اختلالات تنفسی هنگام خواب نشانه چیست؟

قلب شما مسئول رساندن خون به تمامی سلول‌های زنده در بدن‌تان است. برای انجام این وظیفه قلب باید با ضربان‌های کنترل‌ شده‌ای بتپد تا بتواند به طور موثر خالی و پر شود.

آریتمی (ضربان نامنظم قلب) موجب اختلال در روند خون رسانی قلب می‌شود و حتی می‌تواند کشنده باشد. عوامل متعددی می‌توانند باعث آریتمی شوند، از جمله بیماری قلبی، ناهنجاری‌های الکترولیتی، اختلال‌های مرتبط با متابولیسم و سموم.

آریتمی هنگام خواب می‌تواند به سبب کمبود سطح اکسیژن خون نیز ایجاد شود. مشکل کمبود اکسیژن خون نیز می‌تواند ناشی از مشکلات بی‌نظمی تنفسی مرتبط با خواب یا افراط در آن دسته از تغییرات طبیعی‌ ضربان قلبی که در هنگام خواب ایجاد می‌شوند باشد.

ساختار خواب

سیستم عصبی و سیستم قلبی عروقی با به خواب رفتن دست‌خوش تغییرات بسیاری می‌شوند و همچنین با گذران یک مرحله‌ی خواب به مرحله‌ی بعدی این تغییرات افزایش می‌یابند.

قلب در برخی از مراحل خواب به طور طبیعی آهسته می‌شود. در برخی دیگر از مراحل، مانند مرحله حرکت سریع چشم‌ها (REM)، ضربان قلب افزایش می‌یابد. این نوسانات طبیعی در ریتم قلب ممکن است در برخی افراد افزایش یابند.

اختلالات تنفسی مرتبط با خواب

به حالاتی که موجب اختلال در دفعات یا عمق تنفس هنگام خواب می‌شوند اختلالات تنفسی مرتبط با خواب گفته می‌شود. آپنه خواب مسدود کننده (OSA) یکی از رایج‌ترین اختلال‌های تنفسی مرتبط با خواب است. در این حالت مجرای تنفسی فوقانی در حین خواب به طور متناوب مسدود می‌شود. آریتمی در افراد دچار این نوع آپنه رایج است.

آقایان بیشتر دچار آپنه خواب می‌شوند. همچنین اضافه وزن شدید و افزایش سن نیز از عوامل خطرزا عمده در آپنه خواب هستند. از دیگر سندرم‌‌های اختلالات تنفسی مرتبط با خواب که می‌توانند با آریتمی در ارتباط باشند می‌توان به آپنه خواب مرکزی که به سبب نابهنجاری‌های سیستم عصبی مرکزی ایجاد می‌شود، سندرم پیک‌ویکن و سندرم مقاومت مجرای تنفسی فوقانی اشاره کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا