توصیه‌هایی برای انتخاب رشته کنکور

ابوالفضل رحمانی رئیس اداره مشاوره آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه در پایگاه‌های انتخاب رشته کنکور آموزش و پرورش، بهترین و مجرب‌ترین مشاوران فعالیت می‌کنند، اظهار داشت: برای این مشاوران دوره‌های بازآموزی تشکیل می‌شود و به دلیل ارتباط مستمر این مشاوران با دانش‌آموزان در طول سال تحصیلی و شناخت کافی از روحیات و شرایط دانش‌آموز، می‌توانند بهترین راهنما در امر انتخاب رشته باشند.

وی افزود: امسال حدود ۶۰ پایگاه مجوزدار از سوی آموزش و پرورش در سطح شهر تهران برای انتخاب رشته کنکور فعال هستند که در ۳ مرحله به داوطلبان مشاوره می‌دهند.

رحمانی اضافه کرد: در ابتدای مراجعه، داوطلبان مشاوره گروهی می‌شوند و سپس در مرحله دوم انتخاب رشته نرم‌افزاری دارند که ۲۵۰ رشته به داوطلب ارائه می‌شود و در مرحله آخر هر داوطلب به مدت نیم ساعت مشاوره فردی خواهد شد.

رئیس اداره مشاوره آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه داوطلبان قبل از مراجعه به مراکز انتخاب رشته باید دفترچه شماره ۲ را به دقت مطالعه کنند، گفت: تصمیم‌گیرنده نهایی خود داوطلب است و فرم نهایی توسط او در سامانه پُر خواهد شد.

وی تصریح کرد: به داوطلبان توصیه می‌کنم برای انتخاب رشته نهایی عجله نکرده و دقت را فدای سرعت نکنند و در نهایت آرامش در فضایی به دور از احساس انتخاب رشته کنند.

رحمانی مسائلی که داوطلبان برای انتخاب رشته باید در نظر داشته باشند برشمرد و ادامه داد: لازم است داوطلبان در فضایی منطقی، غیرآرمانی و با تحقیق پیرامون شرایط رشته، دانشگاه و شهر مورد نظر، براساس تراز خود انتخاب رشته کنند.

رئیس اداره مشاوره آموزش و پرورش شهر تهران خاطر نشان کرد: در زمان پُر کردن فرم هم لازم است داوطلبان دقت کنند تا کدها کاملاً درست وارد سیستم شود زیرا بعضاً شاهد بودیم که داوطلبان به دلیل اشتباه در وارد کردن کد دچار مشکلات زیادی شدند.

وی با بیان اینکه باید توان اقتصادی خانواده را در انتخاب برخی رشته‌ها در نظر گرفت، عنوان کرد: برخی دانشگاه‌ها شهریه دارند و برخی دیگر خوابگاهی در اختیار دانشجویان نمی‌گذارند که لازم است با دقت شرایط دانشگاه‌ها در دفترچه‌ مطالعه شود.

رحمانی در گفت‌وگو با فارس عنوان کرد: داوطلب باید آینده شغلی، علاقه واقعی و استعداد خود را در کنار رتبه و سهمیه خود لحاظ کند و سپس انتخاب رشته کند و حتماً هدف خود را در انتخاب رشته شفاف کند.

رئیس اداره مشاوره آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به سهمیه‌های پذیرش بیان داشت: داوطلب بسته به اینکه در کدام منطقه آموزشی درس خوانده است دارای یک سری امتیازات است و در انتخاب رشته می‌تواند از آن استفاده کند.

وی ادامه داد: جزئیات سهمیه‌ها توسط مشاوران به داوطلبان توضیح داده می‌شود؛ برای مثال منطقه یک کشوری شامل استان‌هایی مثل تهران، البرز، زنجان، قم، قزوین، گلستان، گیلان و مرکزی می‌شود و رشته‌های دانشگاهی این استان‌ها برای ساکنان‌شان سهیمه دارد.

رحمانی با بیان اینکه ۹ ناحیه و ۵ قطب در کشور وجود دارد، اظهار داشت: آگاهی از سهمیه‌های مختلف و شرایط انتخاب رشته مثلاً اینکه در دوره‌های روزانه چگونه است یا اینکه در دوره‌های شبانه به صورت بومی و استانی است و در مراکز آموزش عالی غیردولتی بومی و ناحیه‌ای و در دوره نیمه حضوری، بومی استانی است پیش از انتخاب رشته به دانش‌آموز در انتخاب درست کمک می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا