بیکاری در کدام رشته‌های دانشگاهی بالاتر است؟

نتایج آزمون سراسری سال ۹۶ اعلام شد و به ازای ۸۳۷ هزار نفر داوطلب حاضر در جلسه آزمون، ۷۴۴ هزار ظرفیت در دانشگاه‌ها موجود است و از این تعداد ۱۳۱ هزار ظرفیت مربوط به دوره‌های روزانه دانشگاه‌هاست به عبارتی حدود یک پنجم ظرفیت به دوره روزانه اختصاص دارد.

بیشترین تعداد داوطلبان نیز طبق روال همیشگی در گروه علوم تجربی به رقابت پرداختند به گونه‌ای که از تعداد ۹۳۰ هزار نفری که در کنکور ۹۶ ثبت‌نام کردند ۵۸۰ هزار نفر در گروه علوم تجربی متقاضی بودند از این تعداد ۵۱۸ هزار داوطلب در جلسه آزمون سراسری سال ۹۶ حضور یافتند که برای این تعداد ۱۵۴ هزار ظرفیت در دانشگاه‌ها وجود دارد و شانس قبولی در این گروه ۲۹٫۸ درصد است اما وضعیت پذیرش در سایر گروه‌های آزمایشی به چه صورت است؟

ظرفیت بیشتر از داوطلب

در گروه‌های آزمایشی علوم انسانی و علوم ریاضی داوطلبان بیشترین شانس پذیرش را دارند، به گونه‌ای که شانس قبولی در گروه آزمایشی علوم ریاضی ۱۷۱ درصد است و تعداد ظرفیت‌های موجود دانشگاه‌ها بیشتر از تعداد داوطلبان این دو گروه آزمایشی است.در گروه علوم ریاضی، ۱۳۷ هزار داوطلب در جلسه آزمون حاضر بودند و ظرفیت موجود در دانشگاه‌ها ۲۳۵ هزار نفر است و در گروه علوم انسانی به ازای ۱۶۷ هزار داوطلب حاضر در جلسه آزمون، ۳۱۰ هزار ظرفیت وجود دارد.

طبق گفته مسئولان وزارت آموزش‌وپرورش و سازمان سنجش، اغلب داوطلبان با توجه به تب موجود در جامعه و با نیت قبولی در رشته‌های پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی در گروه علوم تجربی شرکت می‌کنند اما ظرفیت پذیرش در این رشته‌ها کمتر از ۱۰ هزار نفر است و به اذعان مسئولان وزارت آموزش‌وپرورش از یک کلاس ۳۰ نفره تنها یک نفر در رشته‌ پزشکی دانشگاه سراسری و آزاد پذیرفته می‌شود.

تب قبولی در رشته‌های پزشکی، آموزش‌وپرورش را نیز با چالش مواجه کرده است و جمعیت زیادی از دانش‌آموزان، رشته تجربی را به عنوان رشته تحصیلی خود انتخاب می‌کنند، همین مسئله توزیع دانش‌آموزان در رشته‌های مختلف را با توجه به امکانات آموزش‌وپرورش و نیازهای کشور با مشکل مواجه کرده است.

بیکاری در کدام رشته‌ها بالاتر است؟

انتخاب رشته تحصیلی نامناسب و پس از آن ورود به رشته‌های دانشگاهی که بازار کار مناسبی برای آنها وجود ندارد یکی از مسائل مهمی است که باید به دانش‌آموزان گوشزد و در این رابطه باید از طریق برنامه جامع هدایت تحصیلی اقدام لازم شود.

طبق گزارش وزارت کار از وضعیت بیکاری فارغ التحصیلان رشته‌های مختلف دانشگاهی در برخی رشته‌ها مانند علوم رفتاری و اجتماعی با نرخ بیکاری ۱۹٫۷ درصد، بازرگانی و امور اداری با ۱۱۹٫۵ درصد، حقوق ۲۱٫۸ درصد، علوم زیستی ۲۲ درصد، علوم طبیعی ۲۲٫۴ درصد، کامپیوتر ۳۹٫۹ درصد، صنعت و فرآوری ۳۲ درصد، معماری و ساختمان ۲۵٫۹ درصد، کشاورزی، جنگلداری و شیلات با ۲۲ درصد و محیط زیست با ۴۹ درصد بالاترین میزان بیکاری فارغ التحصیلان وجود دارد.

همچنین در برخی رشته‌ها مانند تربیت معلم با ۸ درصد، روزنامه نگاری ۸٫۸ درصد، بهداشت ۷٫۹ درصد، خدمات امنیتی ۸٫۴ درصد و خدمات حمل و نقل با ۱۰٫۸ درصد اوضاع بهتری برای اشتغال و جستجو برای کار وجود دارد.

به گفته مهدی فیض معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌وپرورش، در مناطق کمتر توسعه یافته که خانواده‌ها به لحاظ وضعیت اقتصادی ضعیف‌تر هستند، گرایش به رشته تجربی پررنگ‌تر است و حتی در برخی استان‌ها ۷۰ درصد داوطلب برای رشته تجربی وجود دارد.

هم اکنون ۳۷ درصد دانش آموزان در شاخه فنی و حرفه‌ای و کاردانش و ۶۳ درصد در شاخه نظری تحصیل می‌کنند که در شاخه نظری ۱۲ درصد در رشته ریاضی، ۳۰ درصد در رشته تجربی ، ۲۰ درصد در رشته انسانی و نیم درصد در رشته معارف اسلامی حضور دارند.

دلایل کم طرفدار بودن هنرستان‌ها

عظیم محبی مدیرکل دفتر متوسطه اول وزارت آموزش‌وپرورش معتقد است که کاستن از تب رشته تجربی و هدایت دانش‌آموزان به هنرستان‌ها نیازمند برنامه‌ریزی و حمایت جدی از هنرستان‌ها و تجهیز آنهاست.

وی در این رابطه گفته است: اگر دولت هم اکنون تصویب کند که تمام تجهیزات هنرستان‌ها را بخش‌های صنعتی برعهده گرفته و آن را نوسازی می‌کنند و دانش آموزان هنرستان‌ها پس ازفارغ التحصیل شدن در بخش صنعت جذب می‌شوند، علاقه دانش آموزان برای رفتن به شاخه فنی و حرفه‌ای و کاردانش افزایش می‌یابد، هم اکنون در حال رایزنی در این رابطه هستیم تا این حمایت‌ها اعمال شود.

طبق برنامه ششم توسعه، آموزش‌وپرورش باید ۵۰ درصد دانش‌آموزان را به شاخه فنی‌وحرفه‌ای هدایت کند اما با توجه به وضعیت فعلی هنرستان‌های کشور به ویژه کمبود امکانات و عدم آموزش مهارت کافی به دانش‌آموزان، شرایط فرهنگی حاکم بر خانواده‌ها و مقبولیت رشته‌های نظری و عدم برنامه‌ریزی مناسب برای شناسایی استعدادهای دانش‌آموزان از دوره ابتدایی و هدایت تحصیلی آنها، تحقق این هدف چندان هم آسان نیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا