چند درصد داروهای مصرفی مردم تولید داخل هستند؟

نشست تقدیر از خبرنگاران حوزه سلامت با حضور رئیس سازمان غذا ودارو برگزار شد.رسول دیناروند ضمن تأکید بر نقش رسانه‌ها در اطلاع رسانی و آگاهی مردم نسبت به حوزه دارودرکشور، ‌در خصوص داروهای هایتیک گفت: این داروها نسل جدیدی از دارو هستند که در ۷ الی ۸ شرکت دانش بنیان در طی ده سال گذشته درعرصه داروسازی نسبت به تولید آن اقدام کرده اند و درحال حاضر تقریبا ۳۰ پروانه برای این تکنولوژی صادر شده است.همچنین در طی ۴ گذشته ۸ داروی جدید با چند پروانه در این عرصه تولید و روانه بازار شده است.

وی افزود: ۴۵ درصد بیماران ام اس توسط داروهای ایرانی هایتیک کنترل می‌شوند که به طور میانگین ماهانه دو الی سه فرآورده جدید در طی ۴ گذشته وارد بازار شده است و شاهد معرفی این دستاورد در نیمه دوم سال ۹۶ خواهیم بود.

رئیس سازمان غذا و دارو خاطر نشان کرد: با توجه به تأثیر نرخ ارز در تولیدات داخلی کشور می توان به این امر اشاره کرد که با افزایش نرخ دلار و یورو که در داروهای وارداتی تاثیر می گذارد سازمان غذا و دارو تنها ۱۰ درصد افزایش قیمت نسبت به تولید داروهای داخلی داشته است.این در حالی است که سیاست‌های این سازمان در طی ۴ اخیر بر مبنای عدم تأثیر افزایش نرخ ارز درقیمت داروهای وارداتی و تولید داخلی دارواست بر این اساس اعلام می‌کنیم که ما نمی خواهیم تابع شرایط باشیم بلکه شرایط باید تابع ما در عرصه تولید دارو باشد.

دیناروند عنوان کرد: در طی ۴ سال گذشته نرخ ارز از ۲۴۰۰ تومان ۴۰ درصد افزایش یافته است و اگر قرار بر تابعیت بر این روند باشد باید قیمت داروهای وارداتی و مواد تشکیل دهنده داروهای تولید داخل نیز افزایش یابد. این درحالی است که در طی ۴ سال گذشته سالانه ۲۰ درصد کاهش قیمت دارو را شاهد بوده ایم.بر این اساس ما در شش ماهه اول سال هیچ تغییر قیمتی در زمینه دارونمی‌دهیم و دراین شرایط با تأمین نیاز دارو سعی در اصلاح قیمت در شش ماهه دوم سال را دربرنامه‌های خود قرار می‌دهیم چرا که افزایش قیمت دارو در اوایل سال جدید می‌تواند تولید کنندگان دارو را با ضررهای جبران ناپذیری رو به رو کند.

وی درخصوص ممنوعیت استفاده از دستگاه‌های قاچاق لیزر و سولاریوم گفت: متأسفانه قاچاق کالاهایی چون دستگاه سولاریوم و لیزر درکشور به یک بحران اساسی تبدیل شده است و در طی ۴ سال گذشته شاهد کاهش ۵۰ درصدی قاچاق کالا بوده ایم که در حوزه سلامت نیز کشفیات قاچاق به سه برابر رسیده است. بر این اساس قانون مبارزه با قاچاق وظیفه رسیدگی به این گونه تخلفات را بر عهده دارد و در شرایطی که دستگاه‌ها و بازرسین وزارت بهداشت محدود هستند کنترل عرضه این کالاها در سطح کشور کاری مشکل به حساب می‌آید.

رئیس سازمان غذا و دارو اظهار کرد: در طی جلساتی کهدر خصوص رسیدگی به قاچاق دستگاه‌های سولاریوم و لیزربا تعذیرات حکومتی برگزار کرده‌ایم نظارت بر اماکن را چندین برابر و تا حد امکانات و توان ونیروی در اختیار داشته با آنها مقابله خواهیم کرد چرا که بسیاری از این دستگاه‌ها دارای مجوز سازمان غذا ودارونبوده ووظیفه رسیدگی وعرضه آن بر عهده ما است.

دیناروند در خصوص مصرف بیش از حد سمو م و کودهای شیمیایی در کشور و عوراض ناشی از آن گفت: مردم به طور مستقیم مصرف کننده کودها و سموم کشاورزی هستند اما کشاورزان به دلیل کمبود آب ، کمبود خاک حاصلخیز و مرغوب برای کشاورزی از کودهای شیمایی وسموم استفاده می کنند که در برخی مواقع نیز شاهدمصرف سموم غیر مجاز در فعالیتهای کشاورزی هستیم.

وی افزود: نیاز به آموزش کشاورزان یکی از اقداماتی است که در وهله اول باید موردتوجه قرار گیرد و در قبال آن از واردات سموم جلوگیری و عرضه آن نیز باید کنترل شود. این درحالی است که کشاورزان تنها موظف به مصرف مجاز سموم در کشاورزی هستند و برای آن نیاز به مجوز سازمان غذا ودارو نیز وجود دارد با این حال وضعیت در حالت نگران کننده ای است و تا جایی پیش می رود که دربرخی محصولات ۱۰ درصد سم، بیش از حد مجاز رؤیت شده است.

رئیس سازمان غذا و دارو عنوان کرد: عوارض بد سموم و کودهای شیمایی در بدن جبران ناپذیر است وفلزات سنگین را وارد بدن می‌کند بر این اساس نظارت و کنترل در واردات سموم با دقت بیشتری انجام می‌شود و این روند باید در تولید محصولات داخلی نیز ادامه یابد. همانگونه که در واردات برنج کنترل و نظارت به شدت انجام می شود.

دیناروند در خصوص کیفیت داروهای داخلی گفت: کیفیت داروهای داخلی در حد رعایت استانداردهای سازمان غذا و دارو کاملا تأیید شده است و درا ین حوزه نمی‌توان همه داروهای تولید داخل را با استانداردهای بین المللی کشورهایی نظیر آمریکا مقایسه کرد. بنابر این اگر کیفیت داروهای تولید داخلی از حداقل‌های تأیید سازمان غذا و دارو برخوردار نباشد اجازه ورود به بازار مصرف به آن داده نخواهد شد و بر طبق سیاستهای حمایت از تولید داخل ضوابط حاکم بر این روند نیز باید رعایت شود.

رئیس سازمان غذا و دارو در خصوص اعتماد مردم به داروهای خارجی خاطرنشان کرد: در تولید داروهای داخلی به دلیل مباحث مالی ، قیمت مصرفی برای تولید آنها حداقلی است یعنی نسبت به داروهای خارجی از بسته بندی وظهار ساده تری استفاده شده است اما ظاهر داروها احساس مردم را نسبت به کیفیت داروهای خارجی ترغیب می‌کند و اعتماد آنها را به داروهای ایرانی کاهش داده است در حالی که به جرأت می توان گفت داروهای تولید داخلی دارای کیفیت بالایی نسبت به داروهای خارجی است.

دیناروند اذعان داشت: ۹۷درصد داروهای مصرف مردم از نظر کمی تولید داخلی و ۳ درصد آن نیز وارداتی است. بنابر این نمی‌توان معیارهای ملی را در تولید دارو با معیارهای بین المللی مقایسه کرد. درحالی که به زودی ایران در پروتکل PICS شرکت می‌کند که در این حیطه می‌توان ایران را با نظارت‌های بین المللی بر دارو تطبیق داد واعتبار جهانی دارو را به خود اختصاص دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا