همه آنچه که درباره جگوار F-Type باید بدانید+عکس

جگوار F-Type در سه تیپ عرضه شده که هر سه تیپ آن از گیربکس هشت سرعته اتوماتیک، دسته دنده و پدل شیفترهایی بر روی پایه فرمان برخوردار هستند و نیروی موتور نیز، به چرخ های عقب منتقل می‌شود. نیروی پیشران تیپ پایه جگوار F-Type (به قیمت ۱۱۹,۹۰۰ دلار) را یک موتور شش سیلندر ۳ لیتری مجهز به توربوشارژر تأمین می‌کند که قادر است ۳۳۵ اسب بخار نیرو و ۴۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. کمپانی جگوار مدعی است سرعت این کوپه ظرف ۵.۳ ثانیه از صفر به صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد و مصرف سوخت آن نیز در هر صد کیلومتر برابر است با ۸.۸ لیتر.

تیپ S Coupe (به قیمت ۱۵۲,۳۰۰ دلار) دارای یک موتور قوی تر شش سیلندر مجهز به توربوشارژر است که ۳۷۵ اسب بخار نیرو و ۴۶۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند.این موتور، تیپ S Coupe را قادر می‌سازد ظرف ۴.۹ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند ولی میزان مصرف آن قدری بالا می‌رود و به ۹.۱ لیتر در هر صد کیلومتر می‌رسد.

گران ترین تیپ از این کوپه، تیپ R Coupe ( به قیمت ۲۱۹,۶۰۰) است که وظیفه تأمین نیروی پیشران آن، بر عهده یک موتور ۸ سیلندر ۵ لیتری مجهز به توربوشارژر گذاشته شده که قادر است ۵۴۱ اسب بخار نیرو و ۶۸۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. حاصل کار هم این است که سرعت این کوپه می‌تواند ظرف ۴.۲ ثانیه از صفر به صد کیلومتر بر ثانیه برسد و حداکثر سرعت آن نیز برابر باشد با ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت. مصرف سوخت این تیپ باز هم بالاتر می‌رود و به ۱۱.۱ لیتر در هر صد کیلومتر می‌رسد. دور موتور آن به ۳۵۰۰ دور بر دقیقه می‌رسد گیربکس هشت سرعته اتوماتیک نیز تعویض دنده هایی سریع و دقیق دارد، و هنگام شتاب گیری های تند و سریع، باید انتظار تکان خوردن کابین را داشت به سبب وجود سیستم کنترل پایداری اجازه خروج از مسیر را به خودرو نخواهد داد .

این کوپه، خودرو عریضی است (با عرض ۱.۹۲ متر) از میان این تجهیزات می‌توان از سیستم هدایت گشتاور نام برد که وقتی خودرو از مسیر خارج می‌شود، ترمز چرخ هایی که داخل مسیر باقی مانده اند را درگیر می‌کند و خودرو را به مسیر اصلی برمی‌گرداند. این سیستم به ویژه در مسیرهای خیس و مرطوب به مراتب کارآمد خواهد بود این خودرو، به دیفرانسیل الکترونیکی نیز مجهز است که قسمت عقب خودرو را با ثبات نگه می‌دارد.

سیستم تعلیق این محصول از یک سیستم کمک فنر تطبیقی بهره می‌برد که می‌توان آن ها را حتی برای ۵۰۰ ارتعاش در ثانیه نیز تنظیم کرد ولی در جاده های ناهموار ممکن است قدری آزار دهنده باشد. فرمان تیپ R بسیار دقیق است و با هر سرعتی سنجیده عمل خواهد کرد شاید بزرگترین ایرادی که به جگوار F-Type کوپه وارد است، وزن بالای آن باشد. با این که شاسی آن به طور کامل از آلومینیوم سبک ساخته شده است ولی وزن تیپ پایه آن ۱,۵۷۷، وزن تیپ S برابر با ۱,۵۹۴ و وزن تیپ خشن R برابر با ۱,۶۵۰ کیلوگرم است و این در حالی است که وزن رقبایی چون پورشه کایمن بین ۱,۳۹۵ تا ۱,۴۲۵ و پورشه ۹۱۱ بین ۱,۴۵۵ تا ۱,۶۰۵ کیلوگرم قرار دارد. این وزن بالا را به خصوص هنگام عبور از پیچ ها و از روی صدای خودرو می‌توان احساس کرد. گاهی اوقات هنگام عبور از پیچ ها با سرعت زیاد، چنانچه خودرو از مسیر خارج بشود، راننده به نیروی عضلانی بیشتری احتیاج دارد تا بتواند قسمت عقب خودرو را دوباره به مسیر برگرداند و قسمت جلو نیز همچنان تمایل دارد مستقیم به پیش برود.

طراحی داخلی جگوار F-Type کوپه، اندکی با مجموعه کلی ویژگی های این خودرو همخوانی ندارد اما داخل کابین تیپ S و به خصوص روی قسمت داخلی درب ها و داشبورد از مواد اولیه‌ای استفاده شده است که چنگی به دل نمی زند بعضی از مواد نیز، مانند مواد پلاستیکی که جعبه داشبورد و پایین دسته دنده را می‌پوشانند، برای خودرویی با این قیمت به اندازه کافی مرغوب نیست.

گفتنی است سیستم صوتی و تصویری این محصول از کیفیت مطلوبی برخوردار بوده ولی تصویر دوربین دید عقب قدری برفکی است. دکمه های مربوط به تنظیمات صندلی، روی درب سمت راننده قرار گرفته است البته قصه ی طراحی داخلی خودرو در تیپ R اندکی تفاوت دارد به طوری که در کابین آن از جمله روی محافظ های سر از چرم مشکی با دوخت قرمز استفاده شده است. اگر تودوزی “Suedecloth” (به قیمت ۶,۵۰۰ دلار) را خریداری کنید، شاهد آن خواهید بود گنجایش صندوق عقب در تیپ رودستر بسیار کم و برابر با ۰.۱۹۶ متر مکعب است، این مقدار در مورد تیپ کوپه سخاوتمندانه تر است و به ۰.۴۰۷ متر مکعب بالغ می‌شود. کمپانی جگوار مدعی است این صندوق عقب که به درب برقی نیز مجهز است، می‌تواند دو کیف گلف را در خودش جا بدهد.

بر اساس این گزارش تعبیه محفظه های مخصوص داخل کابین نیز مد نظر قرار گرفته است و دو جا لیوانی در وسط کنسول قرار گرفته‌اند. محفظه های کوچکی نیز در قسمت داخلی درب ها تعبیه شده‌اند. بالای صندلی ها نیز جا لباسی مخصوص آویزان کردن کت به چشم می‌خورد. طراحی کاپوت شاید دید راننده را محدود کند. هنگامی که در سرعت های بالای ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت، بادشکن تاشوی عقب بالا می‌آید نیز، دید راننده از پشت خودرو محدود می‌شود. جگوار F-Type کوپه نیز مانند سایر محصولات جگوار از سه سال گارانتی با کیلومتر نامحدود بهره می‌برد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا