فصل گرما چه غذاهایی بخوریم؟

به گفته یک متخصص فیزیولوژی، عدس مزاج سرد و خشکی دارد و مصرف غذاهای حاوی عدس در فصول گرم سال بویژه برای گرم‌مزاجان توصیه می‌شود.

سید مهدی میرغضنفری  افزود: عدس به دلیل مزاج سرد، برای گرم مزاجان مفید است و می تواند از غلبه صفرا و اصطلاحا گرمی در بدن جلوگیری کند و مصرف آن در روزهای گرم سال بیشتر توصیه می شود.

او گفت: کسانی که جوش و یا دمل های پوستی ناشی از گرمی مزاج دارند بهتر است عدس بخورند. همچنین عدسی اگر همراه با آبغوره یا کمی سرکه و مقداری گلپر استفاده شود برای کاهش علائم بیماری های ناشی از گرمی بسیار مناسب است.

میرغضنفری با تاکید بر خودداری افراد سردمزاج (بویژه کسانی که مزاج سرد و خشک دارند) از زیاده‌روی در مصرف غذاهای حاوی عدس اضافه کرد: در صورت محدود نکردن مصرف عدس، خلط سودا در این افراد ایجاد می‌شود و فزونی می‌گیرد که به دنبال آن فکر و خیال، توهم، بدبینی، ترس و وحشت، اختلالاتی در خواب و غم و اندوه افزایش می‌یابد. علاوه بر این، هضم این ماده غذایی در اغلب افرادی که معده‌ای ضعیف دارند نیز مشکل است.

وی با نام بردن از مصلح های شایع عدس، همچون گلپر یا پودر زیره گفت: می توان در غذاهای حاوی عدس یا عدسی از این مصلحات استفاده کرد. گیاهانی چون افتیمون، هلیله سیاه و یا بسفایج از دیگر مصلح های عدس هستند که ماده سودا را از بدن دفع می کنند و عوارض عدس را از بین می برند اما چون جزء داروهای گیاهی هستند، استفاده از این گیاهان باید از سوی پزشک تجویز شود.

این متخصص فیزیولوژی ساده ‌ترین طرز مصرف گیاهان مذکور را در صورت تایید پزشک، ریختن یک قاشق غذاخوری از افتیمون یا بسفایج در یک لیوان آب جوش و دم کردن آن روی حرارت دانست و گفت: پس از دم کشیدن، باید آن را صاف کرد و یک ساعت بعد از مصرف غذایی که حاوی عدس بوده، این دمنوش را میل کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا