‌دهد. در کنار اینها انواع و اقسام بیمارستان‌های دامپزشکی همراه با پانسیون‌های شبانه‌روزی و آرایشگاه اختصاصی و اورژانس ۲۴ ساعته هم خدمات دیگری است که برای نگهداری از این حیوانات در اختیار صاحبانشان قرار می‌گیرد. این را بگذارید در کنار آمار و ارقامی که از آسیب‌های اجتماعی، ‌فقر و بیکاری منتشر می‌شود، بهتر می‌توانید دریابید این همه خدمات بی‌عیب و نقص برای نگهداری از سگ و گربه خانگی چگونه مؤید نفوذ و تغییر در ذائقه و سبک زندگی مردم کشورمان است.

طرحی برای ممنوعیت سگ‌گردانی

ابتدای اسفند۸۹ طرحی در قالب الحاق یک ماده به قانون مجازات اسلامی در صحن علنی مجلس اعلام وصول و بعدتر به آرشیو سپرده شد. سال ۹۳ هم یکبار دیگر ۳۲ نماینده طرح مشابهی به هیئت‌رئیسه مجلس فرستاده‌اند که در صورت تصویب آن از این پس با «گرداندن سگ و میمون در اماکن عمومی» برخورد شود.

طبق این طرح نه‌تنها سگ‌گردانی در شهر که معامله و نگهداری این حیوان‌ها در خانه نیز مجازاتی چون ۷۴ ضربه شلاق و جریمه نقدی از یک تا ۱۰میلیون‌تومان داشت. البته نمایندگان در این طرح مأموران نیروی انتظامی، مزرعه‌داران، باغداران، گله‌داران و شکارچیان دارای مجوز را از این قانون مستثنی کرده‌ بودند. طرح پیشنهادی نخست در آن‌روزها در کمیسیون‌های فرهنگی، بهداشت و درمان و همچنین شورا‌ها و امور داخلی مورد بررسی قرار گرفت. تدوین‌کنندگان طرح، هدف از تهیه این طرح را مقابله با روند فزاینده سگ‌گردانی در معابر و نگهداری آن در آپارتمان‌ها – در شهرهای بزرگ به‌ویژه تهران – اعلام کرده بودند: «همچنین نگهداری حیوانات مذکور در آپارتمان‌ها و در منازل مسکونی چنانچه موجب نارضایتی هر یک از ساکنان شود، ممنوع است و نگهدارنده در مرتبه اول موظف است با اخطار دادسرا ظرف ۱۰ روز رفع مزاحمت کند.»

طرح مذکور در کمیسیون شوراها و امور داخلی اصلاح و برای نهایی‌شدن به کمیسیون حقوقی و قضایی ارجاع شد، اما متأسفانه در این کمیسیون معطل ماند.

مطالبه مردمی برای زنده کردن طرحی قدیمی

حالا اما سگ‌گردانی چه در خودرو و چه در سطح خیابان آنقدر زیاد شده که در برخی از شهرها برخورد با این افراد به عنوان مطالبه‌ای مردمی درآمده است. دادستان عمومی و انقلاب یزد می‌گوید مزاحمت برای اطفال و بانوان، رانندگی‌های پرخطر و لایی‌کشی، کشف حجاب رانندگان و سگ‌گردانی از جمله مسائلی است که موجب نارضایتی مردم این شهر شده و درخواست مقابله با آنها را کرده‌اند.

رها شدن در کوچه و خیابان و مشکلاتی که برای جامعه پیش می‌آید و مرگ و آزار و اذیت حیوان سرنوشت بخشی از سگ‌های خانگی است؛‌حیواناتی که برای چشم و هم‌چشمی و خودنمایی خریداری می‌شوند؛ سبکی از زندگی که با هنجارهای ما هیچ‌گاه همخوانی نداشته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا