۵ جمله اشتباه که در تسلیت گفتن به کار می‌بریم

اگر می خواهید بدانید برای دلداری دادن دیگران چگونه رفتار کنید و چه جملاتی را به کار ببرید این مطلب را به نقل از سایت تبیان با دقت بخوانید.

۵ جمله اشتباه که در تسلیت گفتن به کار می‌بریم
تا به حال پیش آمده که بخواهید کسی را دلداری بدهید؟ فرض کنید یکی از افراد فامیل عزیزی را به دلیل مرگ یا جدایی (طلاق، مرگ، سقط یا هر موقعیت ناراحت کننده دیگری) از دست داده و با حال نزار سراغ شما آمده؛ برای آرام کردنش چه می گویید یا چه کاری انجام می دهید؟ با او همدلی می کنید یا تلاش می کنید موضوع بحث را عوض و به خیال خودتان، حواسش را پرت کنید؟
گفتن جملاتی مثل «من خیلی متاسفم» یا «مدام به فکرت بودم» می توانند عمق همدردی شما را نشان دهند اما گاهی شما را به مسیر اشتباه می برند. اگر یک نگاه به فیس بوک بیندازید، می بینید مردم چه کامنت هایی زیر یک پست ناراحت کننده می نویسند که بیشتر شعاری و غیرمفید به نظر می آیند. اگر دوست دارید در چنین مواقعی حرف های بیهوده نزنید، به خواندن این مطلب ادامه دهید و جملات کلیشه ای را که بیشتر آسیب زننده هستند تا آرامبخش، بشناسید.
در تلاش برای تسلای خاطر داغدیدگان نباید آنها را از ابراز احساساتی مانند گریه منع كرد. تسلیت دادن مصیبت زده از آدابی است که رعایت آن موجب تسلی مصیبت زدگان و بالا بردن روحیه افراد است که دچار حادثه ناگوار شده اند و موجب تألیف قلوب است که در روایت به آن تأکید شده و برای آن فضایلی ذکر کرده اند.
تسلیت گفتن
همان‌گونه كه همراهی و همگامی با شادمانی‌های آدمیان، از تبریك لفظی تا مشاركت در برگزاری جشن‌هایشان، اقدامی مبتنی بر نزاكت، تعاون و در یك كلام امری انسانی محسوب می‌شود، همدردی و سهیم‌شدن در تحمل مصائب انسان‌ها نیز از تسلیت شفاهی گرفته تا همكاری در برپایی مراسم سوگواری آنها، كردار و رفتاری نوع‌دوستانه و بغایت مطلوب به شمار می‌رود.
باید توجه داشت كه همین غمخواری‌، اظهار همدردی و تلاش برای تسلای خاطر داغدیدگان، خود آدابی دارد كه رعایت آنها می‌تواند ما را در رسیدن به اهداف انسانی و عاطفی‌مان یاری دهد و توجه‌نكردن به اصول این فرآیند و فقدان مهارت‌های كافی در این زمینه می‌تواند خود مساله‌آفرین، مشكل‌زا و نقض غرض باشد. برای توجه بیشتر به موضوع، به صورتی خلاصه به ذكر چند قاعده كلی در این حوزه بسنده می‌كنیم.
پیامبر (صلّی الله علیه وآله وسلم) هرگاه تعزیه می گفت می فرمود: آجرکم الله و رحمکم، و هرگاه تهنیت می‌گفت: می فرمود: بارک الله لکم و بارک علیکم. (منتخب میزان الحكمه ومیزان الحكمه ج۶ص۳۰۸)
نگویید غم آخرتان باشد
اظهار همدردی و آرزوی خوب برای فرد داغدار نباید در بطن خود خواسته بدی را برای وی به دنبال داشته باشد. عبارت‌هایی مانند خداوند به شما صبر دهد، خداوند به خاطر صبرتان به شما اجر دهد، یا خداوند به شما سلامت دهد یا آرزومند سلامت شما هستیم، می‌توانند مناسب‌تر باشند. به یاد داشته باشیم كه دعا و آرزو برای طول عمر داغدیدگان، هرچند ممكن است تلویحا و غیرمستقیم به معنای ایجاد امكان تحمل مصیبت‌ها و تجربه داغ‌های دیگر نباشد اما اثر مثبت آن بیشتر است.
فرد داغدیده را منع نکنید
در تلاش برای تسلای خاطر داغدیدگان نباید آنها را از ابراز احساساتی مانند گریه منع كرد. واكنش‌هایی مانند گریه، در تلطیف احساسات و تخفیف فشارهای روانی فرد داغدیده و سوگوار بسیار موثرند و فردی كه برای تسلای سوگواران تلاش می‌كند.
نباید مانع چنین واكنش‌هایی شود بلكه در صورت بروز عكس‌العمل‌هایی مانند دادوفریاد و احیانا واردكردن آسیب به خود است كه باید برای بازداشتن فرد هیجان‌زده اقدام كرد. در بسیاری از موارد حتی تشویق فرد مصیبت‌دیده و سوگوار، به ابراز احساسات و به‌خصوص گریه، می‌تواند نقش موثر و مثبتی در آرامش و تسلای خاطر وی ایفا كند.
«او الان در جای بهتری است»
بجز مواردی که شما مطمئنید که فرد متوفی و فرد داغدار هر دو به زندگی بعد از مرگ اعتقاد دارند، گفتن این جمله میتواند اهانت آمیز و ناراحت کننده باشد. بجای آن بهتر است که به رنج و ناراحتی که فرد سوگوار تحمل میکند اقرار کنید.
«دیگه میتونی به زندگی خودت برسی»
این جمله بخصوص در مواردی که فرد فوت شده دچار یک بیماری طولانی و دردناک بوده است میتواند بسیار ناراحت کننده باشد. هنوز فرد سوگوار نیاز به زمان و سپری کردن دوران عزاداری دارد. باید با دادن زمان و مکانی که وی برای عزاداری نیاز دارد از او حمایت کنید.
این نیز بگذرد!
این جمله فقط وقتی خوب است که در مورد دیگران به کار برود البته نه وقتی که عزیزی از دست رفته باشد! اگر به فرد داغداری بگویید به زودی حالش بهتر خواهدشد و همه چیز مثل سابق می شود و بهتر است به مسائل مثبت فکر کند و… مثل این است که همه دردشان را نادیده گرفته باشید. باید به افراد داغدار فرصت داد و صبر کرد خودشان به این نتیجه برسند که دست از عزاداری بکشند.
سعی کنید این مسائل را به خاطر بسپارید تا توانایی برای دلداری دادن و همدردی کردن با دوستان و اطرافیانتان بیشتر شود، اما یادتان باشد بدترین کاری که می توان کرد ساکت ماندن و هیچ نگفتن است. نتایج تحقیقات نشان می دهد بسیاری از افراد داغدار، از انبوه دوستان صمیمی در زمان ناراحتی شان- که احتمالا معذب یا نگران بوده اند که نتوانند حرف بجایی بزنند- گله مند بوده اند. پس در همه حال کنار عزیزانتان بمانید و سعی کنید به بهترین نحو دلداری شان بدهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا