الکلی‌ها بیشتر دچار چه سرطانی می‌شوند؟

رضا خدابخشی در کارگاه کانتورینگ سر و گردن که همزمان با سومین سمینار تومورهای سروگردن برگزار شد، اظهار داشت: جدیدترین دستاوردهای علمی و درمانی در حوزه پرتودرمانی در این کارگاه ارئه می‌شود و نحوه تعیین تومور و نقاطی که تومور نفوذ کرده بر روی نرم‌افزاری طراحی و نحوه درمان بر روی سی تی اسکن ۳ بعدی‌سازی شده و با روش شبیه سازی میزان اشعه‌ای که باید به بافت برسد، مشخص می‌شود.

وی افزود: پرتودرمانی به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که رایج‌ترین آن درمان ۳ بعدی هدفمند است. درمان دیگر، پرتودرمانی با شدت تعدیل یافته بوده و به دلیل اینکه زمانبر است و با اتلاف وقت مواجه می‌شویم اصولا چندان مورد استقبال قرار نمی‌گیرد.

مسئول بخش پرتودرمانی بیمارستان بوعلی تهران گفت: هزینه پرتودرمانی در مراکز درمانی و بیمارستان‌های دولتی و نیمه دولتی بسیار اندک بوده ولی در بخش خصوصی ممکن است گزاف باشد که بیماران دارای بیمه تکمیلی می‌توانند بخشی از هزینه‌های خود را با آن جبران کنند.

خدابخشی عنوان کرد: شایع‌ترین سرطان های سر و گردن، سرطان حنجره، تیروئید، سرطان نازوفارنکس و فضای خلف حلق و بینی بوده و نوع سلول‌های سرطان معمولا سنگفرشی مطبق است.

مسئول کارگاه کانتورینگ سر و گردن ادامه داد: در این سرطان‌ها معمولا پرتودرمانی همزمان با شیمی درمانی پاسخ معادل جراحی می‌دهد و در صورتی که سرطان به موقع تشخیص داده شود تا ۹۰ درصد قابل درمان است.

خدابخشی تصریح کرد: زمانی که سرطان، غدد لنفاوی را درگیر کند درمان پیچیده شده و با یک سرطان که اکنون وضعیت پیشرونده داشته، درمان سختری خواهیم داشت؛ لذا تشخیص و درمان به موقع بسیار حائز اهمیت است.

این متخصص پرتودرمانی و انکولوژی تصریح کرد: سیگار و الکل تأثیر بسیار زیادی در بروز سرطان‌های محدوده سر و گردن داشته و افرادی که در معرض مواد شیمیایی باشند همچون کسانی که در کارخانجات مواد شیمیایی هستند بیشتر ممکن است درگیر این سرطان شوند.

وی گفت: البته آلودگی هوا نیز در بروز این بیماری می‌تواند نقش ایفا کند و این مسأله در میان افرادی که استعمال دخانیات و مصرف الکل دارند، بیشتر است.

خدابخشی با اشاره به اینکه عفونت‌های ویروسی می‌تواند در شیوع این بیماری‌ها تاثیر داشته باشند،خاطر نشان کرد: استفاده از مواد لبنی، میوه، سبزیجات تازه، ورزش و تناسب اندام همچنین پرهیز از استعمال سیگار در پیشگیری و کاهش موارد سرطان‌های سر و گردن بسیار تأثیر گذار است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا