۷ اصل مهم برای بهترین چیدمان فرش در خانه

فرش ایرانی، یکی هنرهای اصیل و بسیار قدیمی ایران است که در تمام دنیا از شهرت و محبوبیت خاصی برخوردار است. پژوهشگران، قدمت نخستین قالی ایرانی را به دوره پارت‌ها یا مادها نسبت می‌دهند. فرش، پای ثابت دکوراسیون اصیل ایرانی است. خانه‌های قدیمی ایرانی با فرش‌های بزرگی که سرتاسر اتاق‌ها را می‌پوشاندند شناخته می‌شوند. شاید اصطلاح «فرش کردن خانه» هم از همین سبک و شیوه برگرفته شده باشد. اما با مدرن شدن زندگی ایرانی و آمدن تخت‌خواب و مبل و میز ناهار خوری، فرش کردن خانه به شیوه سنتی دیگر راهکار مناسبی برای دکوراسیون مدرن ایرانی نیست. مدرن شدن دکوراسیون ایرانی باعث شده گاهی نتوانیم به درستی بین سبک زندگی قدیمی و زندگی مدرن هماهنگی ایجاد کنیم و در انتخاب ابعاد مناسب و چیدمان فرش به اشتباه بیافتیم. اصول ساده و مشخصی برای انتخاب ابعاد مناسب و چیدمان صحیح فرش برای ایجاد تناسب بین فرش و وسایل خانه وجود دارد که در ادامه به آنها می‌پردازیم. نکاتی که در عین سادگی می‌توانند در انتخاب صحیح فرش مناسب برای منزل و چیدمان درست آن به ما کمک کند تا از زیبایی و گرمای قالی لذت ببریم.

۷ اصل مهم برای بهترین چیدمان فرش در خانه
قوانین چیدمان فرش

یکی از اصول اولیه چیدمان فرش، انتخاب ابعاد مناسب فرش با توجه به متراژ فضا است. ابعاد فرش باید به گونه‌ای باشد که بین ۴۰ تا ۵۰ سانتی‌متر از دیوارها فاصله داشته باشد. اگر فضای کوچکی دارید این فاصله تا ۲۰ سانتی‌متر هم می‌تواند کاهش پیدا کند. آنچه مهم است، رعایت تقریبی این فاصله است. فرش‌ها با رنگ و طرح و بافتی که دارند، حس گرما و آرامش را به انسان منتقل می‌کنند. شاید یکی از دلایل صمیمیت و فضای دنج خانه‌های ایرانی نیز به دلیل وجود همیشگی فرش در خانه باشد و مهم‌ترین نکته برای چیدمان فرش، ایجاد چنین حسی است. بنابراین از رنگ‌های گرم در چیدمان فرش‌ها غافل نشوید.

چیدمان مناسب برای اتاق خواب

آنچه در انتخاب و چیدمان فرش برای اتاق خواب مهم است، این است که در اولین تجربه بیدار شدن از خواب و آخرین تجربه قبل از خواب، گرمی فرش را با پای خود حس کنید. پس فرش را به گونه‌ای قرار دهید که تمام تخت خواب روی آن قرار بگیرد، نه فقط قسمت کوچکی از آن. ابعاد فرش را به گونه‌ای انتخاب کنید که حداقل ۵۰ تا ۶۰ سانتی‌متر فرش از اطراف تخت خواب دیده شود، اگر کمتر از این باشد زیبایی فرش شما به چشم نخواهد آمد.

۷ اصل مهم برای بهترین چیدمان فرش در خانه
چیدمان مناسب فرش برای فضای نشیمن، پذیرایی و ناهار خوری

در مورد فضای نشیمن و پذیرایی، آنچه مهم است این است که وقتی روی مبل‌ها می‌نشینید، پای شما فرش را لمس کند. با توجه به فضا و ابعاد فرش و مبلمان خود، می‌توانید مبلمان را کاملا روی فرش بچینید یا طوری بچینید که دو پایه جلویی آن روی فرش باشد و دو پایه عقبی روی زمین. یا حتی به صورتی بچینید که پایه‌های مبل با لبه فرش مماس باشد. مدل اشتباه چیدمان فرش در فضاهای نشیمن و پذیرایی، انتخاب یک فرش کوچک است که فقط میز روی آن قرار بگیرد. این قانون برای فضای ناهار خوری نیز صدق می‌کند. با این تفاوت که صندلی‌ها در هر حالتی باید کاملا روی فرش قرار بگیرند. پس فرشی را برای میز ناهار خوری خود انتخاب کنید که حداقل ۵۰ تا ۶۰ سانتی‌متر بزرگ‌تر از ابعاد میز و صندلی باشد که وقتی صندلی به عقب کشیده می‌شود نیز همه پایه‌های صندلی‌ها روی فرش قرار داشته باشد.

تفکیک فضا با چیدمان مناسب

یکی دیگر از روش‌های مدرن چیدمان فرش، استفاده از چند قالیچه در فضا به جای یک فرش بزرگ است. این کار برای فضاهای چند منظوره بسیار کاربردی است و به شما کمک می‌کند با استفاده از فرش، فضاها از از یکدیگر تفکیک کنید. با انتخاب دو قالیچه در ابعاد مناسب برای مبلمان فضای نشیمن و میز و صندلی فضای غذاخوری، این دو فضا را به راحتی از هم جدا خواهید کرد.

۷ اصل مهم برای بهترین چیدمان فرش در خانه
انتخاب سایز مناسب

فرش‌ها در ابعاد استانداردی به بازار عرضه می‌شوند. فرش‌های مستطیل شکل با ابعاد  ۶ متری (با ابعاد ۲*۳)، ۹ متری (۲.۵*۳.۵) ، ۱۲ متری (۳*۴)، ۲۴ متری ۴*۶ و قالیچه ۳ متری (۱.۵*۲.۲۵)، ابعاد استاندارد و رایج فرش‌های مستطیل شکل است. فرش‌های دایره‌ای شکل با قطر ۱، ۱.۵ و ۲ متری نیز از ابعاد رایج این فرم فرش است. برای کناره و پادری نیز ابعاد استاندارد و مشخصی وجود دارد. برای اینکه بعد از خرید فرش از کوچک یا بزرگ بودن ابعاد انتخابی شما برای فضایتان شوکه نشوید، قبل از اینکه به بازار بروید با چیدن روزنامه یا پهن کردن پارچه‌ای، به ابعاد فرش مناسب برای فضای خود پی ببرید. شاید این کار کمی وقتگیر باشد اما مطمئن باشید از تعویض فرش زمان کمتری خواهد برد. ممکن است دو سایز فرش برای فضای شما مناسب باشد. با چیدمان قبل از خرید فرش، سایزی که به سلیقه شما نزدیک‌تر است را انتخاب کنید و بعد به سراغ خرید فرش بروید.

در انتخاب فرش‌های گرد دقت کنید. فرش‌های دایره‌ای شکل با هر فضایی هم‌خوانی ندارند. یکی از فضاهای مناسب برای استفاده از فرش گرد، استفاده برای میز ناهارخوری گرد است. یک فرش گرد کوچک برای اتاق خواب‌های کوچک و آشپزخانه می‌تواند گزینه مناسبی باشد. با این حال قبل از خرید مطمئن شوید که یک فرش گرد فضای شما را زیباتر خواهد کرد. کناره‌ها بهترین انتخاب برای راهروی شما هستند. این فرش‌ها که عرض کم و طول زیادی دارند، باعث زیبایی راهروی منزل شما خواهند شد.

فرش‌های غیر استاندارد

این روزها فرش‌هایی با ابعاد و فرم‌های مدرن و متفاوت در بازار می‌بینیم. فرش‌هایی که گاهی فرم‌های هندسی متفاوت مانند بیضی و شش ضلعی و … دارند یا فرم‌های نامتقارن و غیرهندسی که شامل استانداردهای فرش نمی‌شوند. اگر اهل ریسک و انتخاب‌های جدید هستید، این فرش‌ها مناسب شما هستند.

۷ اصل مهم برای بهترین چیدمان فرش در خانه
بی‌خیال قواعد

همه این قوانین و اصول دکوراسیون برای کمک به زیباتر شدن خانه‌های ما به وجود آمده‌اند. پس اگر چیدمانی را دوست دارید که با این اصول و قوانین جور درنمی‌آید اما به نظرتان زیبا است و با دکوراسیون منزل شما هم‌خوانی دارد، این اصول و قوانین را فراموش کنید و چیدمان محبوب خودتان را حفظ کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا