۷ خوراکی خوشمزه مخصوص روزهای گرم تابستان

بر خلاف زمستان که در میان میوه‌ها جز پرتقال، سیب، خیار و نهایتا کیوی گزینه دیگری برای انتخاب ندارید، تابستان از این نظر فصل پر و پیمانی است. در ادامه این مطلب را به نقل از همشهری آنلاین بخوانید.

از تابستان بـرای همه سال
خیلی از مربا‌ها و ترشی‌ها محصول میوه‌های تابستانی هستند. علاوه بر این یکی از پررنگ‌ترین خاطراتی که تقریبا اکثر ما از خانه مادربزرگ‌ها به یاد داریم، سینی‌های بزرگ و داغی بود که محتویاتش حسابی دهانمان را آب می‌انداخت، اما ناخنک زدن به آن تا قبل از خشک شدن کامل جزو کارهای ممنوعه بود. چه اشکالی دارد ما هم پیشه مادربزرگ‌هایمان را پیش بگیریم تا هم کدبانو بودنمان را به رخ کشیده باشیم، هم مربا و علی‌الخصوص لواشک‌های خانگی‌ای درست کنیم که علاوه بر خوشمزه‌تر بودن نسبت به محصولات کارخانه‌ای، هم بهداشتی‌ترند و هم اقتصادی‌تر. پس تا دیر نشده، دست بجنبانید.

مربای هلو

در بازار میوه و تره‌بار، قیمت یک‌کیلو هلو بین ۳ تا ۴ هزار تومان است. یکی از اصلی‌ترین مواد مورد نیازتان برای تهیه مربا، شکر است. قیمت هر کیلو شکر چیزی حدود ۳ هزار تومان است. شما برای تهیه این مربا به یک کیلو هلو و یک کیلو شکر نیاز دارید. البته وانیل و آبلیمو هم طی کار لازم‌تان می‌شود، اما در حد یکی‌دو قاشق. بنابراین تهیه یک کیلو و نیم مربای هلو از نوع درجه یک برای شما چیزی حدود ۶ تا ۷ هزار تومان هزینه دارد و پختش حدودا ۴۵ دقیقه طول می‌کشد. البته هزینه آبلیمو و وانیل را به قیمت تمام‌شده اضافه نکرده‌ایم و فرض را بر این گذاشته‌ایم که وانیل و آبلیمو در خانه دارید. این نوع مربا را خیلی سخت می‌توانید در بازار پیدا کنید، اگر هم پیدا کنید قیمت ۲۵۰ گرمش حدودا ۳ هزار تومان است.

میزان صرفه‌جویی در یک کیلو مربای هلو نسبت به خرید از بازار: حدودا ۷ هزار تومان

مربای آلبالو

قیمت یک کیلو آلبالو در بازار میوه و تره‌بار حدودا ۵ هزار تومان است. نسبت آلبالو به شکر ۲ به یک است. یعنی شما هر چقدر آلبالو برای تهیه این مربا آماده کنید باید ۲ برابر آن شکر مصرف کنید. اگر فرض کنیم شما ۲ کیلو شکر مورد استفاده قرار بدهید به این ترتیب قیمت تمام‌شده یک کیلو و نیم مربای آلبالوی درجه یک برای شما چیزی حدود ۱۲ هزار تومان می‌شود. درحالی‌که برای خرید یک شیشه ۳۵۰ گرمی از این مربا باید ۶ هزار و ۵۰۰ تومان هزینه کنید. این را هم بدانید زمان آماده شدن این مربا حدود یک ساعت و ۱۵ دقیقه است.

میزان صرفه‌جویی در یک‌کیلو مربای آلبالو نسبت به خرید از بازار: تقریبا ۱۰ هزار تومان

مربای زرد‌آلو

برای تهیه این مربا شما به یک‌کیلو زردآلوی سفت نیاز دارید. قیمت زردآلو در میادین میوه و تره‌بار حدودا ۴ هزار تومان است. برای یک‌کیلو زردآلو شما به ۹۰۰ تا یک کیلوگرم شکر نیاز دارید. نصف استکان گلاب، یک قاشق غذاخوری زعفران دم کرده و غلیظ شده و یک قاشق هم آبلیمو نیاز دارید. درست کردنش هم ۱۵ تا ۲۰ دقیقه زمان می‌خواهد. به این ترتیب درست کردن یک کیلو و نیم مربای زردآلو برایتان حدودا ۷ هزار تومان آب می‌خورد. این درصورتی است که شما آبلیمو و گلاب و زعفران در خانه داشته باشید. در غیراین صورت باید پولی هم برای خرید این مواد کنار بگذارید. البته همه این مواد را که برای تهیه مربا استفاده نخواهید کرد و بقیه اش برای مصارف دیگر باقی‌می‌ماند. این را هم بدانید برای خرید یک شیشه ۲۲۵ گرمی مربای زردآلو باید ۲ هزار و ۵۰۰ تومان هزینه کنید.

میزان صرفه‌جویی در یک کیلو مربای زردآلو نسبت به خرید از بازار: حدودا ۵ هزار تومان

مربای گیلاس

برای تهیه این مربا یک کیلو گیلاس نیاز دارید. قیمت گیلاس مربایی بسته به انصاف فروشنده ۷ تا ۸ هزار تومان است. چون گیلاس میوه‌ای شیرین است می‌توانید نیم کیلو یا برابر گیلاس شکر بریزید با همین مواد، شما یک کیلو و نیم مربا خواهید داشت که برایتان تقریبا ۱۰ هزار تومان آب خورده است. درحالی‌که اگر بخواهید ۲۵۰ گرم از همین مربا را از بازار تهیه کنید باید چیزی حدود ۳ هزار تومان هزینه کنید. در ضمن اگر بخواهید مربا را به مارمالاد تبدیل کنید می‌توانید ژلاتین هم به آن اضافه کنید. قیمت یک بسته ۱۰ تایی ورق ژلاتین ۶ هزار تومان است.
میزان صرفه‌جویی در یک کیلو مربای گیلاس خانگی نسبت به خرید از بازار: حدودا ۶ هزار تومان

نکته‌هایی در مورد مربا

بهتر است حدود ۱۰ ساعت قبل، شکر را بین تکه‌های میوه بریزید و داخل یخچال بگذارید. به این عمل شکرپاش کردن می‌گویند. این کار باعث می‌شود تا شکر زودتر به خورد میوه برود.

اگر همیشه مرباهایتان شکرک می‌بندد علتش این است که مربا بیش از حد جوشیده است. به یاد داشته باشید هرگز برای ترد شدن تکه‌های میوه، از آب آهک استفاده نکنید چراکه مصرف چنین مرباهایی برای افراد، به‌خصوص کودکان و زنان باردار خطرناک است.

لواشک آلو زرد

شما به ۳ کیلو آلوزرد برای تهیه این لواشک نیاز دارید. درست کردن لواشک نیازی به تهیه میوه درجه یک ندارد، اتفاقا اگر کمی ریز و کمی له شده باشد بهتر است. شما آلوهای ریزی که به آلوی لواشکی معروف هستند را کیلویی ۶۰۰ تا هزار تومان می‌توانید تهیه کنید. به کمی آب و نمک هم نیاز دارید که این دو مورد هزینه‌ای برایتان ندارد. شما از ۳ کیلو آلو، ۳۰۰ گرم لواشک خواهید داشت که ۳ هزار تومان برایتان تمام‌شده است. درصورتی که اگر بخواهید لواشک‌های محلی را از بازار تهیه کنید باید برای یک کیلوی آن حدودا ۲۰ هزار تومان هزینه کنید.

میزان صرفه‌جویی در هرکیلوگرم نسبت به خرید از بازار: حدود ۱۰ هزارتومان

لواشک سیب

برای تهیه ۳۰۰ گرم از این لواشک شما به ۳ کیلو سیب نیاز دارید و یک چهارم قاشق چای خوری آبلیمو. نیازی نیست سیب ۲ رنگ درجه یک بخرید، می‌توانید سیب درجه ۲ یا ۳ را به قیمت هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار تومان خریداری کنید. به این ترتیب درست‌کردن این مقدار لواشک سیب برایتان حدودا ۶ هزار تومان هزینه دارد، درحالی‌که برای خرید ۳۰۰ گرم لواشک سیب محلی از بازار حدود ۷ هزار تومان باید هزینه کنید.

میزان صرفه‌جویی در هر کیلوگرم نسبت به خرید از بازار: حدودا ۳ هزار تومان

نکته‌هایی در مورد لواشک

*شما می‌توانید میوه‌های لک‌دار و بی‌کیفیت را برای تهیه لواشک استفاده کنید، اما توجه داشته باشید که میوه‌ها خراب نباشند و طعمشان بر اثر کپک‌زدگی تغییر نکرده باشد.

*وقتی مایه صاف شده را در سینی پهن می‌کنید، توجه داشته باشید که لایه‌ای ضخیم نباشد زیرا در این صورت احتمال کپک‌زدگی آن در طول مدت خشک‌شدن بالا خواهد رفت.
*اگر دیابت دارید میوه‌های ترش را برای تهیه لواشک انتخاب کنید زیرا این میوه‌ها قند کمتری دارند. در ضمن، بهتر است به مایه لواشک‌تان شکر هم اضافه نکنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا