اوباما

توافق ژنو حق غنی‌سازی به ایران نمی‌دهد

به گزارش بصیر به نقل از فارس، «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا روز شنبه با حضور در دهمین نشست سالانه مجمع «سابان» تحت عنوان «روابط آمریکا و اسرائیل در خاورمیانه‌ای پویا» گفت با وجود آنکه هیچ گزینه‌ای را از روی میز برنداشته، اما بر آزمودن مسیر دیپلماتیک تأکید دارد. وی همچنین منکر به رسمیت شناخته شدن حق ایران برای غنی‌سازی در توافقنامه ژنو شد.

تحریم‌های بی‌سابقه‌ای علیه ایران اعمال کردیم

وی در ابتدای این نشست گفت: اول از هر چیز باید بگویم، اینکه ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند، نه فقط جزو منافع ملی اسرائیل، بلکه جزو منافع امنیت ملی ما و تمام جامعه بین‌الملل است… ایران زمانی کمتر از ۲۵۰ سانتریفیوژ داشت که حالا به بیش از ۱۹ هزار رسیده است… برنامه آن‌ها در این مدت پیشرفت زیادی داشته است.

رئیس‌جمهور آمریکا افزود: ما تحریم‌های بی‌سابقه‌ای علیه آن‌ها اعمال کردیم که ضربه زیادی به اقتصادشان زد، فروش نفت آن‌ها را به شدت کاهش داد، ارزش واحد پولشان را به شدت پایین آورد… تمام این‌ها به این دلیل است که یک اجماع جهانی به وجود آمد.

وی در ادامه مدعی شد که روی کار آمدن «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران در نتیجه اعمال تحریم‌های جهانی علیه این کشور بوده، اما گفت: البته این به این معنی نیست که ما باید به او یا هرکه در ایران است، اعتماد کنیم، به هر حال آن‌ها قسم خورده‌اند که علیه ما و بسیاری از ارزش‌هایی که ما اینجا داریم کار کنند.

باید مسیر دیپلماسی را بیازماییم/تحریم‌های اصلی پابرجاست

اوباما در مورد گزینه‌های پیش رو برای حل موضوع هسته‌ای ایران هم گفت: با وجود آنکه هیچ گزینه‌ای را کنار نمی‌گذاریم، اما تاکید دارم که باید این مسیر را بیازماییم تا بلکه بتوانیم موضوع را به صورت دیپلماتیک حل کنیم… در ژنو گام اول را برداشتیم و برای اولین بار در یک دهه گذشته توانستیم رشد برنامه هسته‌ای آن‌ها را متوقف کنیم و در برخی بخش‌های مهم به عقب بازگردانیم.

وی با اشاره به نگرانی «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی در نشست سال قبل مجمع عمومی سازمان ملل در مورد ذخایر اورانیوم با غنای ۲۰درصد ایران، گفت: ما این ذخایر را به صفر رساندیم. ما توسعه نیروگاه اراک را نیز که مسیری دیگر برای دستیابی به بمب بود متوقف کردیم و ضمنا بازرسی‌های روزانه را اعمال کردیم… در نتیجه ایران در این ۶ ماه نمی‌تواند برنامه خود را توسعه داده یا ذخایر اورانیوم خود را افزایش دهد.

رئیس‌جمهور آمریکا در مورد تغییرات در تحریم‌ها بر اثر توافق هسته‌ای ژنو گفت: در عین حال تمام تحریم‌های اصلی بر جای خود ماندند، تحریم‌های نفتی، بانکی و دیگر تحریم‌های مهم. حداکثر تنها ۷ میلیارد از مجموع صدها میلیاردی که آن‌ها در نتیجه تحریم‌ها از دست می‌دهند نصیبشان می‌شود.

وی سپس با اشاره به اینکه عدم مذاکره با ایران می‌توانست به تضعیف رژیم تحریم‌ها منجر شود، گفت: هیچ تحریم‌ اصلی‌ای دست نخورده و تمام این کاهش تحریم‌ها برگشت‌پذیر هستند. اگر ایران به تعهدات خود پایبند نباشد، اگر با حسن نیت مذاکره نکند، تحریم‌ها بازمی‌گردند.

اوباما در ادامه با اشاره به نگرانی‌های اسرائیل در مورد دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، بهترین راه جلوگیری از این موضوع را دستیابی به یک «توافق جامع و قابل راستی‌آزمایی» دانست.

دائما در مورد ایران با نتانیاهو رایزنی می‌کنم/نگاه «همه یا هیچ» صحیح نیست

وی با تأکید بر تعهد آمریکا به حمایت و تأمین امنیت اسرائیل، گفت در طول ۵ سال گذشته به طور مداوم در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران با «بنیامین نتانیاهو» رایزنی داشته است.

رئیس‌جمهور آمریکا در بخش دیگری از اظهارات خود در مورد توافق هسته‌ای با ایران، مدعی شد «هیچ جای این سند، به ایران حق غنی‌سازی نمی‌دهد». وی همچنین گفت ایران برای استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای هیچ نیازی به نیروگاه اراک، سایت غنی‌سازی فردو و سانتریفیوژهای پیشرفته (آی‌آر۲) ندارد.

اوباما اظهارات مطرح‌شده در مورد لزوم توقف کامل برنامه هسته‌ای ایران را «آرمان‌گرایانه» خواند و گفت نگاه واقع‌بینانه این است که ایران نهایتا به وضعیتی برسد که از لحاظ عملی امکان گریز به سمت سلاح هسته‌ای را نداشته باشد.

وی با انتقاد از کسانی که در مواجهه با موضوع هسته‌ای ایران برخورد «یا همه یا هیچ» دارند، گفت چنین نگاهی نهایتا موجب می‌شود تا ایران به مرحله گریز هسته‌ای نزدیک‌تر شود.

رئیس‌جمهور آمریکا در پاسخ به سوالی در مورد مذاکرات پشت‌پرده با ایران، گفت این مذاکرات محدود بوده و همانطور که دولت پیش از این وعده داده، از تمام کانال‌های دیپلماتیک برای تسهیل دستیابی به توافق استفاده می‌کند. وی افزود این مذاکرات برای مشخص کردن میزان فضای موجود برای رسیدن به توافق در چارچوب ۱+۵ با ایران، انجام شده است.

وی در مورد روابط خود با نتانیاهو در برخورد با پرونده هسته‌ای ایران افزود: شاید در مواردی اختلاف نظرهایی تاکتیکی داشته باشیم، اما همواره هدف ما و اسرائیل در برابر برنامه هسته‌ای ایران، یکی است… زمانی که یک رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید هیچ گزینه‌ای از روی میز برداشته نشده، باید این گفته را جدی تلقی کرد.

ایرانی‌ها به راحتی تسلیم نمی‌شوند

اوباما در ادامه گفت این نگاه که باید همچنان به تشدید تحریم‌ها ادامه داد تا ایران به زانو درآید، و «این برداشت که تحریم‌ها را یک هدف و نه یک وسیله می‌داند»، نهایتا به تضعیف اجماع جهانی برای تحریم ایران، منجر می‌شود.

وی افزود: این تصور که ایران به سادگی تسلیم می‌شود، نشات گرفته از عدم شناخت صحیح از ایران و مردم ایران است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا