۴ ترفند برای اینکه در خرید اینترنتی گول نخوریم!

از زمانی که فروشگاه‌های اینترنتی راه‌ افتاده‌اند همواره شاهد بوده‌ایم که مسئولان ناظر بر آنها تأکید کرده‌اند که مراقب باشید سرتان کلاه نرود! در ادامه این مطلب را به نقل از سایت همشهری آنلاین می‌خوانیم.

۴ ترفند برای اینکه در خرید اینترنتی گول نخوریم!
 در اینجا چند نکته را به شما یادآوری می‌کنیم که دانستن آنها خالی از لطف نیست.
هجوم تبلیغات
قطعا شما هم در اتوبان‌ها یا فضای مجازی تبلیغات فراوان سایت‌هایی مانند شیپور و دیوار را دیده‌اید؛ سایت‌‌هایی که معروفیت‌ آنها به‌خاطر حذف واسطه‌ها برای خرید و فروش یک محصول است. اما این مسئله تا چه حد درست است؟ به‌نظر می‌رسد این ادعا کمی دور از ذهن باشد چرا که محال است واسطه‌ها و دلال‌ها بازاری را که از آن بهره می‌برند به راحتی رها کنند؛ پس بگذارید خیالتان را راحت کنیم که این همه تبلیغات صرفا برای رواج بیشتر و جذب مخاطبان از طیف‌های مختلف است و به‌خودی خود نمی‌شود دلال‌ها را از خرید و فروش حذف کرد. پس وقتی می‌خواهید مثلا خودرویی‌ را در این سایت‌ها معرفی کنید بدانید که ممکن است از هر ۱۰ نفر که به شما زنگ می‌زنند ۶ نفرشان دلال باشند و می‌خواهند جنس را مفت از دست‌تان بیرون بکشند. در نقطه مقابل، احتمال اینکه بسیاری از آگهی‌ها هم توسط دلال‌ها ثبت شده باشد وجود دارد.
اصل مهم رازداری
وقتی که پای اطلاعات بانکی به میان می‌آید مراقب باشید که چه چیزی از شما می‌خواهند و شما باید چکار کنید. هنگامی که می‌خواهید پرداخت اینترنتی داشته باشید این نکات را در ذهنتان مرور کنید.
اطلاعات کارت اعتباری خود یا سایر اطلاعات مالی خود را در ازای خرید و دریافت جدیدترین اسباب‌بازی، کارت هدیه رایگان، یک شغل فصلی یا اجاره یک محل برای تعطیلات، در اختیار شخصی که نمی‌شناسید قرار ندهید.
امروزه خیلی از سایت‌های فروش برای شما اطلاعات خرید را ایمیل می‌کنند، حواستان باشد روی لینک موجود در نامه الکترونیک کلیک نکنید. شرکت‌هایی که فعالیت آنها مشروع و قانونی است، اطلاعات مالی شما را از طریق نامه الکترونیک یا پیام‌های پاپ‌آپ درخواست نمی‌کنند.
فکر نکنید که نقاط دسترسی WiFi عمومی امن هستند. تا زمانی که مطمئن نشوید که یک نقطه دسترسی، ابزارهای امنیتی مؤثر و کافی دارد، به هیچ وجه رمز اینترنتی و اطلاعات حساس کارت عابربانک خودتان را وارد نکنید.
از یک گذرواژه برای حساب‌های کاربری مختلف خود استفاده نکنید زیرا به مجرمان سایبری کمک می‌کند تا هرچه راحت‌تر به اطلاعات شخصی شما دست یابند.
به‌صورت روزانه و مستمر حساب‌های خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید تمامی برداشت‌های پول از حساب، مطابق نظر خودتان صورت گرفته است.
حتما موقع ورود اطلاعات دقت کنید که اسم سایت با چیزی که وارد کرده‌اید یکسان باشد. بعضی‌ سایت‌ها با تغییرات اندک در آدرس یک سایت معتبر، مخاطبان را به سایت خود می‌کشانند.
آدم‌شناس باشید
وقتی می‌خواهید معامله‌ای کنید حتما شرایط معامله را داشته باشید؛ نخستین شرط هم شناخت طرف مقابل است. حتما شنیده‌اید که درباره ازدواج می‌گویند «طرف هندوانه در بسته‌ است»؛ درباره معامله در فضای مجازی هم همینطور است یعنی شما نمی‌دانید طرف مقابلتان کیست، برای همین قبل از اینکه خریدی انجام دهید، آدرس و شماره تلفن واقعی فروشنده اینترنتی را بررسی کنید و نسبت به صحت آن اطمینان حاصل نمایید. به این منظور که اگر بعداً برای شما سؤالی پیش بیاید یا به مشکلی برخورد کنید، این آدرس و شماره تلفن در دست شماست و می‌توانید به آنها مراجعه کنید.
جنس خوب بردار
باور کنید هر چیز گرانی خوب نیست! اگر در خرید‌های خود می‌بینید که از یک جنس چند نفر تبلیغ داده‌اند و هر کدام یک قیمت، صرفا دنبال آن نباشید که چون این شخص قیمت بیشتری روی جنسش گذاشته پس حتما کیفیت بهتری هم دارد. برای اینکه در این مورد سرتان کلاه نرود حتما به این نکات توجه کنید.
بعضی از خرده‌فروشان، کالا را به قیمتی که سایر رقبا عرضه می‌کنند، وارد بازار اینترنتی می‌کنند یا حتی قیمت آن را پایین‌تر هم می‌آورند. اما در نهایت هزینه ارسال را روی قیمت کالا می‌آورند. در حالی‌که بسیاری از سایت‌ها، هزینه‌ای بابت ارسال کالا دریافت نمی‌کنند بنابر این هزینه ارسال کالا را نیز در مجموع هزینه‌ها درنظر بگیرید.
یک نسخه نهایی از شرایط و ویژگی‌های محصول را که فروشنده تهیه کرده است، به دقت مطالعه کنید حتی اگر این کار برای شما خسته‌کننده و ملال‌آور باشد.
شرایط و ویژگی‌ها را به دقت بررسی کنید. اگر شما از محصول راضی نیستید، آیا می‌توانید آن را برگردانده و پول خود را دریافت کنید؟ هر نوع اطلاعات ثبت‌شده که مربوط به این معامله است و شامل تمامی نامه‌های الکترونیک ارسالی به فروشنده و دریافتی از فروشنده است، را ذخیره کرده و از آنها پرینت بگیرید.
موقع خرید به یک نکته مهم توجه کنید و آن این است که به هیچ وجه تا جنس و طرف معامله را ندیده‌اید هیچ پولی را به‌عنوان بیعانه پرداخت نکنید. تازه بعد از ۲ شرطی که گفتیم، حتما از طرف مقابل، رسید پولتان را دریافت کنید که اگر خدایی ناکرده کلاهی سرتان رفت بتوانید از مراجع قانونی پیگیر پولتان باشید.
هیچ‌گاه از طریق پست یا خدمات دیگر، پول نقد برای خرید آنلاین خود ارسال نکنید زیرا در صورت بروز اشتباه یا عدم‌دریافت کالا، مدرک خاصی برای اثبات ادعای خود در اختیار ندارید. بررسی و مطالعه سیاست‌های مرجوع کالا را فراموش نکنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا