هاشمی: من رئیس فدراسیون تیراندازی هستم

دیوان عدالت اداری طی نامه‌ای رسمی به وزارت ورزش و جوانان با تاکید بر صحت و ابقای انتخابات سال ۹۳ فدراسیون تیراندازی، خواستار تعیین تکلیف در این زمینه طی یک هفته شد. حکمی که اگر اجرایی شود منجر به بازگشت سید مهدی هاشمی به فدراسیون تیراندازی خواهد شد.

به نظر می رسد کشمکش وزارت ورزش و جوانان در یک طرف و سید مهدی هاشمی در طرف دیگر همچنان ادامه داشته باشد. هاشمی اما با پیگیری های خود موفق شد در کمال ناباوری از طریق ماده دشوار ۷۹ قانون تشکیلات و آیین دیوان عدالت اداری، نقض حکم قبلی دیوان را بگیرد. او حالا سندی دارد برای بازگشت به فدراسیون و اولتیماتومی یک هفته ای به وزرات ورزش و جوانان!

اما آنچه در بین همه ابطال ها به چشم می خورد انتخاباتی است که به عقیده وزارت ورزش و جوانان به صورت قانونی برگزار شده است. انتخاباتی که هاشمی حتی آن را غیرقانونی می‌داند. گفتگوی خبرنگار مهر با سید مهدی هاشمی رئیس سابق(و شاید فعلی) فدراسیون تیراندازی را می خوانید:

دیوان عدالت اداری حکم تازه ای با مهلت یک هفته ای به وزارت ورزش و جوانان برای تعیین تکلیف داده است اما به نظر نمی رسد با واکنشی از سوی وزارت ورزش و جوانان همراه باشد. نظر شما چیست؟

– هاشمی: در همان حکم اولیه دیوان عدالت اداری هم ابهام زیادی وجود داشت ولی بالاخره این طور تفسیر شد که انتخابات باید ابطال شود. ما هم درخواست ماده ۷۹ را قبل از اینکه وزیر ورزش و جوانان سرپرستی برای فدراسیون تعیین کند داده بودیم. حکم دیوان عدالت اداری روز ۱۸ تیر صادر شد و حتی توسط رسانه ها منتشر شد. حالا نمی دانم که چطور اظهار شد که ما از آن اطلاع نداریم یا به دستمان نرسیده است! طبیعی است وقتی حکمی صادر می شود نباید انتخابات برگزار شود. چطور می شود که بعد از انتخابات ما دادن حکم ریاست من را تا دو سه ماه به طول انداختند اما در انتخابات اخیر ۴۸ ساعته حکم صادر کردند؟ دیوان هم گلایه مند بود که چرا بعد از صدور حکم انتخابات را برگزار کردند. این حکم قطعی است و به دلیل اینکه در اجرای حکم تاخیر داده شده است دیوان یک هفته برای اجرای آن مهلت داده است. امیدواریم همانطور که اظهار می کنند قانون مندانه عمل کنند و این موضوع به فوریت حل شود.

* اگر این حکم طی یک هفته انجام نشود چه اتفاقی می افتد؟

– من اطلاعی از این موضوع ندارم ولی زمانی برای تمدید پیش بینی نشده است و حداکثر مهلت همان یک هفته است.

* شما هیچ پیشنهادی برای رفع مسالمت آمیز موضوع ندارید؟

– من پیشنهادم را قبل از معرفی سرپرست به صورت کتبی دادم. گفتم که به فلان دلایل این اقدام شما غیر قانونی است و اگر هم اصرار به کارهایتان دارید حداقل جلسه مجمع را بگذارید و با نظر مجمع تصمیم گیری کنید ولی پذیرفته نشد. من حتی بعد از اعلام حکم هم مجددا به فدراسیون و وزارت ورزش و جوانان نامه کتبی زدم که کارتان غیرقانونی است. باید حکم را سریع پیروی کنند و حتی بابت خسارات وارده از جامعه تیراندازی عذرخواهی کنند.

* آیا امکان دارد اعضای مجمع با امضا و تهیه نامه رای دیوان را به حالت تعلیق در بیاورند؟

– چنین چیزی نمی شود. من رئیس فدراسیون هستم و اساسنامه و ساز و کار برگزاری مجمع مشخص است. آنچه مسلم است این می باشد که کار غیر قانونی و ناروا صورت گرفته و چون اعمال ماده ٧٩ می گوید اگر حکمی خلاف شرع و قانون صادر شده باشد برای یکبار این شرایط وجود دارد که رئیس قوه یا دیوان آن را برای بررسی مجدد کرده و به دادگاه ارجاع دهد و در آنجا این موضوع بررسی می شود. حکم قبل از انتخابات صادر شده است و علیرغم دریافت آن، انتخابات را برگزار کرده اند.

* حاضر هستید مذاکره ای با طرف مقابل داشته باشید؟

– من به صورت کتبی به آقایان نامه زدم که انتخابات غیر قانونی است اما بی توجهی شد.  من حاضرم هر نوع مذاکره ای در چارچوب اجرای حکم داشته باشم . بنای ما این است که به قانون عمل شود وحقی که ضایع شده احیا گردد. مصلحت کشور، ورزش، فدراسیون و خانواده تیراندازی بالاتر از مصلحت های شخصی است. حکم باید اجرا شود و بیش از این فدراسیون جهانی را تخریب نکنیم.

* فدراسیون جهانی عنوان کرده است که در مسائل داخلی ما دخالت نمی کند. موضوع چیست؟

– سئوال اینجاست که این موضوع توسط کجا طرح شده است و چرا بیخود دردسر درست شده است؟ ما اوایل سال به فدراسیون جهانی نامه زدیم که  ما شکایتی به شما ارسال نکردیم و این موضوع در داخل کشور حل می شود. آنها هم طی نامه ای به ما نظر کمیته ملی المپیک را خواستند و کمیته هم به آنها اینطور پاسخ داد که موضوع در نهادهای داخلی در حال بررسی است و بعد از اینکه نتیجه حاصل شد در این خصوص اظهار نظر می کنند و به همین دلیل هم به مجمع انتخاباتی نرفتند. نماینده بازرسی کل کشور نیز همین طور. حتی کمیته ملی المپیک هیچ تاییدی به فدراسیون جهانی نداده است.

* با این حساب خطر تعلیق همچنان وجود دارد؟

– فدراسیون جهانی بارها از من در این خصوص سئوال کرده است. من به شکل های مختلف  حضورم در فدراسیون جهانی را منتفی کردم چون اگر می رفتم باید موضعی می گرفتم که بگویم در کار فدراسیون ما دخالت شده است یا نه. صحبت های زیادی با افراد مختلف داشتم. یکی از آنها یکی از حقوقدانان دادگاه عالی ورزش در فرانسه بود که به من گفت چون موضوع شما دو سه بار پیش آمده است خطر تعلیق نه تنها برای تیراندازی بلکه برای کل ورزش شماست.  تاخیر در اجرای حکم دیوان پس از ١٨ تیر باعث شده تا فدراسیون جهانی نیز حساسیت پیدا کند که ما غیرواقعی حرف می زنیم. ما اعلام کردیم که موضوع حل شده است.

* یعنی فدراسیون جهانی همچنان با شما به عنوان رئیس فدراسیون تیراندازی در ارتباط است؟

– دقیقا همین طور است. هم فدراسیون آسیا و هم فدراسیون جهانی از من  برای ثبت نام داوران تاییدیه خواسته اند . حتی امروز به چند نفر از داوران و مسئولان فدراسیون گفتم مقدمات کار را انجام بدهند و من فرم رسمی اش را امضا خواهم کرد. تا حقوقی از کسی تضییع نشود. متاسفانه طرح موضوع این داستان با فدراسیون جهانی  از طرف وزارت ورزش صورت گرفت و ما فقط دنبال آرامش و آبرو بودیم.

* انتظار شما از وزارت ورزش و جوانان چیست؟

– آن چیزی که از سلطانی فر می بینم و اظهار نظرهایی که  قبلا داشتند در چارچوب به قانون عمل کنند و حتی در متن حکم سرپرستی هم گفتند که که این حکم به دلیل رای دیوان عدالت اداری است. حالا که دیوان حکم قبلی را نقض کرده و صحت انتخابات ٩٣ و ابقای آن را حکم داده است این موضوع باید هرچه سریع تر عملی شود. نمی توانیم به صورت گزینشی با  نظرات بخش قضایی وبازرسی کشور  برخورد کنیم. در آستانه رای اعتماد مجلس انتظار می رود هرچه سریعتر این حکم انجام شود.  در پایان باید عنوان کنم که آنچه در این اتفاقات شفاف سازی شد و بارها روی این نکته تاکید شد این بود که دیوان در امور فدراسیون دخالت نمی کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا